برغم بارش‌های اخیر؛ حدود ۹۰ درصد از سد زاینده‌رود خالیست

میزان پُرشدگی سدهای استان ۱۳ درصد است.بررسی وضعیت سدهای استان نشان می‌دهد که میزان پُرشدگی سدها نسبت به میانگین بلندمدت با کاهشی معادل ۷۴ درصد مواجه بوده است

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: ذخیره سد مخزنی زاینده‌رود با ظرفیت نُرمال یک میلیارد و ۲۳۹ میلیون مترمکعب، امروز به ۱۳۲ میلیون مترمکعب یعنی معادل حدود ۱۰ درصد از کل آن رسیده است.

احسان‌الله امینی اعلام کرد: ذخیره این سد نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد کاهش دارد و در مقایسه با بلندمدت (۵۰ سال) نیز ۷۹ درصد کمتر است.

وی اضافه کرد: مجموع ذخیره آب سدهای بزرگ استان اصفهان به ۱۵۶ میلیون مترمکعب رسیده و میزان پُر شدگی آنها ۱۳ درصد است.

مدیر بهره برداری تاسیسات آبی اصفهان در باره سد گلپایگان نیز گفت: این سد در حال حاضر ۹.۴۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره دارد که نسبت به سال گذشته با ۵۲ درصد افزایش و در مقایسه با بلندمدت با ۳۷ درصد کاهش روبه‌روست.

وی افزود: ذخیره سد قره‌آقاچ سمیرم به ۱۹.۵ میلیون مترمکعب و ذخیره سد حنای این شهرستان به ۹.۹۸ میلیون مترمکعب رسیده که نسبت به سال گذشته ۲۲ و در مقایسه با بلندمدت ۴۲ درصد کاهش دارد.

مدیر بهره‌برداری تاسیسات آبی اصفهان ادامه داد: سد خمیران شهرستان تیران و کرون امروز حدود ۲.۴۹ میلیون مترمکعب ذخیره آبی دارد که نسبت به سال گذشته ۱۴ و نسبت به بلندمدت ۲۴ درصد کاهش نشان می‌دهد.

امینی افزود: سد باغکل واقع در شهرستان خوانسار نیز اکنون ۱.۶۸ میلیون مترمکعب آب دارد که با کاهش ۲۶ درصدی نسبت به سال قبل و ۲۴ درصدی در مقایسه با بلندمدت مواجه است.

وی میزان آب ذخیره شده در سد کمانه را ۳.۳۱ میلیون مترمکعب اعلام کرد و اظهار داشت: ذخیره آن نسبت به سال ۱۴۰۰ معادل ۳۱ و در مقایسه با بلندمدت ۷ درصد بیشتر شده است.

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با اشاره به این که میزان پُرشدگی سدهای استان ۱۳ درصد است، خاطرنشان کرد: بررسی وضعیت سدهای استان نشان می‌دهد که میزان پُرشدگی سدها نسبت به میانگین بلندمدت با کاهشی معادل ۷۴ درصد مواجه بوده است.

به گزارش ایرنا، وضعیت ذخیره آب سدها در استان در حالیست که بارندگی‌های هفته اخیر در استان اصفهان در ربع قرن اخیر بی‌سابقه توصیف شده است.

به گفته مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، سامانه باران‌زای عبوری از هوای استان متأثر از سامانه‌های مدیترانه‌ای غربی و جنوبی از دریای سرخ، موجب وقوع بارش بی سابقه در ۲۵ سال گذشته در اصفهان شده است.

منصور شیشه‌فروش، هفته پیش در گفت و گو با ایرنا افزود: یکصد میلی متر بارش باران در مدت ۴۸ ساعت در شهر اصفهان ثبت شد که در ربع قرن گذشته در این منطقه سابقه نداشته است.

وی بیان کرد: بیشترین بارش برف از مناطق جنوبی و غربی استان از جمله سمیرم، فریدونشهر، بوئین و میاندشت، چادگان، خوانسار، گلپایگان گزارش شده و ارتفاع برف در برخی مناطق شهری به حدود ۱.۵ تا ۲ متر و در ارتفاعات و گردنه‌ها هم تا ۲.۵ متر رسیده است.

سد زاینده‌رود یکی از اصلی‌ترین سدهای مرکز کشور و تأمین‌کننده آب آشامیدنی، محیط زیست، کشاورزی و صنعت در منطقه مرکزی ایران است. این سد قوسی شکل که سال ۱۳۴۹ به بهره‌برداری رسید، در ۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان در شهرستان چادگان قرار دارد.

زاینده‌رود که نقشی اصلی و مؤثری در پایداری محیط‌زیست، تأمین آب آشامیدنی، رونق کشاورزی و اقتصاد منطقه مرکزی و هستی تالاب گاوخونی داشته، در دهه‌های اخیر بدلیل برداشت‌های غیرقانونی در بالادست، انتقال آب به حوضه دیگر، تراکم جمعیت و تا حدودی کاهش نسبی بارندگی‌ها، به یک رودخانه با جریان دوره‌ای، تبدیل و در پایین دست در فصول گرم بویژه تابستان با خشکی مواجه شده است.