برنامه «به احترام مردم اصفهان» در دوازدهمین ایستگاه

سال آینده نیز ۱۵۰ دستگاه اتوبوس دیگر به ناوگان اضافه می‌شود، در این راستا طبق افق ترسیم‌شده در پایان فعالیت مدیریت شهری باید ۱۵۰۰ دستگاه اتوبوس فعال در شهر داشته باشیم

آزاده سلیمان نژاد: مدیرعامل سازمان مدیریت حمل‌ و نقل بار شهرداری اصفهان بابیان اینکه مرکز معاینه فنی خودروهای سبک بنزینی به همت انجمن حمایت از زندانیان شهر اصفهان و با مشارکت سازمان حمل‌ونقل بار شهرداری اصفهان افتتاح شد، گفت: یکی از تکالیف شهرداری‌ها راه‌اندازی مراکز معاینه فنی است که شهرداری اصفهان از دیرباز نسبت به این امر اقدام ورزیده و تاکنون ۱۰ مرکز معاینه فنی را دایر کرده است.

 سید علی عبدالهی در دوازدهمین آئین به احترام مردم اصفهان در مورد علت جانمایی این مرکز گفت: این مرکز معاینه فنی در منطقه ۱۴ شهرداری انجام شد، چراکه این محدوده جغرافیایی به‌عنوان یکی از پرترددترین مناطق شهری از منظر موتورسیکلت است. به گفته وی امروز شاهد افتتاح نخستین مرکز مکانیزه معاینه فنی خودروهای سبک بنزینی و دوگانه‌سوز و موتورسیکلت در خیابان زینبیه و دومین مرکز معاینه فنی موتورسیکلت در منطقه شفق هستیم که امیدواریم این راه‌اندازی این مراکز گام مهمی در راستای کاهش مشکلات شهر اصفهان ازجمله آلودگی هوا باشد.

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل‌ و نقل بار شهرداری اصفهان تصریح کرد: منابع متحرک آلاینده یکی از دلایل آلودگی هوای شهر اصفهان به شمار می‌رود که لازم است کنترل شود، در این راستا راه‌اندازی مراکز معاینه فنی در نقاط مختلف شهر برای کنترل آلایندگی خودروها و موتورسیکلت‌ها می‌تواند راهگشا باشد.

علی عبدالهی ادامه داد: این سازمان تلاش خود را در راستای ساماندهی و بهبود وضعیت حمل‌ونقل کالا و بار در شهر از طریق مطالعه، برنامه‌ریزی، آموزش، نظارت، هماهنگی و مدیریت در حمل‌ونقل کالا و بار جهت جابه‌جایی ایمن، مناسب و سریع طبق تعاریف قانونی باکار بسته است.

وی با بیان اینکه با پلیس راهور و مجموعه‌های انتظامی همکاری تنگاتنگی داریم، تصریح کرد: ستاد مرکز معاینه فنی نیز زیر نظر این سازمان فعالیت می‌کند، به گفته عبدالهی صدور پروانه، پروانه اشتغال حوزه ایمنی حمل بار، صدور مجوز تردد ناوگان بار درون‌شهری نیز جز فعالیت‌های این سازمان است.

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: چشم‌انداز سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و کالای درون‌شهری، کارآمدی برای تحقق جابه‌جایی ایمن، مناسب و سریع بار و کالا در شهر با به‌کارگیری سامانه‌های هوشمند با رعایت استانداردهای زیست‌محیطی است؛ شیوه‌نامه این سازمان، در بین شیوه‌نامه‌های کلان‌شهرها برتر شناخته‌شده است و از این بابت به‌طور مکرر با دیگر شهرداری‌ها انتقال تجربه‌داریم.

عبداللهی با اشاره به اینکه در حوزه هوشمند سازی سازمان نیز اقدامات مؤثری را آغاز کردیم که به‌زودی رونمایی می‌شود، گفت: در این راستا ناوگان بار به‌صورت هوشمند توسط دوربین‌های مستقر در شهر کنترل خواهد شد، بر این اساس نخستین کلان‌شهر کشور خواهیم بود که در حوزه کنترل بار هوشمند بانام «محدودیت زمانی و مکانی» اقدام می‌کنیم.

همچنین مدیرعامل حمایت از زندانیان با حضور در این مراسم گفت: دو خیریه ستاد دیه و انجمن حمایت از زندانیان در کشور وجود دارد که به ترتیب فعالیت آن‌ها آزادسازی زندانیان و حمایت از خانواده آن‌ها است.

کجانی ضمن قدردانی از شهرداری اصفهان که سهم مشارکت ۴۰ درصدی خود را برای ساخت این مرکز به انجمن واگذار کرده است، گفت: مرکز معاینه فنی موتورسیکلت و خودروهای سبک منطقه ۱۴ با هزینه پنج میلیارد تومان که از سوی خیران تأمین‌شده است، به بهره‌برداری رسید.

