بی توجهی برخی هیئت های عزاداری به شیوه‌نامه‌های بهداشتی

مدیر بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: درحالی که انتظار داشتیم هیئت های عزاداری به صورت صد در صدی ضوابط و دستورالعمل های بهداشتی برگزاری مراسم محرم را رعایت کنند، اما رعایت دستورالعمل های بهداشتی در ۲۰ تا ۲۵ درصد هیئت های عزاداری رضایت بخش نیست.

سیدمهدی میرجهانیان در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه ضوابط وزارت بهداشت برای ایام محرم از طریق سازمان تبلیغات اسلامی به تمام هیئت های عزاداری که مجوز دارند ابلاغ شد، اظهار کرد: سازمان تبلیغات اسلامی سامانه ای به نام بیرق دارد که هیئت های عزاداری در این سامانه ثبت نام و اطلاعات خود را وارد می کنند، در طول ایام محرم نیز نماینده مرکز بهداشت و شهرداری در کنار سازمان تبلیغات اسلامی بر رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی این هیئت ها نظارت می کنند.

وی با بیان اینکه متاسفانه تاکنون به آنچه برای رعایت پروتکل های بهداشتی، به ویژه جلوگیری از ازدحام جمعیت و نذری دادن انتظار داشتیم در برخی هئیت‌ها عمل نشد، افزود: البته بسیاری از هیئت های بزرگ عزاداری اصفهان امسال عالی عمل کرده و حتی مراسم حضوری برگزار نکرده اند، اما بین ۲۰ تا ۲۵ درصد هیئت های عزاداری که سال های پیش مراسم داشتند، امسال نیز مراسم خود را برگزار کردند، درحالیکه رعایت دستورالعمل های بهداشتی در این هیئت ها رضایت بخش نیست.

مدیر بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان با اشاره به تشکیل اکیپ های مشترک بهداشت با همکاری اداره اماکن نیروی انتظامی و سازمان تبلیغات اسلامی برای بازدید از هیئت ها، گفت: تمام موارد دقیقا رصد می شود و آنچه در پروتکل های بهداشتی وجود دارد، باید رعایت شود.

وی با تاکید براینکه محوریت این کار با سازمان تبلیغات اسلامی است، تصریح کرد: بازرسان مرکز بهداشت به عنوان بازوی نظارتی در کنار آنها حضور دارند و از هیئت ها بازدید کرده و تذکرات لازم را می دهند، اما اگر هیئت ها به این تذکرات بی توجه باشند، موارد را به سازمان تبلیغات اسلامی منعکس می کنند، همانطور که تاکنون مکاتبات زیادی با سازمان تبلیغات اسلامی داشته ایم و تخلفات را اعلام کرده ایم.

میرجهانیان با اشاره به اینکه رعایت ضوابط و دستورالعمل های بهداشتی در برخی شهرستان ها خیلی خوب و در برخی خوب نبود، گفت: متاسفانه برخی شهرستان ها با وجود وضعیت حادی که از نظر شیوع کرونا دارند اصلا موارد بهداشتی را رعایت نمی کنند، درحالیکه در برخی شهرستان ها حتی آشپزخانه ها را تعطیل کرده اند.

وی وضعیت شهر اصفهان از نظر رعایت ضوابط و دستورالعمل های بهداشتی در ایام محرم را متفاوت دانست و گفت: برخی هیئت های عزاداری رعایت می کنند و برخی خیر، درحالی که انتظار داشتیم به صورت صد در صدی رعایت کنند، چراکه وضعیت اصفهان قرمز خطرناک است، به طوری که تنها در یک روز ۴۷ فوتی در اصفهان داشتیم و سیر بیماری رو به افزایش است.

مدیر بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان با اشاره به فعالیت حدود ۱۰۰ اکیپ بازرسی در کل استان، گفت: در ایام محرم نظارت و کنترل شبانه روزی داریم و موارد لازم را رصد کرده و گزارش می کنیم، اما در کنار این نظارت ها، بیشترین انتظار را از مردم داریم، چراکه تا زمانی که مردم خودشان آگاهانه در این زمینه عمل نکنند، ارگان های نظارتی به تنهایی هیچ کاری نمی توانند، انجام دهند.

وی با تاکید بر اینکه مردم باید آگاه باشند که در صورت رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی سلامت خود و خانواده شان در معرض خطر است، افزود: فردی که نادانسته ناقل کرونا بوده و علاوه بر خود، فرزندان و نوه هایش را آلوده کرده است، بنابراین ممکن است عده ای اصرار به برگزاری و شرکت در مراسم عزاداری همانند سال های قبل داشته باشند، اما باید خطر را احساس کنند و بدانند شرایط امسال همانند هیچ سالی نیست و شاید در طول ۲۰۰ یا ۳۰۰ سال گذشته چنین شرایطی نداشته ایم.

 

میرجهانیان خاطرنشان کرد: کسانی که اصرار به حضور فیزیکی در مراسم عزاداری محرم دارند باید حتما از ماسک استفاده کرده و فاصله گذاری، عدم تجمع در محیط های سربسته، کم کردن زمان حضور و خودداری از خوردن و نوشیدن را رعایت کنند.

وی با بیان اینکه در طول این مدت گزارش های مردمی زیادی از رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی در مراسم عزاداری محرم داشته ایم، گفت: یکی از مواردی که باید پاسخگو باشیم گزارش های مردمی است که مدام به ما هشدار می دهند و خواستار برخورد با تخلفاتی هستند که سلامت جامعه را به خطر می اندازد.

مدیر بهداشت محیط مرکز بهداشت استان تجمع ناایمن را بیشترین نگرانی از مراسم عزاداری محرم دانست و افزود: جایی که فاصله بین شرکت کنندگان در مراسم کم است و در محیط های سربسته ای که به دلیل تهویه ناقص، احتمال گردش ویروس و ورود به بدن افراد وجود دارد، بسیار نگران کننده است.

وی با بیان اینکه آنچه وزارت بهداشت باید برای تهیه پروتکل ها و پیگیری ها انجام می داد انجام شده، اما مردم هم باید رعایت کنند، افزود: نمی توانیم با یک هیئت عزاداری همانند یک واحد صنفی برخورد کنیم، البته مواردی از برخورد داشته ایم و چندین آشپزخانه در سطح استان پلمب شده اند، اما امیدواریم مردم خودشان در این زمینه آگاهانه و با مسئولیت بیشتری عمل کنند.