تاکید معاون استاندار بر افزایش جمعیت اصفهانی‌ها

معاون سیاسی امنیتی استانداری اصفهان گفت: افزایش جمعیت استان اصفهان باید در اولویت حوزه امور اجتماعی و امور بانوان استانداری قرار گیرد. محمد رضا جانثاری ظهر سه شنبه در نشست کار گروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت زنان و خانواده استان اصفهان با اشاره به بحث جمعیت، اظهار داشت: متاسفانه بر موضوع کنترل جمعیت بسیار افراطی عمل […]

معاون سیاسی امنیتی استانداری اصفهان گفت: افزایش جمعیت استان اصفهان باید در اولویت حوزه امور اجتماعی و امور بانوان استانداری قرار گیرد.

محمد رضا جانثاری ظهر سه شنبه در نشست کار گروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت زنان و خانواده استان اصفهان با اشاره به بحث جمعیت، اظهار داشت: متاسفانه بر موضوع کنترل جمعیت بسیار افراطی عمل شده و درست تبیین نشده است زیرا مردم تصوری از پیر شدن جمعیت و معضلات اجتماعی ناشی از آن و بلایی که در آینده کشور را گرفتار می‌کند، ندارند.

وی با اشاره به اینکه اگر اهمیت موضوع جمعیت درک شود قطعاً اهمیت آن از فرونشست زمین برای ما مهمتر خواهد بود، افزود: شورای عالی افزایش جمعیت و کارگروه فرهنگی باید به این مساله بیشتر پرداخته و موضوع لاینحل را بررسی کند.

معاون سیاسی امنیتی استانداری اصفهان تصریح کرد: اجرای قانون اراده محکم می‌خواهد و در موضوع جمعیت نیز مساله پیر شدن جمعیت و رشد نیافتن جمعیت که بزرگترین بلا در کشور است نیاز به اراده قوی دارد.

وی گفت: اجرای این کار نیاز به یک ساختار جدید ندارد بلکه احتیاج به یک قرارگاه و جدیت دارد که ذیل کارگروه فرهنگی اجتماعی تشکیل شود.

جانثاری افزود: شاکله و کلیات کار افزایش جمعیت باید قدرتمند باشد و موضوع این قرارگاه، «قرارگاه تاکتیکی خاص جمعیت؛ کنترل و رشد با محوریت ترویج فرزندآوری و مقابله رفع موانع و هر گونه عاملی که مانع رشد جمعیت می‌شود»، نام گذاری شود.

  • انس با حیوانات جایگزین فرزندآوری شده است

مهدی مهدویان فر مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان با اشاره به اینکه در حوزه جمعیت و فرزندآوری ما با نظرات دوگانه‌ای در عرصه جمعیت جوان مواجه بوده‌ایم، گفت: تبیین دوگانه مشکلات اقتصادی از یک سو و کیفیت بیشتر زندگی بهتر موجب شده است که ازدواج به تأخیر و حتی منتفی شود.

وی با اشاره به قانون افزایش جمعیت، افزود: تسهیلات اعطایی با تدابیر قانون و تولد فرزند سوم به بالا و چند قلوها، قانون حمایت از مادران شاغل، حمایت از مادران دانشجو و طلبه وتسهیلات اعطایی با تدابیر قانونی در بخش مسکن، مشوق‌های اقتصادی، خدمات اجتماعی، گروه‌های مردمی آیتم‌های هستند که در دستور کار قرار گرفته است.

مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان در ادامه به جمعیت ۱۱ میلیونی مجردها و ۳ میلیون نفری سن تجرد قطعی در کشور اشاره کرد و افزود: متاسفانه ازدواج در سنین بالا، ازدواج سفید و انس با حیوانات و جایگزین کردن آن با فرزند پدیده‌های مرسوم اجتماعی شده است.

وی با اشاره به قانون ستاد ملی افزایش جمعیت در سال گذشته، بیان داشت: این قانون در استان‌ها فرق دارد و ترکیب ملی استانی در قانون صامت است و در حال حاضر کار گروه راهبردی جمعیت از سال ۹۴ تا کنون به این موضوع می‌پردازد.

مهدویان فر گفت: تا زمانی که این موضوع تعیین تکلیف نشود فقط در قالب کار گروه‌ها توان اجرایی دارد.

وی در پایان اضافه کرد: رسانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی باید به میزان کافی در گروه‌های هدف فعال باشند و اغنا عمومی در جهت فررندآوری در استان اصفهان داشته باشند.

  • شاخص جمعیت اصفهان از میانگین کشوری کمتر است

مهرداد زینلیان معاون فنی مرکز بهداشت اصفهان در این نشست با اشاره به اینکه بیشترین رشد افزایش جمعیت در سیستان و بلوچستان و گیلان کمترین رشد جمعیت را دارد، افزود: استان اصفهان از لحاظ شاخص جمعیتی روند کاهشی و از میانگین کشوری پایین‌تر است.

وی افزود: وضعیت باروری در اصفهان وضعیت مناسبی ندارد و این در حالی است که اگر نرخ رشد جمعیت به ۲.۱ برسد جایگزین کردن آن مشکل است.

معاون فنی مرکز بهداشت اصفهان تصریح کرد: ۲۱ مانع جمعیت در کشور شناسایی شده و در این زمینه تسهیلات لازم با شرح وظایف دستگاه‌های اجرایی به صورت دسته بندی شده جمع بندی شده است.

مرضیه استکی مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری اصفهان نیز تهدید شغلی بانوان در محیط کاری و اداری و از دست دادن شغل به واسطه فرزندآوری و هزینه‌های سرسام آور ناباروری را از عمده‌ترین مشکلات بانوان برای افزایش فرزند عنوان کرد.