بسته تشویقی ساخت و ساز؛ هدایتگر نقدینگی

مدیرکل درآمد شهرداری اصفهان گفت: هدف تهیه ۵۲ لایحه درآمدی شهرداری در سال جاری، درآمدزایی پایدار برای سازمان و شرکت‌های شهرداری بود که این هدف گذاری محقق شد و این اتفاق به کمک درآمدهای پایدار شهرداری آمد. نادر آخوندی در هفتاد و یکمین نشست خبری غیرحضوری «سه شنبه‌ها با رسانه» با اشاره به اینکه نرم […]

مدیرکل درآمد شهرداری اصفهان گفت: هدف تهیه ۵۲ لایحه درآمدی شهرداری در سال جاری، درآمدزایی پایدار برای سازمان و شرکت‌های شهرداری بود که این هدف گذاری محقق شد و این اتفاق به کمک درآمدهای پایدار شهرداری آمد. نادر آخوندی در هفتاد و یکمین نشست خبری غیرحضوری «سه شنبه‌ها با رسانه» با اشاره به اینکه نرم افزار اصکیف در حوزه‌های شهروندی مانند اتوبوس و مترو به ما کمک کرد و در بخش کلان نیز برای عوارض نوسازی و کسب و پیشه و خودرو یاری رسان ما بوده است، اظهار کرد: همچنین در بخش شهروندی بسته‌های حمایتی مانند کارت منزلت برای اقشار مختلف داشتیم.

وی با اشاره به اقداماتی که در حوزه درآمدی شهری منجر به حفظ محیط زیست می‌شود، گفت: برای این مهم باید تأمین مالی از روش‌های نوین اتفاق بیفتد تا شهروندان به سمت دستگاه‌هایی که به محیط زیست ضرر کمتر می زند، حرکت کنند. یکی از این روش‌ها تأمین شرایطی برای فروش ۱۰ هزار موتور برقی با تخفیف‌های ویژه به شهروندان است.

مدیرکل درآمد شهرداری اصفهان بیان کرد: همچنین با تعامل بین معاونت‌های مالی و اقتصادی شهرداری و معاونت حمل و نقل و ترافیک، تأمین مالی بازسازی ۷۰۰ دستگاه اتوبوس‌های فرسوده انجام می‌شود.

  • تسهیلات ویژه شهرداری برای کاهش خسارت‌های کرونایی

وی با اشاره به اینکه امسال، کرونا وضعیت خاصی را ایجاد کرد و خیلی از شهروندان شغل خود را از دست دادند و یا متضرر شدند که برای حمایت از برخی مشاغل حمایت‌هایی در شهرداری به تصویب رسید، اظهار کرد: پارکینگ داران، دفتر داران و غرفه داران مکان‌های تفریحی زیر نظر شهرداری که متحمل خسارت‌هایی شدند بر اساس تصمیم ستاد اقتصادی کرونا که با دستور شهردار و ریاست معاونت مالی تشکیل شد، تخفیف‌هایی دریافت کردند. به عنوان مثال برای مستأجران شهرداری اسناد دریافتی مربوط به اجاره اماکن شهرداری به علت شیوع بیماری کرونا از ۱۵ اسفندماه تا ۱۵ تیرماه با تخفیف وصول شد و در ارتباط با پارکینگ‌های شهرداری که در اجاره متقاضیان قرار گرفته است، بر اساس بررسی معاونت حمل و نقل و ترافیک و درخواست شرکت مهندسی نیک‌اندیش، مقرر شد به منظور جبران بخشی از زیان وارده به مستأجران اجاره بها با تخفیف به مدت دو ماه وصول شود و پارکینگ‌هایی که بر اساس مصوبه ستاد مبارزه با کرونا تعطیل شده بود مشمول تخفیف شود.

آخوندی افزود: به منظور جبران بخشی از خسارات وارد شده به مستأجران سازمان‌های وابسته به شهرداری اصفهان، مصوب شد سازمان آرامستان ها به پیمانکاران ارائه خدمات مجالس به مدت سه ماه، تخفیف‌هایی ارائه دهد. وی با بیان اینکه همچنین به فروشگاه‌های طرف قرارداد در آرامستان به مدت دو ماه، تخفیف ارائه می‌شود، گفت: در حوزه سازمان پارک‌ها نیز به طرف قراردادهای سازمان به مدت سه ماه، مساعدت ارائه می‌شود.

