تحلیل اخبار کارآفرینی؛ از نرخ دلار تا نرخ بیکاری

فرزانه مستاجران باز هم شنبه شد و شاید این شنبه نوبت شما باشد تا برای رسیدن به اهدافتان قدم در راه موفقیت بگذارید . قرار ما در اول هر هفته تحلیل آخرین  اخبار کار آفرینی  است. اما این هفته چه اتفاقاتی در حوزه کسب و کار کشورمان به ثبت رسیده است؟ در حالی که آمار […]

فرزانه مستاجران

باز هم شنبه شد و شاید این شنبه نوبت شما باشد تا برای رسیدن به اهدافتان قدم در راه موفقیت بگذارید . قرار ما در اول هر هفته تحلیل آخرین  اخبار کار آفرینی  است. اما این هفته چه اتفاقاتی در حوزه کسب و کار کشورمان به ثبت رسیده است؟

در حالی که آمار رسمی حاکی از کاهش نرخ بیکاری در ایران دارد اما در این هفته انتقادات بسیاری از سوی کارشناسان اقتصادی و دیگر مردم نسبت به این آمار و ارقام به گوش رسید. مطابق آمار مرکز آمار ایران در بهار ۹۹،کاهش دو درصدی نرخ بیکاری ۱۵ تا ۲۴ ساله به ثبت رسیده است. اما بر اساس نظر مردم و متخصصین امر  نتایج حاکی از مشهود بودن اثر کووید ۱۹ بر بازار کار کشور در فصل بهار نسبت به فصل مشابه سال قبل است. مطابق این نتایج، جمعیت غیر فعال کشور افزایش و جمعیت شاغل و بیکار کشور (جمعیت فعال) با کاهش ملموسی مواجه شده است. مردم بر این باورند که  به هیچ وجه نرخ بیکاری در کشور کاهش پیدا نکرده است، زیرا تمام کارخانجات از وضعیت خود گلایه دارند . البته ممکن است مرکز آمار دست به خلاقیتی زده و تعریف نرخ بیکاری را تغییر داده است که این امر مستلزم آن است که با همین تعریف جدید نرخ بیکاری دیگر سال‌ها را نیز محاسبه کنیم.

اما یکی دیگر از اخبار تاثیر گذار بر روی کارآفرینی قیمت دلار است که این هفته دستخوش تغییرات شگرفی شد. در حالی که در اوایل هفته گذشته نرخ دلار آزاد به ۲۵ هزار تومان هم رسید اما در اواخر هفته دولت با تدابیری که معلوم نیست پایدار بماند نرخ دلار را کاهش داد تا شاید با ثبات این نرخ بازار کسب و کار نیز اندکی آرام بگیرد.

یکی از مهم ترین وقایع چند روز گذشته که می تواند کمک بزرگی به حوزه کار آفرینی های نوین داشته باشد ، راه اندازی اولین شبکه ۵G در تهران بود. پس از اینکه در سال‌های گذشته با ورود نسل سوم و چهارم تلفن همراه در دنیا مواجه بودیم، چند سالی است که صحبت از ۵G یا همان نسل پنجم تلفن همراه مطرح می‌شود. کاهش تأخیر، ظرفیت بالای دسترسی، قابلیت اطمینان بسیار بالا، ارتقا ارتباطات موبایل پهن باند و قابلیت اتصال و ارتباط اشیا در سطح بسیار وسیع ازجمله ویژگی‌های نسل پنج ارتباطی است که این فناوری نوین ارتباطی را به‌عنوان یک فناوری تحول‌ساز که سایر جنبه‌های فناوری را نیز متحول می‌کند مطرح کرده است و میتواند تحولات عظیمی را ر حوزه کسب و کار ایجاد کند. گفته می شود نسل ۵ فقط یک ابزار ارتباطی نیست و در کنار هوش مصنوعی سکوی پرش اقتصاد دیجیتال ایران است.

مخاطب آخرین بخش این تحلیل نیز افرادی هستند که برای راه اندازی یا گسترش شغل خود  به دنبال جذب سرمایه هستند. در هفته گذشته   تفاهم‌نامه‌ همکاری میان معاونت علمی و صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک منعقد شد تا روند تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان، فناور و خلاق تسهیل شود. امضای این تفاهم‌نامه می‌تواند بستری را فراهم کند تا شرکت‌های دانش‌بنیان، دسترسی بهتری به خدمات مالی و بانکی داشته باشند .با توجه به این مسئله که بیشتر دارایی شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور از نوع نامشهود است، این شرکت‌ها در اخذ تسهیلات از بانک‌ها با چالش‌ مواجه می‌شوند. به همین دلیل شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، نیازمند پشتیبانی و حمایت صندوق‌های ضمانت دولتی هستند. بر اساس این تفاهم نامه، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تلاش می‌کند تا ضمن معرفی خدمات صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک به شرکت‌های دانش بنیان، زمینه استفاده این شرکت‌ها از خدمات صندوق را فراهم آورد.