برپایی نمایشگاه “شهربانوی زندگی” به مناسبت هفته بزرگداشت مقام زن و مادر

برنامه‌های هفته زن با هدف نشاط ‌آفرینی و ایجاد روحیه شاد و امیدوار برای مادران و زنان سرزمین و به‌خصوص شهر اصفهان، در سه بخش فرهنگی، تفریحی و رفاهی طرح‌ریزی شده است. در بخش‌های مختلف، تمام امکانات در اختیار مدیریت شهری با برنامه‌ها و تخفیفات متنوع در خدمت بانوان شهر اصفهان قرار می‌گیرد.

یلدا توکلی: نمایشگاه “شهربانوی زندگی” به مناسبت هفته بزرگداشت مقام زن و مادر، امروز ۹ دی‌ماه ساعت ۱۵ با حضور انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور و جمعی از مدیران شهری، فرهنگی و اجتماعی اصفهان در محل سابق نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان در پل تاریخی شهرستان افتتاح شد.

مریم آقایی، دبیر رویداد “شهربانوی زندگی”با اشاره به سیاست‌های مدیریت شهری اصفهان در هفته بزرگداشت مقام مادر و جایگاه زن اظهار کرد: یکی از سیاست‌های اصلی بزرگداشت هفته زن، نشان دادن الگوی جامعه اسلامی از زن است که تحت عنوان الگوی سوم مطرح می‌شود. یکی از تعاریفی که می‌توان برای زن قائل شد، زن شرقی است که ویژگی‌های خاص خود را داشته و سنتی است.

وی افزود: تعریف الگوی سوم از زن، مطابق با تعریف اسلام از او بوده و جایگاهی است که اسلام برای زن مشخص می‌کند. همان زنی که به فرمودۀ امام حسن(ع)، ریحانه تعبیر شده و به فرموده پیامبر(ص) بیشترین خیرات و برکات در اوست. این زن در سه ساحت فردی، اجتماعی و خانوادگی تعریف می‌شود.

دبیر رویداد “شهربانوی زندگی” با تأکید بر اینکه دیدگاه اسلام درباره زن، سیاست اصلی برنامه‌های این مناسبت را در بر گرفته است، تصریح کرد: زن طبق تعریف اسلام، در جایگاه فردی با حفظ همه شئونات و حریم‌هایی که اسلام برای او قائل است، توانمندی‌های خود را بروز داده و ارتقا می‌بخشد و در حوزه توسعه فردی خود بسیار کوشا است. در حوزه اجتماعی، زنی است که منفعل نبوده، کنشگری فعال و بروز و ظهور در جامعه دارد و تأثیرگذار است. این زن در حوزه خانواده نیز در نقش‌های اصلی خود یعنی همسری و مادری مکمل حضور خود در جامعه بوده و می‌تواند رشد و ارتقاء پیدا کند.

آقایی با اشاره به اهمیت هم‌افزایی نهادها و ارگان‌های مختلف برای برگزاری برنامه‌های هفته بزرگداشت مقام زن و مادر بیان کرد: هم‌افزایی بین نهادها و ارگان‌های مختلف برای اجرای برنامه‌های هفته بزرگداشت مقام مادر و جایگاه زن، سیاست اصلی مدیریت شهری است.

وی ادامه داد: جلساتی با ارگان‌های مختلف برگزار شد ازجمله سپاه پاسداران، صداوسیما، حوزه هنری، آموزش و پرورش، دانشگاه اصفهان، علوم پزشکی و کلیه نهادها و ارگان‌هایی که به نوعی در این هفته همکاری دارند تا اجرای برنامه‌ها با این هم‌افزایی مانند یک پازل طراحی شده به این مناسبت انجام شود.

دبیر رویداد شهربانوی زندگی با اشاره به بخش‌های مختلف رویداد شهربانوی زندگی بیان کرد: برنامه‌های هفته زن با هدف نشاط ‌آفرینی و ایجاد روحیه شاد و امیدوار برای مادران و زنان سرزمین و به‌خصوص شهر اصفهان، در سه بخش فرهنگی، تفریحی و رفاهی طرح‌ریزی شده است. در بخش‌های مختلف، تمام امکانات در اختیار مدیریت شهری با برنامه‌ها و تخفیفات متنوع در خدمت بانوان شهر اصفهان قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اجرای برنامه‌های تفریحی در باغ‌های بانوان سطح شهر اصفهان گفت: باغ‌های بانوان سطح شهر برای اجرای برنامه‌های مفرح و بانشاط فعال شده و ویژه‌ برنامه و جشن‌هایی به این مناسبت در این مکان‌ها برگزار می‌شود. همچنین در سه باغ بانوان طلوع، پردیس و ناژوان برنامه‌های ویژه در حوزه سلامت از جمله پایش سلامت بانوان، انواع مشاوره‌های جمعیت، فرزندآوری و معاینات دوران بارداری برای بانوان به صورت رایگان تدارک دیده شده است.