آخوندی تصریح کرد: تاکنون ۹ جلسه ستاد اقتصادی کرونا در شهرداری اصفهان برگزار و شرایط مدیریت شد. با چنین رویکردهایی علی رغم شرایط کرونایی توانستیم در شش ماهه اول امسال بیش از ۷۰ درصد بودجه را جذب کنیم.

  • ۵۲ لایحه درآمدی شهرداری در بودجه امسال لحاظ شد

وی با اشاره به اینکه پیش بینی ما قبل از بروز کرونا، رونق اقتصادی در شهر بود اما این بیماری پیش بینی‌ها را تغییر داد، گفت: با این حال در شهرداری بسته‌های تشویقی در صدور پروانه و صدور گواهی عدم خلاف با روند پلکانی تصویب شد.

مدیرکل درآمد شهرداری اصفهان تصریح کرد:‌ همچنین در برنامه ریزی‌های اقتصادی برای سال ۹۹ حدود ۵۲ لایحه که در این زمینه آماده شده بود، در ستاد اقتصادی شهرداری بازنگری شد.

وی با اشاره به انتشار اوراق مشارکت در شهرداری اصفهان، اظهار کرد: از آنجاییکه پروژه قطار شهری نیاز به بودجه‌های کلان دارد و با درآمدهای شهرداری سخت تأمین مالی می‌شود برای این طرح اوراق مشارکت درنظر گرفته شده که ۵۰ درصد را دولت پرداخت می‌کند.

آخوندی با اشاره به اینکه از سال ۸۸ تاکنون سه هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت منتشر کردیم، گفت: این اوراق در سال ۹۹، ۷۳۰ میلیارد تومان بود که در حوزه حمل و نقل ریلی مصرف شد.

وی ادامه داد: در این دوره ما جزو اولین شهرها برای دریافت اوراق مشارکت نوسازی اتوبوس‌ها بودیم و بر همین اساس در سال گذشته ۲۰۰ میلیارد تومان اوراق با ۵۰ درصد اصل و سود برای خرید اتوبوس نو خریداری شد.

مدیرکل درآمد شهرداری اصفهان افزود: امسال نیز برای کمک به توسعه اتوبوسرانی ۱۳۰ میلیارد تومان اوراق به فروش رفت.

وی با بیان اینکه سیاست ۵۲ لایحه درآمدی شهرداری در سال جاری، درآمدزایی پایدار برای سازمان و شرکت‌های شهرداری بود، گفت: با همین موضوع توانستیم درآمد پایدار ایجاد کرده و وضعیت آتش نشانی را از نظر تجهیزات ارتقا دهیم، همچنین با پروژه‌هایی که در دست اقدام است طی یک و نیم سال آینده در ناژوان اتفاقات خوبی رخ می‌دهد.

آخوندی با اشاره به هوشمند سازی در حوزه درآمدی تصریح کرد: اصفهان جزو معدود شهرهایی است که به صورت مستقل برای ایجاد کیف پول الکترونیک اقدام کرد و با افزایش دامنه کار به دنبال راه اندازی «کیو آر» کد در نرم افزار اصکیف (کیف پول الکترونیک شهروندان اصفهانی) هستیم تا این ابزار هوشمند وارد سیستم حمل و نقل عمومی شود.

وی بیان کرد: برای افرادی که تلفن‌های هوشمند ندارند نیز استفاده از امکانات شهرداری از طریق کد دستوری USSD و سامانه Isfahan.ir فراهم شده است.

مدیرکل درآمد شهرداری اصفهان افزود: با توجه به اینکه اماکن از ۱۵ اسفند سال گذشته تعطیل شد و پیش بینی ما این بود که تا پایان خردادماه این شرایط تداوم می‌یابد اما شرایط ادامه داشت، تصمیم گرفتیم اماکنی که زیرمجموعه شرکت‌های شهرداری بودند تا سه ماه اجاره پرداخت نکنند یا شش ماه هزینه اجاره نیم بها باشد. بعد از خردادماه جاری شرایط کرونایی ادامه پیدا کرد و مجدداً جلساتی برگزار و تخفیفاتی به این گروه‌ها داده شد و در صورت لزوم در جلسات آتی نیز تصمیماتی متناسب با شرایط گرفته می‌شود.

