بخش خصوصی و اما و اگرهای واردات واکسن کرونا

پس از گذشت یکسال و چند ماه از شیوع کرونا گزینه ای که در کنار بحث محدود کردن چرخه همه گیری و گسترش این ویروس منحوس مطرح می‌باشد واکسیناسیون است.

بخش خصوصی و واردات واکسن کرونا

پس از گذشت یکسال و چند ماه از شیوع کرونا گزینه ای که در کنار بحث محدود کردن چرخه همه گیری و گسترش این ویروس منحوس مطرح می‌باشد واکسیناسیون است. پس از گذراندن مراحل آزمایش واکسنهای مختلف، تعدادی از آنها از مرحله کارآزمایی بالینی سربلند بیرون آمدند و مجوز ورود به کشورهای مختلف را دریافت کردند.

طبق آخرین آمار ،۱۰ کشور امریکا،چین، هند،بریتانیا،برزیل،آلمان ،ترکیه،فرانسه،اندونزی و روسیه جزو بیشترین دوز تزریق واکسن کرونا از انواع مختلف محسوب می شوند. انواع کره ای ،چینی وهندی بیشترین سهم واکسنهای تزریقی در کشور ما را به خود اختصاص داده اند.

بخش خصوصی کجای میدان است؟

کم کم زمزمزمه های واردات واکسن توسط بخش خصوصی به گوش رسید . در نتیجه این بخش بیکار نماند و تقاضای خودرا مطرح کرد که البته بی پاسخ ماند. اما سرانجام پس از گذشت چندماه اداره کل امور دارویی سازمان غذا و دارو با انتشار فراخوان نسبت به واردات واکسن توسط بخش خصوصی رضایت داد و از این بخش خواسته شد در بحث واردات واکسن کرونا در کنار وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو باشد.

شرکتهایی که قبلا سابقه خوبی در تامین واکسنهای مختلف داشتند وارد میدان شدند و روند اداری اخذ مجوز واردات واکسن را شروع کردند. اما میان راه،ادعاهای موافق و مخالف سرتیتر جلسات بود. از یکطرف برخی تاکید داشتند دست بخش خصوصی جهت وارد کردن واکسن کرونا و عرضه آن به شکل آزاد در داروخانه ها باز گذاشته شود اما وزارت بهداشت مخالف بود و سعید نمکی به صراحت مخالفت خود را با این مثال که نه به سیمان فروش مجوز واردات داده می شود نه آهن فروش اعلام کرد.

حتی در این میان کیانوش جهانپور ،سخنگوی سازمان غذا و داروی کشور در مورد واکسن پولی کرونا تاکید کرد: وقتی صحبت از حوزه سلامت است موضوع، مربوط به حوزه پیشگیری است که وظیفه دولتها و حکومتها هم فراگیر بودن خدمات پیشگیری و هم دسترسی عادلانه است. مینو محرز عضو کمیته مقابله با کرونا هم معتقد است اگر واکسن پولی در ایران اجرایی شود در جهان، رتبه اول این امر و بی کفایتی را کسب می کنیم. چرا که تاکنون هیچ کشوری در دنیا واکسن به مردم نفروخته است.

سیاست یا واردات؟

کم کم بوی سیاسی شدن بحث واردات واکسن به مشام می رسید البته تردید در میان شرکتهایی که جزو واردکنندگان معتبر واکسن در همه ادوار بودند بیشتر شد و سردر گم که در این شرایط حساس و بحرانی چه روشی پیش گیرند؟ این شرکتها در این فکر بودند که زمزمه های شکل گیری پروژه هایی مثل پروژه ناکام واردات واکسن آنفلوآنزا در سال گذشته توسط شرکتهای غیر مرتبط و غیر دارویی برای کسب مجوز به گوش می رسد.‌

این امر نگران کننده است زیرا علاوه بر امکان تکرار داستان واکسن آنفلوانزای سال گذشته و نرسیدن واکسن سرموعد ممکن است کم کم پای گروههایی از واکسن در بازار سیاه مثل ناصرخسرو باز شود و کارنامه تیره ای برای بخش خصوصی رقم بخورد. بنابراین رئیس اتحادیه وارد کنندگان دارو بارها تاکید کرد در صورتیکه شرکتهای غیرمرتبط و بدون مجوز وارد میدان شوند واردکنندگان خوشنام از چرخه واردات واکسن خارج می شوند.

به باتجربه ها میدان داده شود

شاید فرصت آن رسیده که وزارت بهداشت و درمان موضع مشخصی را برگزیند تا علاوه بر نظم در واردات واکسن و قطع دست بازار سیاه از این میدان ،مانع وقفه بیش از حد در ورود و توزیع واکسن کرونا شود. برای تحقق این امر وقت آنست که با شفاف سازی به بخش خصوصی ای،که در امر واردات واکسن باتجربه است و خوشنام، احساس دلگرمی دهد تا بتواند با قدرت و دلی قرص گام بردارد .

لادن سلطانی

اخبار حوزه سلامت در اخبار اصفهان