بیش از ۹۹.۵ درصد وقایع حیاتی اصفهان به‌روز ثبت می‌شود

اکنون اسناد هویتی افراد جامعه مبتنی بر اطلاعات سامانه الکترونیک ثبت احوال است و بخش زیادی از خدمات این دستگاه در استان به شهروندان از طریق برون‌سپاری و مراجعه به دفاتر پیشخوان انجام می‌شود.

مدیرکل ثبت احوال اصفهان گفت: درمجموع اکنون بیش از ۹۹ و نیم درصد وقایع حیاتی استان به روز و در مهلت قانونی ۱۵ روزه ثبت می‌شود.

حسین غفرانی کجانی در گفت و گو با ایرنا افزود: دیگر همانند گذشته کسب و جمع‌آوری آمار جمعیتی و دیگر آمارها به صورت چند ساله صورت نمی‌گیرد، بلکه تمامی آمارها برای رویدادهای مختلف مانند انتخابات، نظام وظیفه عمومی و حتی واکسیناسیون در برابر کرونا به روز در اختیار دستگاه‌ها و بخش‌های متقاضی قرار می‌گیرد.

  • ثبت احوال با پدیده دیرثبتی یا کم ثبتی و یا بی‌هویتی مواجه نیست

وی با بیان اینکه ثبت احوال دیگر با پدیده دیرثبتی یا کم ثبتی و یا بی‌هویتی مواجه نیست، گفت: این مهم در سال‌های اخیر در قالب شورای هماهنگی وقایع حیاتی به ریاست استاندار در استان و فرماندار در شهرستان‌ها و دبیری ثبت احوال مدیریت و برنامه‌ریزی می‌شود و افراد و دستگاه‌ها برای ولادت ظرف مدت ۱۵ روز و برای فوت تا ۱۰ روز به ثبت احوال مراجعه و اقدام به ثبت می‌کنند.

مدیرکل ثبت احوال اصفهان خاطرنشان کرد: یکسری خدمات احراز هویتی نیز به‌صورت آنلاین (برخط) از سوی ۲۲۰ دستگاه دولتی در استان که در این مقوله باید به تأیید مدارک تأیید هویت، رفع شبهه و خدشه به ثبت احوال کمک کنند ارائه می‌شود.

وی از جمله مزایای تسریع در خدمات بصورت برخط را جلوگیری از ترافیک و تردد شهروندان به ادارات ثبت احوال و همچنین صرفه‌جویی در مصرف کاغذ به عنوان میانجی‌گر اداری اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین نکته حذف و جلوگیری از جعل مدارک و یا توسل به شیوه‌های جعل است.

  • اسناد هویتی افراد مبتنی بر اطلاعات سامانه الکترونیک ثبت احوال است

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در این دستگاه مبنی بر ارائه خدمات در بستر فرآیند الکترونیک گفت: اکنون اسناد هویتی افراد جامعه مبتنی بر اطلاعات سامانه الکترونیک ثبت احوال است و بخش زیادی از خدمات این دستگاه در استان به شهروندان از طریق برون‌سپاری و مراجعه به دفاتر پیشخوان انجام می‌شود.

وی ادامه داد: اکنون در ۸۳ دفتر پیشخوان و ۳۳ اداره در شهرستان‌ها، بخش‌های و مناطق مختلف استان خدمات ثبت احوال به صورت حضوری به شهروندان ارائه می‌شود.

استان اصفهان بیش از پنج میلیون و ۳۰۰ نفر جمعیت در ۲۸ شهرستان، ۵۲ بخش، ۱۱۱ شهر و ۱۲۹ دهستان دارد.