برگزیدگان جشنواره عکس «مثبت شصت» معرفی شدند

برگزیدگان نخستین جشنواره ملی عکس سالمندی «مثبت شصت» با برگزاری آیین اختتامیه این رویداد معرفی شدند. «مثبت شصت» عنوان جشنواره عکس با محوریت سالمندان بود که به همت معاونت اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی وزشی شهرداری اصفهان، کانون عکس انجمن سینمای جوانان اصفهان و بنیاد فرزانگان محبت به صورت ملی برگزار شد. آیین اختتامیه نخستین جشنواره […]

برگزیدگان نخستین جشنواره ملی عکس سالمندی «مثبت شصت» با برگزاری آیین اختتامیه این رویداد معرفی شدند.

«مثبت شصت» عنوان جشنواره عکس با محوریت سالمندان بود که به همت معاونت اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی وزشی شهرداری اصفهان، کانون عکس انجمن سینمای جوانان اصفهان و بنیاد فرزانگان محبت به صورت ملی برگزار شد.

آیین اختتامیه نخستین جشنواره عکس مثبت شصت با حضور حداقلی دست‌اندکاران برگزاری آن در موزه هنرهای معاصر اصفهان برگزار و این آیین به صورت آنلاین از صفحات اینستاگرام جشنواره و کانون عکس انجمن سینمای جوانان اصفهان پخش شد.

در بخش آزاد این جشنواره مهرزاد مقصودیان، افشین آذریان و آرشیده شاهنگی رتبه‌های اول تا سوم را کسب کردند و در بخش ویژه نیز مقام‌های اول تا سوم به پژمان مولایی، محسن کابلی و بابک مهرافشار رسید. به نفرات برگزیده جشنواره عکس «مثبت شصت» به ترتیب ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ۲ میلیون تومان و یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان جایزه نقدی تعلق گرفت.

مدیرعامل بنیاد فرزانگان محبت در اختتامیه این جشنواره با بیان اینکه پنجره جمعیتی کشورمان با شیب تندی به سمت سالمندی می‌‌رود، اظهار داشت: سالمندی جمعیت می‌تواند یک چالش بزرگ برای هر کشوری باشد چون منابع آن کشور بیشتر صرف موضوعات درمانی و خدماتی سالمندان می‌شود و کشور از اهداف بلندمدت خود دور می‌ماند.

حامد آقاجانی با بیان اینکه هر تغییری ابتدا باید در مردم رخ دهد و سپس به مسئولان برسد تا شاهد تغییرات ساختاری در کشورمان باشیم، افزود: با توجه به اهمیت دوره سالمندی و در جهت تکریم سالمندان، بنیاد فرزانگان محبت که رویکرد فرهنگی مشهودی دارد پیشنهاد برگزاری جشنواره عکس مثبت شصت را ارائه داد که با استقبال معاونت اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان مواجه و این جشنواره با همکاری کانون عکاس اصفهان برگزار شد.

وی تأکید کرد: از نظر وجود مجموعه‌های غنی عکس سالمندی در کشور دچار خلأ هستیم و این بنیاد با برگزاری جشنواره مثبت شصت تلاش کرده این کمبود را جبران کند.

وی با بیان اینکه نگاه به سالمندی باید در جامعه تغییر کند، ادامه داد: در جشنواره مثبت شصت علاوه بر بخش آزاد، بخش ویژه “سالمندی، سنین طلایی” را تعریف کردیم تا نگاه افراد به پدیده سالمندی از نگاه کلیشه‌ای کنونی به سوی نگاهی مثبت‌تر سوق پیدا کند، چون هم‌اکنون نگاه‌مان به سالمندی مساوی با فرتوتی، ناتوانی و درماندگی است در صورتی که افراد در این دوره می‌توانند به کارهای مورد علاقه و ارتباطات خود بپردازند که می‌تواند به پیشگیری از مشکلات دوره سالمندی کمک کند.

وی با تأکید بر لزوم تولید محتوا درباره دوره سالمندی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی گفت: قصد داریم جشنواره مثبت شصت را در سال‌های آینده نیز ادامه دهیم و امیدوارم نهادهایی مانند شورای ملی سالمندان و وزارتخانه‌های مختلف از این جشنواره حمایت کنند.

در ادامه این مراسم شهرام احمدزاده، عضو هیأت داوران این جشنواره بیان کرد: تعداد زیادی عکس به دبیرخانه جشنواره مثبت شصت رسید که کیفیت بالای آنها، کار انتخاب آثار برتر را برای هیأت داوران جشنواره مشکل کرده بود. یکی از محسنات این جشنواره نیز معرفی عکاسان جوان و علاقه‌مند به هنر و اضافه شدن آنها به این حوزه بود.

وی ادامه داد: نیاز به آرشیو عکس به‌روز که روزمرگی افرادی که در این کشور زندگی می‌کنند را به تصویر بکشند، یکی از نیازهای اساسی است و برگزاری جشنواره‌های عکس می‌توانند این نیاز را برطرف کند.

عضو هیأت داوران جشنواره عکس مثبت شصت اضافه کرد: آفتی که گاهی جامعه عکاسی به آن دچار می‌شود، دنباله‌روی و عکاسی کردن مشابه عکاسان موفق است. این امر به خود عکاس آسیب می‌زند چون نگاه او محدود می‌شود. هنری، متعالی است که بیان بیرونیِ درون هنرمند باشد و اگر عکاسی می‌خواهد هنرمند باشد باید از خودش چیزی به عکس اضافه کند. بیشتر آثار منتخب جشنواره، عکس‌هایی بود که عکاسان در خانه‌های خود و از سوژه‌هایی که می‌شناختند ثبت کرده بودند که باعث می‌شود تجربه زیسته و درونی عکاس با هم پیوند بخورد.

همچنین پژمان نظرزاده آبکنار دیگر عضو هیئت‌ داوران جشنواره عکس «مثبت شصت» در این آیین اظهار داشت: برگزاری جشنواره‌هایی از این‌ دست و استمرار آنها، مخصوصاً در شرایط فعلی که جهان وضعیتی آخرالزمانی را طی می‌کند مغتنم و مفید است.

نظرزاده ابراز امیدواری کرد: جشنواره عکس «مثبت شصت» جشنواره‌ای ادامه‌دار باشد؛ همان ویژگی که برخی از جشنواره‌های عکس در ایران فاقد آن هستند.

در پایان نیز وحید مومن‌زاده، دبیر جشنواره عکس «مثبت شصت» گفت: فراخوان این جشنواره ۲۵ تیرماه امسال منتشر شد و شرکت‌کنندگان تا ۲۰ شهریورماه برای ارسال آثار خود مهلت داشتند که به دلیل استقبال و درخواست‌های زیاد تا ۲۵ شهریورماه تمدید شد.

وی تصریح کرد: داوری آثار از سوم مهرماه در موزه هنرهای معاصر اصفهان آغاز شد اما متأسفانه به دلیل محدودیت‌های کرونایی نتوانستیم نمایشگاه آثار منتخب این جشنواره در موزه هنرهای معاصر را به طور کامل برگزار کنیم و این نمایشگاه تنها چند روز برقرار بود.

دبیر جشنواره عکس «مثبت شصت» با اشاره به نمایش این آثار در گذر فرهنگی چهارباغ به مناسبت هفته نکوداشت اصفهان، گفت: با وجود محدود شدن کار عکاسان به دلیل شیوع کرونا، تعداد و کیفیت آثار ارسالی بسیار خوب بود.