بولینگ و بیلیارد؛ تفریح و سرگرمی یا ورزش قهرمانی

بولینگ رشته‌ای برای تمام اقشار است که با کمترین آشنایی می‌شود دست به توپ شد، اما بیلیارد که در فیلم‌ها بیشتر به قول معروف نماد با کلاسی است، احتیاج به آشنایی بیشتر و آموزش دارد.

شاید کمتر پیش بیاید که بولینگ و بیلیارد به‌عنوان گزینه‌ای برای تفریحات دوستانه و خانوادگی مطرح نشود؛ رشته‌هایی که با توجه به علاقه‌ای که در سطح جامعه نسبت به آن‌ها وجود دارد، جز دو رشته پرطرفدار برای تفریح به‌شمار می‌روند.

بولینگ رشته‌ای برای تمام اقشار است که با کمترین آشنایی می‌شود دست به توپ شد، اما بیلیارد که در فیلم‌ها بیشتر به قول معروف نماد با کلاسی است، احتیاج به آشنایی بیشتر و آموزش دارد.

جدای از بحث تفریحات ورزشی سالم، این دو رشته با توجه به عمومیت در سطح جامعه پتانسیل بالایی برای تیم‌داری و حضور در حوزه ورزش قهرمانی دارد. اما این ظرفیت احتیاج به مدیریت، نظارت و ساماندهی دارد؛ چیزی که امیرحسین صمدانی، رئیس هیات بولینگ و بیلیارد و بولس استان اصفهان در گفت‌وگو با ایسنا به‌عنوان تحول بنیادین از آن یاد می‌کند.

وی با اشاره به برگزاری مسابقات آزاد و رنکینگ استانی در تمام رشته‌های زیر مجموعه در سطح استان اصفهان می‌گوید: براساس تقویم‌های برنامه‌ریزی شده مسابقات استانی و شهرستانی در همهٔ سطوح سنی و در رشته‌های بولینگ، اسنوکر و پاکت بیلیارد در حال برگزاری است و تا پایان سال جاری در سبک ورزش خود از حیث نفرات شرکت کننده، تعداد مسابقه و همچنین کیفیت برگزاری، بی‌رقیب خواهد شد.

صمدانی با تأکید بر نقش نظارتی هیئت استان بر باشگاه‌های ورزشی زیر مجموعه یادآور می‌شود: متاسفانه این مأموریت نظارتی هیئت در سال‌های گذشته به فراموشی سپرده شده و دچار مشکلاتی شده بود، اما خوشبختانه در طول یکسال گذشته با قوت، پشتیبانی و هماهنگی فدراسیون، اداره کل و پلیس اماکن استان این مأموریت مهم در حال پیگیری و اجرا است.

رئیس هیئت بولینگ و بیلیارد استان اصفهان از اعزام ورزشکاران برای حضور در مسابقات معتبر کشوری خبر داد و خاطر نشان می‌کند: برای نخستین بار در رشته بیلیارد و در سطح لیگ کشور از استان اصفهان تیم اعزام شده است. در رشته بولینگ نیز برای نخستین بار دو تیم ورزشی از استان با مشارکت بخش خصوصی اعزام شده که همه آن‌ها در سال جاری شانس کسب عنوان دارند.

جوان‌ترین رئیس هیئت ورزش استانی کشور در ادامه با اشاره به افتخارآفرینی ورزشکاران اصفهانی، تقویت ورزشکاران را از رئوس اصلی برنامه‌های هیئت دانست و می‌افزاید: اسپانسری از بازیکنان ملی پوش در دو بخش بانوان و آقایان توسط باشگاه خصوصی، فرهنگی و ورزشی، اقدامی بی‌سابقه در بیلیارد اصفهان بوده است که با پیگیری‌های هیئت نتیجه بخش بوده و انجام پذیرفته است.

صمدانی درباره میزبانی از مسابقات کشوری توضیح می‌دهد: باعنایت فدراسیون، هماهنگی اداره کل و مشارکت بخش خصوصی حتماً میزبان مسابقات معتبر و بزرگ کشوری خواهیم بود.

این عضو سازمان لیگ بیلیارد کشور در ادامه در خصوص هماهنگی، حمایت و صدور مجوز باشگاه‌های ورزشی توسط اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان تصریح می‌کند: قانون گریزی برخی از باشگاه‌های فاقد مجوز فعالیت، خط قرمز ما است.

وی همچنین با تأکید بر گفتمان انقلاب اسلامی در ورزش، ادامه می‌دهد: تجلیل از پیشکسوتان ورزش‌های زیرمجموعه، نامگذاری مسابقات و تیم‌های ورزشی به نام مقدس شهدا از تحولات ایجاد شده در دوره جدید فعالیت هیئت بولینگ و بیلیارد استان اصفهان است.

صمدانی در پایان از برگزاری مسابقات خانوادگی رایگان برای فرزندان شهدا و همچنین مسابقات بولینگ زوجین جوان و برنامه‌های فرهنگی شاخص اجراشده توسط این هیئت در سطح استان اصفهان خبر داد و تاکید می‌کند: با اینکه مشکلاتی در گذشته وجود داشته، اما اکنون در اجرای فرهنگسازی مناسب و ترویج ورزش در فضای سالم با استفاده از ظرفیت‌های قانونی عمل خواهیم کرد. همچنین کارگروه فرهنگی، اخلاق و مسئولیت اجتماعی را با هماهنگی اداره کل ورزش و جوانان استان در هیئت تشکیل دادیم و هماهنگ با برنامه‌های ابلاغی فدراسیون عمل خواهیم کرد.

حال این رشته محبوب بیش از اینکه احتیاج به شناخته شدن داشته باشد، ساماندهی و برنامه‌ریزی برای تیم‌داری و تشویق برای حضور علاقمندان در رده‌های کشوری را می‌طلبد که همت و حمایت هیئت بولینگ و بیلیارد استان اصفهان را لازم دارد.

گفتنی است که این دو رشته شاید از معدود رشته‌های غیرفوتبالی هستند که اصفهان بابت محل تمرین نگرانی ندارد و تقریباً با فراهم بودن نیروی انسانی و سایت تمرینی، آماده پرتاب به سمت کسب مدال است.