مدیر منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان نیز در آئین بهره‌برداری از نخستین مرکز مکانیزه معاینه فنی موتورسیکلت و خودروهای سبک با اشاره به اقدامات و برنامه‌های این منطقه در یک سال گذشته اظهار کرد: یکی از بهترین اتفاقاتی که در شمال شهر اصفهان در حال رقم خوردن است و در رفع گره بزرگ ترافیک شهری در این منطقه تأثیر بسزایی دارد، احداث تقاطع شهدای ورزشکار است که تا پایان سال افتتاح خواهد شد.

محمدمهدی کریمی افزود: همچنین در ادامه آن تقاطع غیر هم‌سطح کاظمی آشتیانی با مبلغ ۱۴۰ میلیارد تومان تا اوایل سال آینده افتتاح خواهد شد و بخش اعظمی از مشکلات ترافیکی شمال شهر با افتتاح این پروژه رفع می‌شود.

مدیر منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان با اشاره به اقدامات انجام‌شده در محله محروم حصه شمالی تصریح کرد: حصه شمالی در منطقه ۱۴ بر اساس تمام شاخصه‌ها محروم‌ترین نقطه شهر اصفهان محسوب می‌شود که در این راستا اقدامات خوبی را پیش‌بینی و در حال اجرا داریم.

وی با بیان اینکه مسائل حصه ذیل سه کلان مؤلفه شامل هویت، امنیت و فرهنگ تعریف‌شده است، خاطرنشان کرد: منطقه حصه شمالی محلی برای ته‌نشین شدن تمام نازیبایی‌های شهر است که برای از بین بردن آن باید به این منطقه هویت ببخشیم. بر این اساس ۲۵ هزار متر پلاستر، ۱۵ هزار متر دیوارنگاری انجام‌شده است درواقع و دومین دیوارنگاره کشور را در این منطقه انجام دادهایم.

کریمی با بیان اینکه در عرصه تفریحی نیز در منطقه حصه، ایجاد بازیکده تخصصی مادر و کودک در دست احداث است که تا اوایل سال آینده نیز تجهیز و افتتاح می‌شود، گفت: ذیل کلان مؤلفه‌های امنیت در منطقه حصه اقدام به احداث و استقرار یک کلانتری با هماهنگی نیروی انتظامی خواهیم کرد که کلنگ زنی آن به‌زودی به زمین زده خواهد شد.

گفتنی است در ادامه این مراسم از ۸۱ دستگاه اتوبوس جدید شهری رونمایی شد.

سید عباس روحانی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوس‌رانی اصفهان و حومه در این مراسم گفت: بر اساس پیش‌بینی‌ها باید در چهار سال فعالیت مدیریت شهری سالانه ۱۵۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان افزوده می‌شد اما در طول چهار سال مدیریت شهر دوره گذشته فقط ۱۲۵ دستگاه اتوبوس خریداری و به شهر واردشده است.

عباس روحانی ادامه داد: بخش دیگری از اتوبوس‌ها نیز به قیمت آزاد خریداری‌شده است، بنابراین درمجموع در این دوره مدیریت شهری طی یک سال و نیم گذشته ۲۸۵ دستگاه اتوبوس جدید خریداری‌شده است.

وی گفت: با افزودن ۸۱ دستگاه اتوبوس به ناوگان، تراکم داخل اتوبوس‌ها کمتر می‌شود و بر روی سرفاصله حرکت تأثیر دارد، از سویی اتوبوس‌های خریداری‌شده دارای استاندارد یورو چهار و یورو پنج است که در کاهش آلاینده‌های هوا تأثیر مثبت دارد.

وی افزود: موتور اتوبوس‌های خریداری‌شده در ایران تولید می‌شود و باافتخار برچسب “ساخت ایران” بر روی آن‌ها نصب‌شده است.

در ادامه این آئین از پروژه اتصال بزرگراه معلم به فرزانگان بهره‌برداری شد، به گفته مدیر منطقه ۱۲ شهرداری اصفهان عملیات عمرانی پروژه اتصال بزرگراه معلم به فرزانگان پس از هفت ماه بااعتباری بالغ‌بر ۵۵۰ میلیارد ریال به‌صورت مشترک بین مناطق هفت و دوازده شهرداری اصفهان به اتمام رسیده است.

علی‌اکبر رسالت با اشاره به‌ضرورت اجرای پروژه از منظر ترافیکی و کاهش سوانح رانندگی گفت: اتصال بزرگراه معلم به بلوار فرزانگان باعث کاهش ترافیک در ورودی شمال شهر، تسهیل تردد وسایل نقلیه سنگین و پیشگیری از بروز تصادفات جاده‌ای می‌شود.