آقایی در ارتباط با برگزاری نمایشگاه تولیدات ملی بانوان در محل نمایشگاه‌های پل شهرستان اضافه کرد: یکی از اصلی‌ترین برنامه‌ها، ایجاد نمایشگاه تولیدات ملی بانوان است که غرفه‌های آن شامل دو بخش تفریحی و فرهنگی هستند. در بخش تفریحی، یک سایت بازی فعال راه‌اندازی شده و انواع سازه‌های تفریحی و بازی‌های مهیج و حرکتی به صورت رایگان در یک جا تجمیع شده و بانوان می‌توانند از صبح تا ظهر به‌صورت ویژه و اختصاصی از این بازی‌ها استفاده کرده و در زمان بعدازظهر به همراه خانواده‌ها در محل حضور یابند و از این امکانات بهره ببرند.

مشاور شهردار در امور بانوان ادامه داد: در بخش فرهنگی نمایشگاه، ۱۰۰ غرفه به همت نهادها و تشکل‌های مردمی برپا شده‌اند که براساس الگوی سوم زن خدمات مختلفی را در قالب غرفه‌های فروش یا معرفی محصول هنری ارائه می‌دهند. علاوه ‌بر آموزش مهارت‌های هنری، نشست‌هایی نیز در حوزه رسانه و سینما تدارک دیده شده است. همچنین برنامه‌هایی در حوزه‌های دیگر برای بانوان تدارک دیده شده که برای مثال در حوزه توسعه فردی و سلامت بانوان، یک غرفه به ورزش بانوان اختصاص یافته که در آن ورزش‌ و حرکات اصلاحی موردنیاز بانوان را آموزش می‌دهند.

دبیر رویداد شهربانوی زندگی تصریح کرد: از دیگر برنامه‌های نمایشگاه می‌توان به دایر کردن غرفه‌های کتاب بانوان، مسابقات کتابخوانی و ارائه آثار هنری و همچنین بخش بسیار جالب و قابل تأمل تاثیر قاچاق بر فرهنگ خانواده‌ها اشاره کرد. همچنین بخش‌های خدماتی موردنیاز بانوان که به همت بسیج و بهزیستی تأمین شده و توسط شهرداری حمایت می‌شوند، نیز در این نمایشگاه برپا می‌شوند. جنگ شادی نیز هر شب برای خانواده ها تا پایان هفته در محل نمایشگاه برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به برنامه‌های فرهنگی و تفریحی در سطح شهر اصفهان گفت: برگزاری مسابقات جنبشی و حرکتی در مناطق اصفهان تحت عنوان جشنواره “مهربانو”، ارائه تخفیفات و یارانه به بانوان برای استفاده از خدمات مدیریت شهری در حوزه رفاهی با ۷۰ درصد تخفیف و روز میلاد به طور رایگان از جمله استفاده از امکانات تله سیژ، تله کابین و … و توجه ویژه به گروه‌های مختلف زنان ازجمله غساله‌ها، زنان بند نسوان، خیرین و زنان کارآفرین نیز از دیگر برنامه‌های موردنظر در رویداد شهربانوی زندگی است.

آقایی خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های سطح شهر، “شب شعر” است که با همکاری دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شده و زمان آن به‌طور دقیق اطلاع‌رسانی خواهد شد. همچنین برنامه “دختران حاج قاسم” در روز شهادت حاج قاسم اجرا شده و مستندهایی نیز از برخی اقشار خاص بانوان مانند بانوان معلول نمایش داده می‌شود.

گفتنی است؛ جهت سهولت استفاده بانوان از نمایشگاه “شهربانوی زندگی” از ۹ تا ۱۵ دی‌ماه، هر صبح در محلات مختلف سرویس ایاب و ذهاب برای بانوان در نظر گرفته شده است.