تخصصی شدن امر به معروف و نهی از منکر از فعالیت‌های مهم ستاد

امر به معروف در کشور ما نهادینه نمی‌شود مگر با حضور مردم و با بخشنامه‌های دستوری، کاری درست نمی‌شود

سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر گفت: تخصصی شدن امر به معروف و نهی از منکر در حوزه‌های مختلف یکی از مهمترین محورهای فعالیت این ستاد است تا بدینوسیله مردم بتوانند در تمامی حوزه‌ها مطالبه گری کنند.

حجت‌الاسلام سید علی خان محمدی در نشست خبری در مجتمع مطبوعاتی اصفهان، گفت: ستاد امر به معروف و نهی از منکر در تمامی حوزه‌ها از محیط زیست، اقتصاد تا خانواده و عفاف و حجاب برای خود کارویژه تخصصی تعریف کرده و افراد می‌توانند با مراجعه و ثبت تشکل مردمی در این ستاد در هر حوزه مورد علاقه خود فعالیت مطالبه گرانه داشته باشند.

وی افزود: امر به معروف و نهی از منکر باید همراه با عقلانیت و بدور از احساسات و هیجانات باشد.

سخنگوی ستاد امر به معروف همچنین با اشاره به مساله آموزش در این ستاد گفت: برای عمل به فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه، حتماً نیاز به آموزش است زیرا این فریضه مهم، شمول زیادی دارد و مختص به یک مساله نیست.

وی ادامه داد: این ستاد، آموزش را در سه حوزه عمومی، تخصصی و ضابطین قضایی دنبال می‌کند و تاکنون صد هزار نفر در دوره‌های آموزشی ستاد امر به معروف شرکت کردند.

خان محمدی با بیان این که این ستاد بدنبال احیای ستادهای امر به معروف و نهی از منکر در تمامی دستگاه‌ها، نهادها و گروه‌های اجتماعی کشور است، تصریح کرد: امر به معروف در کشور ما نهادینه نمی‌شود مگر با حضور مردم و با بخشنامه‌های دستوری، کاری درست نمی‌شود.

وی اظهار داشت: برابر با قانون، هرجا ستاد نماز جمعه هست، می‌توانیم ستاد امر به معروف و نهی از منکر داشته باشیم و همچنین در تمامی دستگاه‌ها می‌توانیم شورای امر به معروف و نهی از منکر داشته باشیم که این مساله را در دوره جدید فعالیت ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور بازسازی کردیم.

سخنگوی ستاد امر به معروف با اشاره به ظرفیت مساجد در محله‌ها برای احیای فریضه امر به معروف، گفت: ذدر ستاد طرحی تدوین شده تا جایگاه مسجد در محله احیا شود و نیازهای مردم در همان محله خود، مرتفع شود.

وی افزود: مثلاً چرا برای طلاق باید کار به دادگاه بکشد؟ بسیاری از مسائل قضایی در محله و با محوریت مسجد قابل حل است و مساله محله در حکمرانی اسلامی و ایرانی جایگاه والایی دارد.

خان محمدی تصریح کرد: حوزه مردم در فریضه امر به معروف باید پررنگ‌تر شود و ترویج معروف‌ها یا مقابله با منکرات اگر در محله دنبال شود، بسیار موثرتر از سطح استان یا کشور خواهد بود.

وی همچنین با بیان اینکه این ستاد وامدار هیچ جریان سیاسی نیست، تصریح کرد: ستاد امر به معروف مطالبه‌های خود را چه در دولت قبل و چه دولت فعلی دنبال کرده است، زیرا معتقدیم کار این ستاد باید مردمی و انقلابی باشد.

سخنگوی ستاد امر به معروف به اهم فعالیت‌های این ستاد در مطالبه‌های خود از دولت، مانند فرآیند جذب معلم‌ها در آموزش و پرورش، پیگیری مشکلات اقتصادی کشور و وضعیت دلار اشاره کرد و اظهار داشت: در بحث امر به معروف و نهی از منکر مسوولان، به صورت جدی ورود کرده و اهتمام داریم.

وی ادامه داد: این ستاد در بحث چادر و لزوم شناخته شدنش به عنوان کالای فرهنگی این ستاد از وزرای ارشاد و صمت مطالبه داشته است.

خان محمدی با اشاره به مطالبه گری ستاد امر به معروف از صدا و سیما افزود: توقع ما از صدا و سیما به شدت بالاست، این نهاد باید کرسی‌های آزاداندیشی به معنای واقعی کلمه برگزار کند و با آحاد مختلف مردم جلسه داشته و حرف‌های آن‌ها را بشنود و این سیره رهبری است.

وی ادامه داد: صدا و سیما پاسخ دهد که در حوزه ترویج امر به معروف و نهی از منکر، چند برنامه و فیلم داشته است؟

سخنگوی ستاد امر به معروف با اشاره به حوزه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: فیلترشکن‌ها اکنون یک معضل جدی است و اگر وزارت ارتباطات نمی‌تواند فعالیت آن‌ها را متوقف کند، دست از فیلتر کردن اینترنت بردارد.

وی ادامه داد: البته این ستاد نمی‌گوید که فیلترها را بردارید، بالاخره نظام دغدغه‌هایی در این خصوص دارد، اما اینکه در کنار فیلتر این شبکه‌ها بازار مالی بزرگی برای فیلترشکن‌ها ایجاد شده هدف اصلی را تحت الشعاع قرار داده است، این درست نیست و باید به این مساله بصورت جدی رسیدگی شود.

حجت‌الاسلام خان محمدی در پایان نشست خود با اشاره به حوزه عفاف و حجاب اظهار داشت: عفاف و حجاب کارهای هیجانی و فصلی نمی‌خواهد. ما طرحمان را آماده کرده و در تدوین آن از متخصصان بسیاری کمک گرفته شده است. این طرح هم به دولت و مجلس ارائه شده است.

وی تصریح کرد: ۳۲ دستگاه در کشور، بیش از ۳۰۰ وظیفه در خصوص عفاف و حجاب دارند که متاسفانه کار نکرده‌اند و ترک فعل صورت گرفته است.

سخنگوی ستاد امر به معروف اظهار داشت: این ستاد طرح جامعی در حوزه عفاف و حجاب، شامل ۲۰۰ صفحه طرح تفصیلی و هشتاد صفحه طرح اجمالی در این خصوص تدوین کرده است.