بررسی رنو ساندرو معمولی و استپ وی؛ دوقلوهای غیرهمسان

در اکتبر سال ۲۰۰۸ بخش رنو برزیل، با فاصله ای ده ماهه از آغاز فروش و عرضه ساندرو، از نسخه استپ وی آن پرده برداشت که نسخه کراس اوور ساندرو محسوب می شد. این خودرو از نظر ظاهر دارای تفاوت هایی با نسخه عادی ساندرو است.

پلتفرم ساندرو با دو خودروی تندر ۹۰ و رنو کلیو نسل دوم یکسان بوده و با کد X90 شناخته می شود. کد اتاق آن نیز B90 است که متفاوت از اتاق تندر ۹۰ با کد L90 نامگذاری شده، شناخته می شود. بنابراین، ساندرو نسخه هاچبک تندر ۹۰ حساب نمی شود. همچنین بد نیست بدانید که ساندرو در سگمنت سوپرمینی یا ساب کامپکت جای می گیرد. برای بررسی دقیق تر این خودرو در ادامه همراه ما باشید.
ابعاد و طراحی بدنه
به دلیل اشتراک پلتفرم با تندر ۹۰، این دو خودرو در برخی نقاط بدنه تشابهاتی با یکدیگر دارند. این تشابهات نامحسوس مسبب برداشتی نادرست از وجوه اشتراک این دو خودرو شده اند. ارتفاع این دو خودرو از سطح زمین ۱۲ سانتی متر بوده و با یکدیگر یکسانند؛ اعداد برای ارتفاع کل آن ها نیز به همین منوال هستند.
یکی از خواص اشتراک پلتفرم همین تناسبات ابعادی نزدیک به هم است. افزایش ارتفاع از سطح زمین در استپ وی نسبت به مدل معمولی قابل پیشبینی است. در نمای خارجی، ساندرو ظاهری ساده و خسته کننده دارد. برخلاف وفور خطوط تیز در بدنه تندر ۹۰، در ساندرو، از ترکیب این خطوط با منحنی استفاده شده که ترکیبی قابل تحمل تر را ایجاد می کنند. باید اعتراف کرد که هرچه قدر طراحی این خودروی اقتصادی خسته کننده و بدور از هیجان و خلاقیت است، اما به اندازه تندر ۹۰ چشم را آزار نمی دهد.در نسخه استپ وی تغییراتی را در اجزای بدنه شاهدیم که تا حدود بسیار زیادی از بی روح بودن بدنه آن نسبت به ساندرو عادی کاسته اند. در اصل این تغییرات بسیار انگشت شمارند، اما به لطف بکارگیری استادانه، نتیجه ای فراتر از انتظار داده اند.
طراحی کابین
استپ وی و ساندرو معمولی هیچ تفاوتی با یکدیگر در این بخش ندارند. طراحی کلی کابین ساندرو را می توان نسخه بروزرسانی شده تندر ۹۰ دانست. فرم تیز و خشن داشبورد تندر اکنون جای خود را به خطوط دوار و منحنی داده اند. البته همچنان کابین ساندرو فاقد هرگونه جذابیت بصری بوده و بسیار خسته کننده و بی روح است.
فرمان، دستگیره در و دسته دنده ساندرو شبیه موارد استفاده شده در کابین مگان هستند. قاب دور دریچه کولر های دایره ای شکل، پنل کنسول میانی و برخی از قطعات استفاده شده روی درهای کناری به رنگ نقره ای درآمده اند تا کمی از یکنواختی فضای کابین کاسته شود.
تمام بخش های کابین ساندرو از پلاستیک خشک ساخته شده، اما لمس آن، حس خیلی بدی را انتقال نمی دهد.
مشخصات فنی
پارس خودرو ساندرو را در ایران تنها با پیشرانه‌ K4M 696 عرضه می‌ کند. این موتور ۱۵۹۸
سی سی حجم دارد و از آرایش چهار سیلندر خطی با ۱۶ سوپاپ بهره می‌ گیرد. توان حداکثر آن معادل ۱۰۵ اسب بخار است. شرکت مونتاژ عرضه کننده، همانطور که به آن اشاره شد، رنو ساندرو را در دو نسخه دستی و اتوماتیک روانه‌ بازار کرده است. سیستم انتقال قدرت مدل دستی از نوع ۵ سرعته و مصرف سوخت ترکیبی آن بر اساس کاتالوگ معادل ۶٫۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که در استفاده روزانه این مقدار تا ۷ الی ۷٫۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر افزایش خواهد یافت. مدل اتوماتیک این خودرو از سیستم انتقال قدرت چهار سرعته با قابلیت تعویض دستی بهره می‌ برد و به‌صورت ترکیبی در هر ۱۰۰ کیلومتر، حدود ۸٫۳ لیتر مصرف سوخت دارد. حداکثر سرعت ساندرو و استپ وی در مدل‌ های دستی و اتوماتیک به‌ ترتیب ۱۷۵ و ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت بوده و این دو به‌ ترتیب در مدت ۱۰٫۵ و ۱۱٫۵ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می رسند. اعداد و ارقام برای مدل استپ وی نیز به همین صورت هستند، تنها مصرف نسخه اتوماتیک در کاتالوگ ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر عنوان شده که کمی از نسخه هاچبک عادی کمتر است.
امکانات رفاهی و ایمنی
از آنجایی که با خودرویی به واقع اقتصادی و مخصوص بازارهای در حال توسعه طرف هستیم؛ بنابراین نمی‌توان انتظار داشت امکانات رفاهی آن راضی‌ کننده و جذاب باشند. تجهیزات رفاهی ساندرو (که اگر بتوان آن ها را تجهیزات نامید) به مواردی مانند چراغ مه‌ شکن جلو، آینه‌های جانبی برقی، سیستم صوتی مجهز به پورت USB، چهار بلندگو، کنترل سیستم صوتی زیر غربیلک فرمان (مدل اتوماتیک)، قفل مرکزی به‌ همراه کنترل از راه دور و سیستم ضد سرقت اشاره کرد.
رقبای ساندرو و ساندرو استپ وی در ایران
اغلب رقبای ساندرو از میان خودروهای تولید داخل و چینی هستند؛ شاید بتوان نزدیک‌ ترین رقیب خارجی این خودروی هاچ‌ بک را برلیانس H320 دانست. از دیگر رقبا می توان به پژو ۲۰۷ جدید، ام وی ام ۳۱۵، دانگ فنگ H30 Cross و لیفان X50 اشاره کرد. نزدیک ترین جایگزین ها برای مدل استپ وی نیز اغلب چینی هستند. محصولاتی مانند چانگان CS، ام وی ام X22، هایما S5 توربو و جک S3.