تأیید صلاحیت در مرحله پیش ثبت نام انتخابات انجام نمی‌شود

۱۱ اسفند امسال ۲ انتخابات، شامل ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری برای انتخاب پنج عضو این مجلس و دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی برای انتخاب ۱۹ نماینده از استان اصفهان انجام خواهد شد

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان گفت: فرآیند تأیید صلاحیت داوطلبان نامزدی انتخابات دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، در مرحله پیش ثبت نام انجام نمی‌شود و تنها صحت سنجی مدارک ارائه شده توسط متقاضیان صورت می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، محمدرضا جان نثاری در نشست اطلاع رسانی آغاز پیش ثبت نام انتخابات مجلس شورای اسلامی در استانداری اصفهان افزود: انجام فرآیند پیش ثبت نام برای تمامی متقاضیان شرکت در انتخابات الزامی است و در پیش ثبت نام، ۶ گواهی از مراجع مربوطه برای فرد متقاضی شرکت در انتخابات صادر می‌شود.

وی ادامه داد: امسال با اصلاحیه قانون جدید انتخابات مواجه هستیم که به تازگی ابلاغ شده است و آغاز فرآیند انتخابات با ابلاغ این قانون تقریباً همزمان شده است و یکی از موارد جدید که در قانون جدید انتخابات اضافه شده است، مبحث پیش ثبت نام است.

معاون استاندار اصفهان اظهار داشت: امسال برای نخستین بار “پیش ثبت نام” در انتخابات اجرایی می‌شود و حدود ۷۳ روز قبل از شروع ثبت نام اصلی برای انتخابات، پیش ثبت نام متقاضیان آغاز شده است.

وی تصریح کرد: هدف از اضافه کردن مرحله پیش ثبت‌نام این است که ثبت‌نام بلاوجه انجام نشود و ثبت‌نام متقاضیان از لحاظ شرایط شکل، خالص‌تر انجام می‌شود.

جان نثاری یادآور شد: پیش ثبت نام انتخابات امسال از امروز ۱۶ مرداد ماه آغاز شده و تا ۲۲ مرداد ماه به مدت یک هفته در بازه زمانی ۸ صبح تا ۱۸ ادامه دارد و ثبت نام نهایی نیز از ۲۷ مهرماه به مدت یک هفته انجام خواهد شد و پیش نیاز آن، انجام پیش ثبت نام توسط متقاضی در مهلت قانونی است.

وی تاکید کرد: مبحث پیش ثبت نام یک موضوع نو در قانون جدید انتخابات است و تغییرات دیگر در این قانون، بیشتر جنبه فرآیندی دارد و به عنوان نمونه زمان انجام یک فرآیند و کار از ۲ هفته به ۲۰ روز تغییر پیدا کرده است.

جان نثاری گفت: متقاضیان پیش ثبت نام باید ۳ مدرک، شامل پایان خدمت و یا معافیت دائم برای آقایان زیر ۵۰ سال، مدرک تحصیلی دانشگاهی و یا حوزوی و قبولی استعفا برای مشمولین ماده ۲۹ را در سامانه پیش ثبت نام بارگذاری کنند.

رییس ستاد انتخابات استان اصفهان یاد آور شد: مرحله پیش ثبت نام که از امروز آغاز شده است، فرآیند معرفی متقاضیان را تسریع و از تعجیل در بررسی مدارک جلوگیری می‌کند.

جان نثاری افزود: امسال تائیدیه وزارت امور خارجه برای نخستین بار در قانون جدید انتخابات اضافه شده است و این وزارت بررسی می‌کند که فرد شرکت کننده در انتخابات، خارج کشور اقامت دائم و یا تابعیت دوم نداشته باشد.

رییس ستاد انتخابات استان اصفهان تصریح کرد: متقاضی شرکت در انتخابات، با پیش ثبت نام ۶ تائیدیه و صحت سنجی دریافت می‌کند که شامل تائید مدرک تحصیلی است که به تناسب توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت علوم، دانشگاه آزاد و مرکز مدیریت حوزه علمیه صادر می‌شود.

جان نثاری افزود: گواهی پایان خدمت و یا معافیت سازمان نظام وظیفه که توسط فراجا صادر می‌شود، ثبت احوال نیز ایرانی الاصل بودن متقاضی را و محدوده سنی مجاز برای وی که بین ۳۰ تا ۷۵ سال است تعیین می‌کند.

وی اظهار داشت: سازمان امور اداری و استخدامی بررسی می‌کند که فرد متقاضی شرکت در انتخابات آیا مشمول ماده ۲۹ هست و یا خیر و اگر پاسخ مثبت باشد صحت استعفای تائید شده وی را صحت سنجی می‌کند.

رییس ستاد انتخابات استان اصفهان گفت: دستگاه قضایی نیز گواهی مبنی بر عدم محدودیت از نظر احکام صادره برای شرکت در انتخابات در مورد متقاضیان شرکت در انتخابات را صادر می‌کند و وزارت خارجه نیز عدم اقامت دائم متقاضی و نداشتن، تابعیت دوم را بررسی می‌کند.

جان نثاری ادامه داد: در ستاد انتخابات استان وظیفه داریم برای اجرای انتخابات برنامه منظم و مدون داشته باشیم تا هر آنچه که برای برگزاری انتخابات سالم و در چارچوب قانون نیاز است فراهم شود.

وی افزود: برنامه‌ریزی‌ها براین اساس است که انتخابات دقیق، براساس قانون و با سهولت برای مردم انجام شود و رهبر معظم انقلاب نیز بر برگزاری انتخابات چهار راهبرد، امنیت، سلامت، رقابت و مشارکت را معرفی کرده‌اند که ما نیز در ستاد استانی انتخابات تلاش می‌کنیم تا در چارچوب همین راهبردهای اساسی امور انتخابات را پیش ببریم.

به گزارش ایرنا ، ۱۱ اسفند امسال ۲ انتخابات، شامل ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری برای انتخاب پنج عضو این مجلس و دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی برای انتخاب ۱۹ نماینده از استان اصفهان انجام خواهد شد.