آخوندی افزود: ۵۲ لایحه درآمدی شهرداری طی سه سال کار کارشناسی با حضور اعضای شورا و معاونت‌های مختلف تهیه و در ستاد اقتصادی شهرداری تصمیم بر این شد که در ابتدای سال با توجه به اینکه فرصت دریافت پروانه در روزهای پایانی سال ۹۸ به علت شیوع کرونا از انبوه سازان و مردم گرفته شده بود، تخفیف‌هایی برای این حوزه اعمال شود.

  • با سیاست‌های جذب درآمد، امسال از بحران‌ها عبور کردیم

وی ادامه داد: بر همین اساس تا ۱۵ خردادماه ۹۹ تا سقف ۱۰۰ درصد، از ۱۶ خرداد تا ۱۵ مرداد ۶۰ درصد، از ۱۶ مرداد تا ۱۵ شهریور ۵۰ درصد، از ۱۶ شهریور تا ۱۵ مهر ۴۰ درصد، از ۱۶ مهر تا ۱۵ آبانماه ۴۰ درصد، از ۱۶ آبانماه تا ۱۵ آذرماه ۳۰ درصد، از ۱۶ آذر تا ۱۵ دی ماه ۲۰ درصد و از ۱۶ دیماه تا ۱۵ بهمن ماه جاری ۱۰ درصد تخفیف دریافت پروانه ساختمانی به تصویب رسید. آخوندی اظهار کرد: تخفیف دریافت پایان کار نیز حدود ۳۰ درصد است که تا پایان سال به ۲۵ درصد می‌رسد.

وی با بیان اینکه در ابتدای سال با سیاست‌های جذب درآمد، از بحران‌ها عبور کردیم، اظهار کرد: یکی از تفاوت‌های درآمدی امسال با سال گذشته تحقق درآمدهای ساختمانی در ماه‌های ابتدایی به جای بهمن و اسفند بود. همچنین توانستیم تا خردادماه بودجه را جذب کنیم.

مدیرکل درآمد شهرداری اصفهان افزود: با همین رویکرد پروژه‌های عمرانی با تأخیر روبرو نشد و تمام سیاست‌ها پیاده شد به همین سبب، پروژه‌هایی همچون خرید اتوبوس‌ها، ساخت مترو و رینگ چهارم حفاظتی با تأمین مالی به موقع انجام می‌شود و تفاوت عمده سال ۹۸ و ۹۹ نحوه و سرعت جذب بودجه بوده است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از ویژگی‌های بودجه امسال، ایجاد شرایطی برای شرکت و سازمان‌های شهرداری به منظور استفاده از فرصت بازار سرمایه بود که درآمدزایی آنها در سطح شهر خود را نشان می‌دهد.

آخوندی بیان کرد: برای کاهش فشار اقتصادی به مردم توزیع فیش عوارض نوسازی و کسب و پیشه را ابتدای سال انجام ندادیم اما قوانین دست و پای شهرداری را بسته است. با این وجود درصدد هستیم مهلت پرداخت‌ها را از پایان سال به اردیبهشت ماه جابجا کنیم که در این مورد قرار است در جلسه آتی ستاد اقتصادی کرونا تصمیم گیری شود.

  • بسته تشویقی ساخت و ساز نقدینگی را از بازارهای موازی به سمت مسکن سوق داد

وی با اشاره به اینکه بسته تشویقی ساخت و ساز نقدینگی را از بازارهای موازی به سمت مسکن سوق داد، گفت: نشاط اقتصادی یعنی صدور پروانه و شکل گیری ساخت و ساز و توسعه اشتغال در شهر که بر همین اساس امسال سه هزار پروانه ساختمانی در شهر اصفهان صادر شد.

