برخی پروتکل‌های طرح فاصله‌گذاری اجتماعی اصناف ضمانت اجرایی ندارند

رئیس اتاق اصناف اصفهان با اشاره به اینکه برخی پروتکل های طرح فاصله گذاری اجتماعی برای اصناف ضمانت اجرایی ندارد، گفت: در حال حاضر ۱۱ کیلومتر بازار قدیمی اصفهان، سیتی سنتر و ۹۰ پاساژ اصفهان همچنان تعطیل هستند و تنها ۵۰ درصد کسبه اصفهان بازگشایی کرده اند.

رسول جهانگیری درباره بازگشایی حدود ۷۵ درصد مشاغل اصفهان براساس تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا، اظهار کرد: بازگشایی ۷۵ درصدی مشاغل اسمی است، چراکه برخی از آنها در بازگشایی دوباره محدودیت دارند.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر ۱۱ کیلومتر بازار قدیمی اصفهان، سیتی سنتر و ۹۰ پاساژ اصفهان همچنان تعطیل هستند، تصریح کرد: برخی مشاغل مجاز در این محل ها قرار دارند، اما براساس دستورالعمل ستاد ملی مبارزه با کرونا، امکان بازگشایی ندارند.

رئیس اتاق اصناف اصفهان با اشاره به اینکه در اصل حدود ۵۰ درصد کسبه اصفهان باز هستند، گفت: در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد اصناف اصفهان در سامانه سلامت وزارت بهداشت ثبت نام کرده اند و به عنوان شهری قانونمند اکنون در رتبه نخست کشور قرار داریم و احتمال می دهیم تعدادی از اصناف که هنوز ثبت نام نکرده اند، در دسته مشاغلی هستند که همچنان اجازه فعالیت ندارند.

وی گفت: به احتمال زیاد روز شنبه در خصوص نحوه فعالیت پاساژها تصمیم گیری خواهد شد.

ضرورت استفاده از دستکش و ماسک در بین کسبه

جهانگیری در خصوص اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی در بین کسبه و اصناف، اظهار کرد: در حال حاضر اگر کسی در کشور بگوید از طرح فاصله گذاری اجتماعی بی اطلاع است، با توجه به تبلیغات بسیار صداو سیما و رسانه ها صحبتی نادرست کرده است.

وی با تاکید بر ضرورت استفاده از دستکش و ماسک در بین کسبه، اظهار کرد: اجرای درست طرح فاصله گذاری اجتماعی به فرهنگسازی جامعه برمی گردد و اگر سبک و نحوه زندگی خود را تغییر ندهیم و مباحث خودمراقبتی را رعایت نکنیم در عمل این طرح اجرا شدنی نیست.

رئیس اتاق اصناف اصفهان افزود: با توجه به اینکه دنیا هر روز در معرض ویروس و بیماری های جدید است، باید سبک زندگی و ارتباطات خود را تغییر دهیم و برای اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی نیازمند کار فرهنگی دقیقی هستیم.

وی با تاکید بر اینکه اجرای درست طرح فاصله گذاری اجتماعی در بین اصناف مورد نظارت و بازرسی دقیق قرار گرفته است، توضیح داد: طرح فاصله گذاری اجتماعی بسیار گسترده است، اما بسیاری از پروتکل های آن ضمانت اجرایی ندارد.

جهانگیری توضیح داد: در این پروتکل ها اعلام شده که کسبه از ماسک و دستکش استفاده کنند و اگر مشتری ماسک و یا دستکش نداشت، در اختیارش قرار دهند، در حالیکه اکنون در کشور ماسک و دستکش به میزان کافی وجود ندارد که کسبه به صورت رایگان آن را به مشتریانشان بدهند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال اگر مشتری در مغازه ای بدون ماسک و دستکش جنسی هزار تومانی خرید کند، فروشنده این امکان را ندارد که سه هزار تومان ماسک و دستکش در اختیار او قرار داد، چراکه اکنون زیرساخت های آن وجود ندارد.

برخی هنوز کرونا را جدی نگرفته اند

رئیس اتاق اصناف اصفهان با انتقاد بر اینکه متاسفانه برخی افراد از همان روز نخست تاکنون، کرونا را جدی نگرفته اند، تاکید کرد: اگر مردم برای هر کاری ناچار به خروج از منزل هستند باید به طور مجهز از ماسک و دستکش استفاده کنند و این مسئله باید جزئی از فرهنگ کشور شود.

وی در ادامه به مشکلات اقتصادی کسبه اشاره کرد و گفت: به دنبال بازگشایی برخی کسبه ضعیف همچون آرایشگاه های مردانه، خرازی فروشی ها و …، همچنین بهره مندی آنها از تسهیلات بانکی هستیم، اما اینکه دستورالعمل اجرایی آن در آینده چگونه باشد، هنوز مشخص نیست.

جهانگیری با اشاره به نامه نگاری های اتاق اصناف اصفهان به استانداری، ارتش، تربیت بدنی، اداره کل اوقاف و …، گفت: برخی از این دستگاه ها املاک خود را به کسبه اجاره داده اند که در این نامه خواستار بخشش اجاره بهای دوران کرونا مغازه داران هستیم، همچنین با پیگیری و تعامل با دادگستری در تلاشیم افرادی که اجاره آنها سر می رسد و یا توان پرداخت اجاره ندارند و مالک با آنها همکاری نمی کند، در حد امکان دستور قضایی صادر نشود.