تعدد اصناف همانند شمشیری دو لبه است

رئیس اتاق اصناف اصفهان گفت: تعدد اصناف در اصفهان همانند شمشیری دولبه است و اگر به این بخش توجه شود، موجب رونق اقتصادی خواهد شد و در غیر این صورت سبب ورشکستگی واحدهای صنفی می شود.

رسول جهانگیری با اشاره به اینکه وضعیت اقتصادی اصناف به دلیل شیوع کرونا خوب نیست، اظهار کرد: با این وجود اعضای اتحادیه های صنفی اجازه نداده اند نابسامانی های اجتماعی، شغل آنها را تحث تاثیر قرار دهد و روند اقتصادی شهر برهم بریزد.

وی با بیان اینکه با شیوع و تداوم کرونا در کشور، ایران تنها کشوری بوده که با قفسه های خالی کالا روبه رو نشد، تاکید کرد: بخشی از مدیریت این شرایط را مدیون اصناف خرده پا و مویرگی در سطح شهر هستیم.

رئیس اتاق اصناف اصفهان با اشاره به اینکه درحال حاضر در سطح بازار به جای گرانفروشی بیشتر شاهد گرانی هستیم، اظهار کرد: با توجه به اینکه اصناف ویترین نهایی قیمت کالا است، به این دلیل گاهی تصور می شود که گرانی کالا از سوی مغازه داران است، اما این گونه نیست و شرایط اقتصادی کشور قیمت یک محصول را تعیین می کند، البته موارد انگشت شمار تخلفات گرانفروشی وجود دارد که با آن برخورد می شود.

وی با اشاره به فعالیت حدود ۲۲۰ هزار واحد صنفی دارای پروانه کسب در استان اصفهان و نزدیک به ۱۰۰ هزار واحد صنفی در اصفهان، گفت: براین اساس به ازای هر ۲۰ نفر یک واحد صنفی در اصفهان فعال است که این می تواند همانند شمشیری دولبه باشد و اگر به اصناف توجه شود، موجب رونق اقتصادی خواهد شد و در غیر این صورت سبب ورشکستگی واحدهای صنفی می شود.

جهانگیری با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد توزیع کشور به واسطه اصناف انجام می شود و البته بخشی از تولید نیز در اختیار اصناف است، گفت: متاسفانه امروز توجه ویژه ای به کارگاه های صنفی تولیدی نشده است، اما در صورت توجه و حمایت از تولیدات خوشه ای و جزیره ای، تجمیع آنها از بسیاری تولیدات کشور بالاتر خواهد رفت.

وی با بیان اینکه سال ۱۳۹۸ به دلیل تحریم ها، سیل، زلزله، شیوع کرونا و … سال پر تلاطمی برای اصناف بود، تاکید کرد: با این وجود اصناف حتی دوشادوش دولت حرکت کرد.

رئیس اتاق اصناف اصفهان با اشاره به مشکل اصناف در حوزه مالیات، اظهار کرد: طی دو سه سال گذشته توافقاتی برای پرداخت مالیات اصناف انجام شد، اما امسال این توافقات وجود ندارد و با توجه به اینکه اکنون در شرایط سختی قرار داریم، به دنبال عملیاتی کردن توافقات مالیاتی هستیم.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر بیشتر صنوف خدماتی همچون رستوران ها، تالارها، کارگاه های تولیدی و … از ناحیه کرونا دچار زیان شدند، تصریح کرد: اگرچه دولت با محدودیت منابع مواجه است، اما در بخش هایی می تواند موانع را از سر راه تولید بردارد.