برگزاری وبینار خبرنگاری در رویداد برای نخستین بار

از دید اغلب خبرنگاران، تنها افتتاحیه و اختتامیۀ یک رویداد ارزش پوشش خبری دارد حال آنکه نپرداختن به دیگر بخش های یک رویداد به معنای از دست دادن بخشی از اتفاقات مهم و نقص در چرخه اطلاع رسانی و پوشش خبری آن رویداد است. اما برای اطلاع رسانی یک رویداد و پوشش خبری آن باید […]

از دید اغلب خبرنگاران، تنها افتتاحیه و اختتامیۀ یک رویداد ارزش پوشش خبری دارد حال آنکه نپرداختن به دیگر بخش های یک رویداد به معنای از دست دادن بخشی از اتفاقات مهم و نقص در چرخه اطلاع رسانی و پوشش خبری آن رویداد است.

اما برای اطلاع رسانی یک رویداد و پوشش خبری آن باید چه نکاتی را رعایت کرد؟ کدام موارد را مورد توجه ویژه قرار داد تا اطلاع رسانی ما از یک رویداد فرهنگی، ورزشی، هنری، اقتصادی، تجاری و … کامل و جامع باشد.

به گزارش اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، از آنجا که بایدها و نبایدهای پوشش خبری و رسانه ای رویدادها در دنیای خبر و رسانه و آموزش های رسانه ای کمتر مورد توجه قرار گرفته است، برای اولین بار وبینار آموزشی ” خبرنگاری در رویداد” با همکاری فرهنگسرای تخصصی رسانه سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان و اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان برگزار شد و بیش از ۸۰ نفر از خبرنگاران و فعالان رسانه در این رویداد شرکت کردند.

فاطمه شفیعی، مدیر فرهنگسرای تخصصی رسانه وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، در این باره گفت: برگزاری وبینار آنلاین «خبرنگاری در رویداد» به منظور ارائۀ تصویری جامع‌تر از شیوۀ نوشتن دربارۀ یک رویداد برگزار شد.

وی ادامه داد: اصفهان، شهری رویدادمحور است و در طول سال میزبان برگزاری بسیاری از جشنواره‌ها و رویدادها در حوزه‌های مختلف فرهنگی هنری، صنعتی و … است بنابراین نیاز است جامعه رسانه ای اصفهان به ویژه خبرنگارانی که در سال های ابتدایی فعالیت رسانه ای خود هستند، بتوانند دانش و آگاهی لازم برای شیوه اطلاع رسانی یک رویداد را کسب کنند.

وی ادامه داد: مروری بر اخباری که دربارۀ یک رویداد منتشر می‌شود، ما را به این نتیجه می‌رساند که گویی فقط افتتاحیه و اختتامیه یک رویداد ارزش پوشش خبری را دارد؛ درحالی‌که رویداد، منحصر به این دو برنامه نیست.

مدیر فرهنگسرای تخصصی رسانه تصریح کرد: ما با همکاری اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، کوشیده‌ایم تا با برگزاری وبینار آنلاین «خبرنگاری در رویداد»، نکاتی را دربارۀ رویداد نویسی یادآور شویم. مدرس این دوره شهریار عظیمی، کارشناس، پژوهشگر رسانه و گزارشگر سابق شبکۀ «پرس تی وی» بود که تجربیات خود را در یک جلسه دو ساعته در اختیار شرکت کنندگان گذاشت.

شفیعی، افزود: در این وبینار در خصوص نحوۀ تعامل با مهمانان ملی و بین‌المللی یک رویداد، آداب حضور، نحوه پوشش درست خبری و … آموزش هایی داده شد تا اهالی رسانه تأمل بیشتری در این خصوص داشته باشند.

*بایدها و نبایدهای پوشش خبری رویداد

نفیسه قانیان، رییس اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان نیز با بیان اینکه این سومین رویداد آموزشی این اداره برای فعالان رسانه ای به ویژه فعالان رسانه ای فعال و مرتبط در حوزه مدیریت شهری بود، اظهار داشت: با توجه به تخصصی شدن رسانه ها، گستردگی ابعاد رسانه ها در دنیای چندرسانه ای و اهمیت پرداختن به هریک از حوزه های تخصصی رسانه ای تلاش کردیم این دوره های آموزشی را مبتنی بر نیازهای رسانه ای موجود برنامه ریزی کنیم.

وی ادامه داد: آموزش هایی همچون اصول خبرنویسی، گزارش نویسی و … همیشه انجام شده اما اینکه یک خبرنگار، عکاس یا فعال رسانه ای در یک رویداد باید چگونه حاضر شود، چگونه اطلاع رسانی درستی داشته باشد، چه بایدها و نبایدهایی را رعایت کند و چگونه به ابعاد مختلف یک رویداد بپردازد تا محتوای تازه، دقیق و متفاوتی به مخاطب ارایه دهد، موضوعی است که در این آموزش ها کمتر به آن پرداخته شده است.

وی ادامه داد: موضوعات قبلی که اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان برای دوره های آموزشی آن اقدام کرد، شامل روابط عمومی در بحران، خبرنگاری در بحران و روزنامه نگاری شهری بود که این موضوعات نیز در دوره های آموزشی کمتر به آن پرداخته شده است. تلاش داریم با این آموزش ها که در حال حاضر به صورت مجازی برگزار می شود سطح کیفی فعالیت فعالان رسانه ای به ویژه در حوزه مدیریت شهری را ارتقا داده و فضای بهتری را برای اطلاع رسانی های شهری از ابعاد مختلف فراهم کنیم.

قانیان افزود: رسالت و ماموریت این اداره را تنها اطلاع رسانی اخبار نمی دانیم بلکه با برگزاری رویدادهایی از جمله اولین ایده کاپ رسانه، میزگرد نقش واحدهای ارتباط رسانه ای سازمان ها در پیشبرد اهداف رسانه، گفتگوهایی پیرامون ابعاد زنانه شهرها از منظر شهرسازی و همچنین دوره های آموزشی تلاش داریم به تولید محتواهای کیفی از طریق رسانه ها، افزایش اطلاعات تخصصی آن ها و بهبود نقش خود، تقویت فعالیت ها و برنامه های خود با همیاری رسانه ها کمک کنیم.