بورس مسکن ، راهی برای ممانعت از خروج سرمایه

فرزانه مستاجران خرید و فروش ملک یکی از تخصص هایی است که میتوان گفت کلاس و آموزش مشخصی در کشور برای آن وجود ندارد و تنها بر اساس تجربه میتوان در این کار موفق بود. البته به تازگی برخی در صفحات مجازی خود تبلیغاتی مبنی بر آموزش ترفند های خرید ملک منتشر میکنند که مشخص […]

فرزانه مستاجران

خرید و فروش ملک یکی از تخصص هایی است که میتوان گفت کلاس و آموزش مشخصی در کشور برای آن وجود ندارد و تنها بر اساس تجربه میتوان در این کار موفق بود. البته به تازگی برخی در صفحات مجازی خود تبلیغاتی مبنی بر آموزش ترفند های خرید ملک منتشر میکنند که مشخص نیست تا چه میزان حقیقت امر را بیان کرده باشند اما آنچه مشخص است این است که اگر در هر بازاری شفافیت و اطلاع رسانی کافی وجود داشته باشد به نحوی که این اطلاعات در دسترس همگان قرار داشته باشد ، دیگر نیازی به دانستن ترفند خاصی نیست و هر کس با توجه به نیاز و بودجه خود ملک مورد نیاز خود را خرید یا فروش میکند.

یکی از ابزار های لازم برای گسترش شفافیت در سراسر دنیا ، بازار بورس است که در آن خریداران و فروشندگان در یک زمان میتوانند قیمت و مقدار مورد تقاضا و عرضه خود را ارائه دهند .بورس مسکن و املاک نیز میتواند موجب شفافین در این بازار شود. بورس مسکن یکی از راه‌های کنترل بازار مسکن است . در حالی که عده‌ای مسکن را دارایی می‌دانند اما با توجه به  قیمت های بالا توان خرید یک ملک با سند شش دانگ را ندارند به همین دلیل این بازار در کنار بازارهای ارز و بورس جزو بازارهایی است که مردم تمایل به سرمایه‌گذاری در آن را دارند.

در سال‌ جاری افراد بسیاری بدون اطلاع وارد بازار بورس شدند و اکنون با افت این بازار نقدینگی خود را از بورس خارج کرده و وارد بازارهایی همچون مسکن می‌کنند. با تشکیل بورس مسکن معاملات سایر بورس‌ها و تسهیلات مسکن به‌مانند بورس کالا در فرابورس عرضه خواهد شد.

خبرها حاکی از آن است که کمتر از یک هفته تا چهارمین عرضه ملک در بورس کالا باقی مانده است و متقاضیان می توانند بعد از دریافت کد معاملاتی از طریق حساب‌های پایای بورس یا کارگزاری‌ها وجه مورد نظر را به حساب بورس کالا واریز و اقدام به خرید ملک کنند.راه اندازی بورس املاک، مستغلات و امتیازات از تیرماه آغاز و  ۲۹ مردادماه سال جاری نیز اولین معامله ملک در تاریخ بورس از طریق این بازار انجام شد. بدین صورت که شرکت عمران شهر جدید پردیس یک باب واحد تجاری را پس از پذیرش در بازار فرعی بورس کالای ایران با قیمت پایه یک میلیارد و ۶۳ میلیون تومان عرضه کرد  و به فروش رساند. پس از ان ملک تجاری بانک اقتصاد نوین (کرمان) در ۲۵شهریور و زمین بانک اقتصاد نوین (بندرعباس) در ۲۶شهریورماه در بورس کالا عرضه شدند. در این راستا قرار است ٩ آذرماه وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در راستای برنامه فروش املاک مازاد خود، یک قطعه زمین محصور شده واقع در شهرستان دماوند را به قیمت پایه ۱۳۰ میلیارد ریال در بورس کالای ایران روی میز فروش بگذارد.

نوع تسویه این عرضه که در تابلوی املاک و مستغلات بورس کالا انجام می شود، به صورت نقدی و اعتباری بوده و خریدار نهایی به عنوان برنده حراج، ظرف ۱۰ روز کاری بعد از تاریخ انجام معامله فرصت دارد ۴۰ درصد بخش نقدی را به حساب عملیاتی بورس کالا واریز کند. بر این اساس افراد بعد از دریافت کد معاملاتی می‌توانند از طریق حساب‌های پایای بورس یا کارگزاری‌ها وجه مورد نظر را به حساب بورس کالا واریز و اقدام به خرید ملک کنند.

البته تا کنون روند به گونه ای نبوده که خریداران هر متراژی از زمین را که توان دارند ، خریداری کنند و زمین به صورت کلی به فروش می رسد اما اگر شرایطی محیا شود که هر فرد حتی یک متر از زمین مذکور  را نیز بتواند بخرد و در سرمایه گذاری آن مشارکت کند همه افراد  میتوانند در بخش مسکن سرمایه گذاری کنند.