بروز سکته مغزی در استان اصفهان به پنج هزار نفر در سال رسید

زمان طلایی برای درمان سکته مغزی کمتر از سه ساعت است ولی برخی خانواده‌ها به‌دلیل آگاهی نداشتن از علائم سکته مغزی، تصور می‌ کنند که این افراد دچار اضطراب یا سردی بدن شده‌اند و به آنها آب نبات داده و پس از چند ساعت به اورژانس تماس گرفتند و در واقع فرصت طلایی برای درمان اطرافیان خود را از دست دادند

رییس اداره امور بیماری‌های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: سالانه حدود پنج هزار نفر در این استان به سکته مغزی دچار می‌شوند و سن ابتلا به این عارضه در میان مردم، پایین‌تر آمده است.

شهربانو مظاهری افزود: کم تحرکی، مصرف غذاهای آماده و نیمه آماده و بیماری‌هایی مانند فشار خون و دیابت که از عوامل خطر سکته مغزی هستند، افزایش یافته است به‌همین دلیل با آمار بالای بروز سکته مغزی در کشور و استان اصفهان مواجه هستیم.

وی اظهار داشت: سن ابتلا به سکته مغزی در کشور و اصفهان نیز نسبت به کشورهای اروپایی و پیشرفته، پایین‌تر است که امیدواریم با اصلاح و بهبود سبک زندگی و عوامل خطرساز شاهد کاهش آمار سکته مغزی در بین مردم باشیم.

رییس اداره امور بیماری‌های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه سکته مغزی سومین عامل مرگ و میر در بین افراد بالای ۶۰ سال در دنیاست، اظهار داشت: فشار خون، دیابت، چاقی، کم تحرکی، استعمال دخانیات و مصرف مشروبات الکلی از مهمترین عوامل ابتلا به این بیماری به‌شمار می‌آیند.

مظاهری بهترین راهکارها برای پیشگیری از ابتلا به سکته مغزی را کنترل عوامل خطرساز مانند فشار و قند خون و وزن، برنامه غذایی مناسب و ترک دخانیات دانست و افزود: زمانی که سکته مغزی اتفاق می افتد، مهم‌ترین کار درمان سریع و به موقع است به‌همین دلیل مردم باید نسبت به علائم بروز سکته آگاهی داشته باشند و به محض مشاهده آنها با اورژانس تماس بگیرند.

وی برخی از علائم سکته مغزی را اختلالات حرکتی و تکلمی، فلج شدن یک طرف بدن بویژه در دست‌ها، پاها و صورت عنوان و اضافه کرد: وقتی سکته مغزی اتفاق می افتد مهمترین اقدام درمانی، تزریق داروی ترومبولیتیک است به‌همین دلیل بیمار باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن به مرکز درمانی منتقل شود.

وی زمان طلایی برای درمان سکته مغزی را کمتر از سه ساعت دانست و گفت: ما در مواردی شاهد بودیم که خانواده‌ها به‌دلیل آگاهی نداشتن از علائم سکته مغزی، تصور می‌کردند که این افراد دچار اضطراب یا سردی بدن شده‌اند و به آنها آب نبات داده و پس از چند ساعت به اورژانس تماس گرفتند و در واقع فرصت طلایی برای درمان اطرافیان خود را از دست دادند.

مظاهری خاطرنشان کرد: خانواده‌ها در صورت مشاهده علائم سکته مغزی، حتماً با اورژانس تماس بگیرند.

وی اظهار داشت: معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اقداماتی را برای درمان هرچه سریع‌تر و بهتر مبتلایان به سکته مغزی انجام داده است که از جمله آن‌ها می‌توان به مجهز کردن تعداد زیادی از بیمارستان‌ها به سی تی اسکن و متخصصان داخلی و مغز و اعصاب و تأمین داروی مورد نیاز اشاره کرد.

مظاهری به فعالیت ۱۷ مرکز جامع مدیریت درمان سکته حاد مغزی (۷۲۴) در استان اصفهان اشاره و خاطرنشان کرد: از این تعداد پنج مرکز در کلانشهر اصفهان و بقیه مراکز در شهرستان‌های استان مستقر است.

وی درباره دلیل نامگذاری این مراکز به “۷۲۴” توضیح داد: این مراکز در هفت روز هفته و بطور ۲۴ ساعته آماده خدمات رسانی به بیماران مبتلا به سکته مغزی طبق شیوه‌نامه مشخصی هستند. وی خاطرنشان کرد: اصفهان از نظر تعداد مراکز ۷۲۴ در کشور رتبه برتر را دارد.

سکته مغزی نوعی اختلال نورولوژیک (مغز و اعصاب) ناگهانی است که به دنبال آن خون‌رسانی به ناحیه‌ای که دچار سکته شده، مختل می‌شود.