تبدیل به احسنت کردن اتوبوس‌ها امکان پذیر نیست

در گذشته شرکت رویال سفر هر سه سال یک بار اتوبوس‌های مسافربری را تبدیل به احسنت می‌کرد و با هر صد میلیون تومان امکان به روز شدن اتوبوس‌ها وجود داشت و این کار به نفع مسافر، شرکت و مالک بود اما در حال حاضر قیمت اتوبوس درسا به بالای ۲۳ میلیارد تومان رسیده و حداقل ۱۰ میلیارد تومان نیاز است تا بتوان اتوبوس را به روز کرد از همین رو مالکان نمی‌تواند خودرو را ارتقا دهند

یلدا توکلی : «بلیت نیست» این جمله‌ای است که این روزها مردم در پایانه‌های مسافربری می‌شنوند و گلایه دارند. با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال بسیاری از مسافران هنوز نتوانسته‌اند بلیت ناوگان حمل ونقل عمومی خود را پیدا کنند و به نظر می‌رسد مشکل به کمبود اتوبوس و مشکلات مربوط به آن باز می‌گردد.

  • خارج شدن ۵۵ درصدی ظرفیت تعاونی حمل و نقل جاده‌ای

بهروز جورتانی مدیر داخلی شرکت مسافربری رویال سفر و مدیر عامل شرکت سیر و سفر صفه اصفهان است. وی با تاکید بر اینکه متأسفانه ۵۵ درصد از ظرفیت تعاونی‌های مسافربری کم شده است گفت: تعدادی از اتوبوس‌ها به علت مشکلات مالی در بروز رسانی و تأمین قطعات و لوازم خودرو از چرخه سفرهای بین شهری حذف شدند. همچنین امسال تا بدین لحظه با وجود افزایش هزینه‌ها، افزایش قیمتی برای بلیط اتوبوس‌های برون شهری داده نشده است و اگر شرایط به همین صورت پیش برود بسیاری از تعاونی‌های مسافربری ورشکست می‌شوند. از طرفی قیمت بلیط اتوبوس هم به نسبت مخارج خودرو و استهلاک آن بسیار ارزان است، در حال حاضر قیمت بلیط اتوبوس Vlp اصفهان به تهران ۱۲۲ هزار تومان است که اتوبوس با میانگین ۱۸ مسافر تردد دارد، در حالیکه هزینه کرایه تاکسی از ترمینال صفه تا کاوه نزدیک ۸۰ هزار تومان است و این اصلاً به صرفه نیست. از طرفی استهلاک اتوبوس مسافربری اصفهان به تهران تنها در مسیر مرقد امام تا پایانه بیهقی در هر رفت و برگشت به اندازه ۳ ماه فعالیت اتوبوسی است که در عسلویه تردد دارد. 

  • افزایش چشم گیر قیمت لوازم یدکی

وی ادامه داد: تهیه قطعه و لوازم سخت شده و تحریم‌ها تأثیر منفی در این صنعت داشته است. در حال حاضر یک جفت لاستیک چینی ۳۷ میلیون تومان قیمت دارد و هر شش ماه یک‌بار هم اتوبوس‌های مسافربری باید لاستیک عوض کنند، قبلاً هزینه تعویض یک چراغ اتوبوس ۵۰۰ هزار تومان بود اما الان یک تعمیر جزئی بیش از ۱۰ میلیون تومان هزینه در بر دارد.

  • تبدیل به احسنت کردن اتوبوس‌ها امکان پذیر نیست

وی با تاکید بر اینکه قیمت خرید اتوبوس‌های مسافربری اخیراً بسیار افزایش یافته و سرمایه گذاران با توجه به افزایش تورم، رغبت کمتری برای سرمایه گذاری در این حوزه دارند تصریح کرد: در حال حاضر مالکان برای تبدیل به احسنت کردن اتوبوس‌ها با مشکل جدی روبه رو می‌باشند و سرمایه گذار جدید نیز به خرید اتوبوس مسافر بری روی نمی‌آورد. در گذشته شرکت رویال سفر هر سه سال یک بار اتوبوس‌های مسافربری را تبدیل به احسنت می‌کرد و با هر صد میلیون تومان امکان به روز شدن اتوبوس‌ها وجود داشت و این کار به نفع مسافر، شرکت و مالک بود اما در حال حاضر قیمت اتوبوس درسا به بالای ۲۳ میلیارد تومان رسیده و حداقل ۱۰ میلیارد تومان نیاز است تا بتوان اتوبوس را به روز کرد از همین رو مالکان نمی‌تواند خودرو را ارتقا دهند.

  • تمایل اتوبوس مسافربری به سمت فعالیت در شرکت‌های اقماری

وی در ادامه تذکر شد که هر اتوبوس در ماه تقریباً ۱۱۰ میلیون تومان در آمد دارد که با توجه به استهلاک و مخارج گران لوازم یدکی اصلاً برای مالکان به صرفه نیست در حالیکه بسیاری از شرکتهای خصوصی و اقماری این اتوبوس‌ها را ماهانه بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان با استهلاک تقریباً صفر کرایه می‌کنند و از همین رو مالکان نیز تمایل دارند تا اتوبوسها در شرکت‌های اقماری فعال باشند و این امر خروج اتوبوسها از چرخه حمل و نقل برون شهری را به دنبال دارد. جورتانی از مسئولان خواست به صنعت حمل و نقل بیشتر توجه کنند و اذعان داشت: اگر دولت فکری برای رفع این مشکلات نکند متأسفانه بعد از عید شاهد تعطیلی بخش اعظمی از ناوگان حمل و نقل برون شهری خواهیم بود.