مدیرکل درآمد شهرداری اصفهان در پاسخ به سوالی در خصوص هزینه عوارض خودرو با اشاره به اینکه تعیین تعرفه عوارض خودرو از طرف دولت و براساس مدل و قیمت خودرو به شهرداری‌ها ابلاغ می‌شود، گفت: در حال حاضر متوسط عوارض خودروهای داخلی ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان و خودروهای خارجی یک تا دو میلیون تومان است اما احتمالاً برای سال ۱۴۰۰ عوارض خودرو افزایش می‌یابد.

وی عمل کردن جزیره‌ای را از نقاط ضعف حوزه مالی – اقتصادی شهرداری‌ها و عامل برخی خطاها دانست و اظهار کرد: پیش از راه اندازی سیستم جامع معاونت اقتصادی، سیستم املاک، شهرسازی، امور قراردادها، درآمد و …. جدا بود از همین رو مذاکراتی با سازمان فاوا انجام دادیم و از ابتدای امسال این سیستم جامع بارگزاری و بخش درآمد آن راه اندازی شد تا به مرور زمان سایر بخش‌های حوزه مالی نیز به این سیستم بپیوندند که این اقدام فساد و خطا را کاهش می‌دهد.

آخوندی سرمایه گذاری بخش خصوصی در پروژه‌های شهرداری را شش هزار میلیارد دانست و افزود:‌ به ثمر نشستن سرمایه گذاری و مشارکت به سه تا چهار سال زمان نیاز دارد به همین علت اقداماتی که در این حوزه صورت گرفته در آینده مشخص می‌شود.

وی سهم درآمدی پروژه‌های مشارکتی از بودجه شهرداری را ۲۰ تا ۳۰ درصد در بودجه ۱۴۰۰ و برنامه ۱۴۰۵ عنوان کرد و گفت: ظرفیت افزایش این سهم وجود دارد.

  • ۳۷۰۰ میلیارد تومان درآمد ساختمانی شهرداری

مدیرکل درآمد شهرداری اصفهان افزود: کل درآمد شهرداری از محل عوارض است؛ به طور مثال از بودجه شش هزار میلیارد تومانی امسال شهرداری تا کنون ۳۷۰۰ میلیارد تومان وصول درآمد ساختمانی شده که اگر هزار میلیارد تومان وام و اوراق مشارکت را از کل بودجه کسر کنیم حدود یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سهم درآمدی از محل عوارض است.

آخوندی با اشاره به دسته بندی درآمدها در شهرداری به درآمد عادی در قالب عوارض و یک سری درآمدهای بازدارنده، اظهار کرد: درآمدهای بازدارنده شامل جریمه‌های کمیسیون ماده ۱۰۰ است تا سیما و منظر شهری رعایت شده و تخلف ساختمانی برای شهروندان صرفه اقتصادی نداشته باشد اما با نرخ‌هایی که تا سال گذشته در این حوزه وجود داشت، همچنان برای مردم تخلف به صرفه‌تر بود.

  • جذب درآمد ۲۲۰۰ میلیارد تومانی مناطق شهرداری

وی افزود: برای بازدارندگی تخلفات با اهرم اقتصادی، سهم جزیی در بودجه از محل درآمدهای ناشی از تخلف در نظر گرفته شده است.

مدیرکل درآمد شهرداری اصفهان در مورد نحوه توزیع درآمد و هزینه در مناطق مختلف شهرداری براساس برخورداری و کمتربرخورداری نیز اظهار کرد: با توجه به وضعیت برخی مناطق، هزینه‌ها در شهرداری براساس درآمد نیست و سهم بزرگی از درآمد مناطق برخوردار به شهرداری مرکزی تخصیص می‌یابد و در قالب کمک یا اجرای پروژه‌های محرک توسعه به مناطق کمتربرخوردار تزریق می‌شود.

وی وضعیت جذب درآمد در مناطقی مانند منطقه ۷ و ۹، ۸، ۱۰، ۱۳ را خوب ارزیابی کرد و گفت: تاکنون در مناطق شهرداری اصفهان ۸۸ درصد جذب درآمد انجام شده است که از نظر ریالی این رقم به ۲۲۰۰ میلیارد می‌رسد و ۸۰ درصد آن از محل صدور پروانه است.