رئیس اتاق بازرگانی تهران:

بودجه ۱۴۰۳ پراز چالش است و سال آینده، سالی سخت خواهد بود

برخی چالش‌ها میان مجلس، مجمع تشخیص مصلحت‌نظام و شورای‌نگهبان است که این خود نشان‌دهنده وجود مشکلاتی در تامین شاخص‌های بودجه‌به‌عنوان یکی از تاثیرگذارترین عوامل تعیین شرایط اقتصادی کشور است

محمود نجفی‌عرب رییس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به چالش‌های بودجه سال‌آینده، گفت: در بودجه‌سال‌۱۴۰۳ معضلات جدی وجود دارد. برخی چالش‌ها میان مجلس، مجمع تشخیص مصلحت‌نظام و شورای‌نگهبان است که این خود نشان‌دهنده وجود مشکلاتی در تامین شاخص‌های بودجه‌به‌عنوان یکی از تاثیرگذارترین عوامل تعیین شرایط اقتصادی کشور است.

او ادامه داد: اما مساله ما بخش دولتی نیست، بلکه بخش‌خصوصی و خصولتی است. دراین دوبخش پنجره بازی که بتوانند بر اساس آن برنامه و نگاه به آینده خود را تنظیم کنند و شاخص‌های اندازه گیری خود را تعیین کنند در حال‌حاضر وجود ندارد.

 رئیس اتاق تهران در تشریح این وضعیت ادامه داد: برای نمونه می‌توان گفت اکنون تنها چند روز به پایان سال‌باقی‌مانده‌ و هنوز مشخص نیست دستمزد چه تکلیفی دارد، یعنی در همه حوزه‌ها ابهام است. علاوه بر این، خود لایحه بودجه به‌طور کلی دارای ابهام است.

او همچنین درباره بودجه توضیح داد: در بخش‌هایی از بودجه‌که مشخص شده‌، ما سوالات جدی داریم. از جمله در بحث مالیات که رشد ۶۵‌درصدی دارد. ظاهرا دولت می خواهد بحث افزایش مالیات را از طریق فراریان مالیاتی تامین کند، درحالی‌که عملا در دوره‌های گذشته به ما ثابت شده‌ که این‌گونه نیست. چراکه ما آنقدر راه فرار مالیاتی و گریزگاه‌های مالیاتی داریم که این اتفاق روی‌نمی‌دهد.

نجفی عرب گفت: وقتی شما در جامعه سکه و طلا معامله و خرید و فروش می‌کنید و دلار نرخ آزاد وجود دارد، بسیاری از فراریان مالیاتی به این گریزگاه‌های غیرقابل‌دسترسی پناه می‌برند و ابزار رصد آن برای دولت نیز وجود ندارد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران در ادامه توضیحات خود یادآورشد: دولت بنا داشت مالیات بخش تولید را کاهش دهد؛ یک‌بار نیز این مالیات از ۲۵‌درصد به ۱۸‌درصد کاهش یافت؛ اما باز به ۲۵‌درصد بازگشت. بخش تولید این برنامه را برای خود تنظیم کرده‌بود که امسال نیز مقداری از این مالیات کسر شود، اما نه تنها این اتفاق نیفتاد، بلکه برعکس شد. این نگاه خوبی بود اما مشخص نشد که چرا یکدفعه، ۱۸۰‌درجه تغییر کرد.