وی بابیان اینکه جلب رضایت شهروندان، مقدمه‌ای بر کسب رضایت حق‌تعالی قلمداد می‌شود، گفت: این پروژه به طول دو هزار متر و عرض ۱۵ متر احداث‌شده است.

وی بابیان اینکه اصفهان در مسیر کری دور شمال_جنوب و بالعکس قرار دارد، افزود: در این راستا مدیریت جریان ترافیک باید به‌صورت مدون و سازمان‌یافته با استفاده از ظرفیت‌هایی باشد که می‌تواند حمل‌ونقل ایمن و روان را به وجود آورد، امروز نیز با تمهیداتی که برای آن پیش‌بینی‌شده است، بار ترافیک سنگینی از شمال شهر اصفهان دور و مسیر ایمن‌تر جهت تردد وسایل سنگین جایگزین شد.

رسالت بابیان اینکه به‌ منظور رفاه حال شهروندان و تسهیل عبور و مرور این پروژه پیش‌ازاین بهره‌برداری رسیده بود، اما امروز به‌صورت رسمی افتتاح شد، تصریح کرد: با افتتاح این پروژه مسافران و شهروندانی که قصد ورود به شهر اصفهان را ندارند به‌راحتی به سمت چپ پل، باغ فدک و شرق شهر در ایمنی کامل حرکت می‌کنند، درحالی‌که درگذشته شاهد حوادث و تصادفات زیادی در این مسیر به شکل قبلی بودیم.

وی اضافه کرد: با توجه به‌قرار گیری ستاد هدایت و راهنمایی مسافران نوروزی جنب این نقطه شهری و سردرگمی دررسیدن به ستاد اسکان باغ فدک، بااتصال بزرگراه معلم به بلوار فرزانگان این مشکل رفع شد.

مدیر منطقه هفت شهرداری اصفهان نیز در آئین بهره‌برداری از پروژه اتصال بزرگراه معلم به بلوار فرزانگان گفت: این پروژه به‌منظور تأمین امنیت جانی سرنشینان خودروها و روان‌سازی ترافیک اجرایی شده است. علی‌اصغر شاپوری افزود: درگذشته با توجه به اینکه مسیر به دوراهی منتهی می‌شد و شیب غیراستانداردی داشت، باعث تصادف خودروها می‌شد یا در بارندگی‌ها شاهد واژگونی خودروها بودیم.

وی ضمن قدردانی از شهرداری‌های مناطق ۱۲ و هشت برای همکاری و مشارکت در اجرای پروژه افزود: زمانی که این پروژه اجرا می‌شد، هیچ مانع و ترافیکی برای مسیر ایجاد نشد و به میزان کمی رانندگان را وادار به تغییر مسیر کرد.

شاپوری گفت: برای روان‌تر شدن تردد در این مسیر اقداماتی همچون تعریض و اصلاح هندسی نیز انجام‌شده است.

معاون حمل‌ و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان نیز در آئین بهره‌برداری از پروژه‌های حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری گفت: در دوران کرونا در همه حوزه‌ها شاهد رکود بودیم ازجمله در حوزه حمل‌ونقل همگانی شهری که در دوره جدید مدیریت شهر در دست جبران است، حسین حق‌شناس افزود:

سال آینده نیز ۱۵۰ دستگاه اتوبوس دیگر به ناوگان اضافه می‌شود، در این راستا طبق افق ترسیم‌شده در پایان فعالیت مدیریت شهری باید ۱۵۰۰ دستگاه اتوبوس فعال در شهر داشته باشیم.

حق‌شناس سیاست دوم این معاونت را حمل‌ونقل پاک دانست و گفت: توسعه مراکز معاینه فنی خودرو و موتورسیکلت، توسعه بستر استفاده از دوچرخه و موتور، خودرو و اتوبوس‌های برقی در این راستا انجام می‌شود، بر این اساس با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان از سال آینده در این بخش شاهد تحولات در شهر هستیم.

معاون حمل‌ و نقل و ترافیک شهردار اصفهان تصریح کرد: با بهره‌برداری از این پروژه دیگر شاهد ورود خودروهای سنگین در بلوار کاوه و خودروهایی که قصد دور زدن اصفهان رادارند، نخواهیم بود.

وی سیاست دیگر این حوزه را مدیریت تقاضای سفر دانست و خاطرنشان کرد: در این راستا سیاست تغییر ساعات اداری، دورکاری و سفرهای مجازی طراحی‌شده است، البته برنامه آینده ما اجرای طرح محدودیت ورود به مرکز شهر با مدیریت قیمت‌گذاری پارکینگ و محدوده خواهد بود، تمام این اقدامات افق روشنی را پیش روی ما با کاهش آلودگی و ترافیک ترسیم می‌کند.