بیمارستان‌های اصفهان به ۱۱۵ اتاق اختصاصی زایمان مجهز است

امکانات زایمان در آب نیز در تعدادی از بیمارستان‌های استان مانند شهید بهشتی، امین، عیسی بن مریم، عسگریه و زهرای مرضیه در شهر اصفهان و در برخی از شهرستان‌ها مانند بیمارستان امیرالمؤمنین شهرضا فراهم شده است

رییس اداره مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: ۱۱۵ اتاق اختصاصی زایمان طبیعی (LDR) مطابق با استانداردهای روز دنیا در بیمارستان‌های استان ایجاد شده و فعال است. اتاق اختصاصی زایمان طبیعی (LDR) واحدی است که فرآیند پیش از زایمان، زایمان و ۲ ساعت پس از زایمان در یک اتاق با یک تخت و برای یک مادر انجام می‌شود.

زهرا جوانمردی افزود: از این تعداد واحد اختصاصی زایمان طبیعی، ۶۰ واحد در بیمارستان‌های دولتی و زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و سایر آنها در بیمارستان‌های خصوصی ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه در زمان حاضر ۹۵ درصد بیمارستان‌های استان اصفهان به واحدهای اختصاصی زایمان طبیعی (LDR) مجهز هستند، اظهار داشت: امکانات زایمان در آب نیز در تعدادی از بیمارستان‌های استان مانند شهید بهشتی، امین، عیسی بن مریم، عسگریه و زهرای مرضیه در شهر اصفهان و در برخی از شهرستان‌ها مانند بیمارستان امیرالمؤمنین شهرضا فراهم شده است.

زایمان در آب، همان وضع حمل طبیعی است با این تفاوت که برای ایجاد آرامش بیش‌تر و کاهش درد در استخر یا وان آب گرم انجام می‌شود.

جوانمردی با اشاره به اینکه با ابلاغ طرح تحول نظام سلامت، اتفاق‌های خوبی در ارتقای ساختار زایشگاه‌ها در کشور افتاد، خاطرنشان کرد: زایشگاه‌ها به مرور زمان از حالت سنتی خارج و واحدهای جدید زایمانی مطابق با استانداردهای روز دنیا و با هدف ترویج زایمان طبیعی ایجاد شدند.

وی اضافه کرد: در واحدهای اختصاصی زایمان طبیعی مطابق با روش‌های جدید (LDR)، فرایند زایمان در یک اتاق و بطور اختصاصی برای یک مادر انجام می‌شود و امکان حضور همراه یا همسر زن باردار نیز وجود دارد.

رئیس اداره مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: زایمان طبیعی در بیمارستان‌های دولتی و زیر پوشش دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور رایگان بوده و خدمات و امکانات مناسبی مانند اتاق‌های اختصاصی زایمان برای مادران فراهم شده است.وی با اشاره به اینکه امکان استفاده از روش‌های کاهش درد زایمان یا بی حسی نیز برای زایمان طبیعی در بیمارستان‌ها وجود دارد، خاطرنشان کرد: یکی از دلایلی که ممکن است مادران باردار تمایل چندانی برای زایمان طبیعی نداشته باشند، درد زایمان است اما امروزه روش‌های زیادی برای کاهش درد یا حتی از بین بردن کامل آن وجود دارد.جوانمردی با اشاره به کلاس‌هایی که در مراکز بهداشتی و درمانی استان برای مادران باردار بمنظور آمادگی زایمان برگزار می‌شود، گفت: اصفهان جزو استان‌های برتر کشور در برگزاری این دوره‌های آموزشی است.وی با بیان اینکه همراه مادر باردار یعنی فردی که قصد دارد هنگام زایمان در کنار زن باردار باشد نیز می‌تواند در این کلاس‌ها شرکت کند، افزود: وجود همراه در کنار مادر هنگام زایمان می‌تواند در کاهش اضطراب نقش مؤثری داشته باشد البته لازم است که این فرد همراه، آموزش‌های لازم را دیده باشد.آمار عمل جراحی سزارین در بیمارستان‌های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال ۱۴۰۱ حدود ۵۹ درصد و زایمان طبیعی ۴۱ درصد بوده است.