به استانداری ها اختیارات بیشتری بدهیم تا پایتخت نفس بکشد

انتقال پایتخت بعید است و منتفی شده، اما اینکه دولت و دستگاههای اجرایی بخشی از اختیارات را به استانداری ها بدهند تا کسی مجبور نباشد برای حل فلان مشکلش به تهران بیاید، می تواند راه حل مناسب و موثری باشد

دریاوفایی : اخیرا مرکز پژوهش های مجلس درباره سرریزشدن ظرفیت جمعیتی و زیست محیطی تهران و مخاطرات آن هشدار داده است، موضوعی که سال هاست متخصصان بخش های مختلف از جغرافی دانان گرفته تا جمعیت شناسان و غیره نسبت به آن ابراز نگرانی کرده اند و بدون شک باید راه حل موثری برای آن درنظرگرفته شود.

حسین نوش آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با ما پیرامون این موضوع گفت: اینکه پایتخت کشور بیش از حد گسترده شده و بیش از ظرفیت جمعیت دارد و با انواع آسیب ها روبروست یک واقعیت است. تهران گنجایش این همه جمعیت را ندارد و باید تدابیری اندیشیده شود تا بار مشکلات متعدد هم از دوش استان تهران و هم شهر تهران کاسته شود.

این عضو کمیسیون تلفیق ادامه داد: وجود مسائل اجتماعی گوناگون، معضلات ترافیک و آلودگی و مساله دیگر به دلیل توسعه بی رویه جمعیت و شهر است. حمل و نقل تهران و حومه از مهمترین مشکلات پایتخت است، بحث حمل و نقل ریلی نیز باید مرتفع شود.

نوش آبادی بیان داشت: بی تدبیری هایی که تا کنون صورت گرفته، مهاجرت های بی حد و مرز، مراجعات مکرر مردم از نقاط مختلف کشور به تهران برای حل مسائل اداریشان هم مزید برعلت است. همه وزارت خانه ها و خدمات را در تهران متمرکز کردیم و مسلما روزانه یا به طور هفتگی میلیون ها نفر به پایتخت سفر می کنند و همه این ها پیامدهای خاص خودش را دارد.

وی با بیان اینکه” باید به استانداری ها اختیارات بیشتری بدهیم تا پایتخت نفس بکشد”، تاکید کرد: انتقال پایتخت بعید است و منتفی شده، اما اینکه دولت و دستگاههای اجرایی بخشی از اختیارات را به استانداری ها بدهند تا کسی مجبور نباشد برای حل فلان مشکلش به تهران بیاید، می تواند راه حل مناسب و موثری باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: باید اختیارات استانداری ها درسطح کشور بالا برود و خودشان بتوانند مشکلات مردم را حل و فصل کنند و نیاز نباشد مردم به تهران مراجعه کنند. چاره ای جز اجرای چنین راهکاری نداریم وگرنه بیشتر از قبل با پیامدهای اسف بار ترافیک های جمعیتی مواجه خواهیم بود.