تا کی شاهد بیمار شدنمان توسط شما باشیم؟

فرزانه مستاجران ۳۱ می یا همان ۱۰ خرداد به عنوان روز جهانی بدون دخانیت در سطح جهان شناخته می شود. مسلما مضررات مصرف دخانیات در سطح جهان بر کسی پوشیده نیست و از این رو این روز مورد استقبال همه کشورها قرار گرفته است . اما متاسفانه آمار نشان می دهد با وجود شناسایی روز […]

فرزانه مستاجران

۳۱ می یا همان ۱۰ خرداد به عنوان روز جهانی بدون دخانیت در سطح جهان شناخته می شود. مسلما مضررات مصرف دخانیات در سطح جهان بر کسی پوشیده نیست و از این رو این روز مورد استقبال همه کشورها قرار گرفته است . اما متاسفانه آمار نشان می دهد با وجود شناسایی روز افزون عواررض مصرف دخانیات ، استقبال از مواد افیونی افزایش چشم گیری یافته است و هرر روز مدل جدیدی از این مواد به بازار عرضه می شود.

هر ساله شعار خاصی به مناسبت این روز طراحی می شود. شعار روز بدون دخانیات برای سال ۲۰۱۹ ” تنباکو و سلامت ریه ” است. سازمان بهداشت جهانی این شعار را با دو هدف برای امسال انتخاب کرده است . اول اینکه    تأثیر منفی که تنباکو بر سلامت ریه افراد دارد، از بیماری های تنفسی مزمن تا سرطان را به مردم معرفی کند و در مرحله بعد     نقش اساسی ریه ها برای سلامتی و رفاه همه مردم را بیان کند. زیرا برخی از مردم هنوز فکر میکنند اگرفقط قلب نزند می میرند  و ریه تاثیر خاصی برای سلامتی ندارد! شاید با خود فکر کنید چه کسانی ممکن است چنین باوری را داشته باشند؟! مسلما تمام افراد سیگاری و قلیانی و … که در سطح جامعه مشاهده میکنید ، چنین باوری دارند و الا کدام عقل سلیمی ارزش وجود ریه سالم برای سلامتی را میداند و این چنین خود خواسته به آن ضرر میزند؟!

 راه های زیادی وجود دارد که در جامعه ای میل به مصرف دخانیات کاهش یابد. از روش های رسمی مانند برخورد قانونی با خاطیان،  افزایش مالیات دخانیات،  ممنوعیت تبلیغات تا روش های غیر رسمی مانندآموزش در مدارس و فرهنگ سازی در سینما و تلوزیون و …. اما مشکل اینجاست که  خرید فروش و تولید این مواد پول زیادی به صاحبان این تجارت کثیف می رساند و اینجاست که دستان پشت پرده اجازه نمیدهد مالیات بر فروش این محصولات افزایش یابد و تابوی بد بودن مصرفش را در فیلم ها و بین سلبریتی نماهای بازیگر و ورزشکار میشکند تا مردم عادی هم همراه سلبریتی هایشان هر شب به قهوه خانه بروند و قلیانی سفارش دهند و هم زمان سیگاری روشن کنند و عکسی از این صحنه مشمئز کننده در صفحات مجازی خود منتشر کنند تا با هزاران لایک از کار خود خوشحال باشند!

مطالب زیادی راجع به مضرات سیگار تا کنون نوشته شده و گفته شده اما تاثیر گذاری  چندانی نداشته است . شاید  شما حق داشته باشید  زندگیتان را بر اثرمصرف دخانیات کوتا ه کنید ، به هر حال زندگی خودتان است و میتوانید اتشش بزنید، اما سلامتی بقیه افراد جامعه بازیچه دست شما نیست. بدون شک استنشاق تحمیلی دود مواد دخانی برای سلامتی بسیار مضر است و بیش از ۴۰۰۰ ماده شیمیایی خطرناک در دود سیگار موجود است که بیش از ۵۰ نوع از این مواد سرطان‌زا بوده و استنشاق تحمیلی، باعث ابتلا افراد به بیماری‌های قلبی، عروقی، گوارشی و تنفسی شده و در نتیجه منجر به مرگ می‌شود. پس لطفا در مکان های عمومی دخانیات مصرف نکنید.