تحقق رویای بچه دار شدن با فریز تخمک

انجماد تخمک روشی است که برای حفظ توانایی بارداری زنان در آینده استفاده میشود.تخمک هایی که از تخمدان های شما جمع می شوند ، به صورت بارور نشده فریز شده و برای استفاده در آینده ذخیره می شوند

یلدا توکلی : شاید طی سالهای اخیر در رابطه با فریز کردن تخمک اطلاعاتی خواسته یا ناخواسته به دست آورده باشید اما بیم و امید بچه دار شدن آن هم در سن بالا و احتمال اینکه هرگز فرزندی نداشته باشید را میتوان با فریز تخمک تا حد زیادی کاهش داد.

فریز کردن تخمک روشی برای امید به فرزند آوری
سال‌هاست نرخ رشد جمعیت در کشور سیر نزولی به خود گرفته است اما از سال گذشته سراشیبی فرزندآوری تندتر شد. میانگین نرخ ناباروری در جهان ۱۵ درصد است، عددی که در ایران به ۲۲ درصد هم می‌رسد، بر طبق آمارها در ایران حدود ۴ میلیون زوج نابارور وجود دارد که سهم ناباروری در آقایان و خانم‌ها تقریباً برابر است، به عبارتی ناباروری چیزی در حدود یک دوازدهم جمعیت کشورمان را مستقیم یا غیرمستقیم درگیر کرده است.اما حدود ۶۰ درصد زوج‌های نابارور کنونی، نابارور ثانویه هستند. نابارور ثانویه یعنی زوج‌هایی که بارور بوده‌اند اما به دلایلی همچون سبک زندگی، تاخیر در فرزندآوری و تغذیه قدرت باروری خود را از دست داده‌اند. این آمار یعنی، برخلاف باور عمومی زوج‌های جوان، فرصت فرزندآوری همیشگی نیست و ریسک جدی ناباروری در کمین زوج‌هایی است که فرزندآوری را به تاخیر می‌اندازند؛ به عبارت دیگر با سونامی ناباروری ثانویه در ایران روبه‌رو هستیم و در این میان شاید فریز کردن تخمک روشی برای امید به فرزند آوری باشد.

حفظ توانایی بارداری زنان در آینده
دکتر آمنه لاهوتی ،متخصص و جراح زنان و فلوشیپ نازایی است وی می‌گوید: انجماد تخمک روشی است که برای حفظ توانایی بارداری زنان در آینده استفاده میشود.تخمک هایی که از تخمدان های شما جمع می شوند ، به صورت بارور نشده فریز شده و برای استفاده در آینده ذخیره می شوند. این متخصص درباره این سوال که تخمک و جنین فریز شده تا چند سال قابلیت نگهداری دارد، ادامه داد:فریز تخمک‌ها در نیتروژن مایع و در دمای حدود منفی ٢٠٠ درجه صورت می‌گیرد و تا ١۵سال قابل نگهداری است، یعنی یک خانم ٢۵ساله که فریز تخمک با جنین انجام می‌دهد، می‌تواند در ۴٠ سالگی از آن استفاده کند. پس در مورد این اقدام که نوعی بیمه باروری محسوب می‌شود نباید شک کرد.

کاهش ذخایر تخمدانی نگرانی ویژه‌
دکتر اعظم محمداکبری نیز عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا است وی با تاکید بر اینکه لازم نیست همه افراد نسبت به کاهش ذخایر تخمدانی نگرانی ویژه‌ای داشته باشند، بیان کرد: نباید ایجاد نگرانی و استرس کرد اما به خانمی که به سن بالاتر از ۳۰ و یا ۳۵ سالگی برسد و هنوز ازدواج نکرده است، ازدواج کرده و هنوز اقدام به فرزندآوری نکرده است، کسی که قرار است عمل جراحی روی شکم و لگن انجام دهد و یا تحت درمان شیمی‌درمانی و پرتودرمانی قرار گیرد، فواصل قاعدگی نامنظم دارد و … توصیه می‌شود که حداقل یک مراجعه به متخصص زنان و زایمان داشته باشند تا مشخص شود که خانم نیاز به فریز تخمک دارد یا خیر.

این فلوشیپ ناباروری و سقط مکرر ، ادامه داد: کسی که قصد فریز تخمک دارد ابتدا باید به مراکز تخصصی درمان‌های باروری مراجعه کند تا تحت بررسی اولیه قرار گیرد و آزمایش خون از او گرفته شود؛ سپس در مرحله اولیه درمان، داروهای خوراکی طی دو هفته یا یک ماه برای خانم تجویز می‌شود. پس از آن دوره اصلی است که داروهای تحریک تخمک‌گذاری برای خانم تجویز می‌شود که پروسه آن حدود ۲ هفته زمان می‌برد.وی افزود: البته برای خانم‌هایی که قرار است یک دوره شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی انجام دهند و محدودیت زمانی برایمان وجود دارد؛ به محض مراجعه به مرکز درمانی داروهای اصلی برای خانم تجویز می‌شود تا ظرف ۱۰ یا ۱۲ روز کار تکمیل شود که بتوانیم تخمک را برداشت کنیم که خانم به درمان بیماری اصلی‌اش برسد.

برای خانم‌های مجرد می‌توان فریز تخمک انجام داد
این جراح و متخصص زنان و زایمان با اشاره به اینکه اگر خانمی با کاهش ذخایر تخمدان روبرو شود می‌تواند اقدام به حفظ قدرت باروری با ذخیره سلول‌های بافت تخمدان کند،‌ اظهار کرد: البته گاهی با زوجینی مواجه می‌شویم که مشکل ناباروری هم ندارند اما در آن مقطع خاص زندگی هم قصد بچه‌دار شدن ندارند و از آنجایی که ممکن است با افزایش سن خانم تعداد و کیفیت تخمک‌ها کاهش پیدا کند، این افراد هم می‌توانند اقدام به فریز تخمک یا جنین کنند.او تاکید کرد: در واقع برای کسی که متاهل باشد پیشنهاد ما فریز جنین است ولی برای خانم‌های مجرد می‌توان فریز تخمک انجام داد. در مورد خانم‌هایی هم که به هر علتی نتوانند داروهای تحریک تخمک را دریافت کنند، اقدام به برداشت و فریز بخشی از بافت تخمدان می‌کنیم که بعدا با انتقال آن به بدن فعال شود.