بحرانی بودن وضعیت ۳۰۰ کیلومتر از شبکه فاضلاب اصفهان

آب آشامیدنی در استان اصفهان چه در مناطق شهری و چه روستایی، سالم و بدون هرگونه عامل بیماری‌زا مانند مواد سمی و شیمیایی مُضر است و آزمایشگاه آب و فاضلاب، سنجش سلامت و کیفیت آب را بطور مستمر و دقیق انجام می‌دهد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اصفهان گفت: ۳۰۰ کیلومتر از شبکه فاضلاب این کلانشهر بدلیل قدمت بیش از ۶۰ سال و فرسودگی‌های متعدد و گسترده، در شرایط بحرانی قرار گرفته است.

حسین اکبریان در نشست خبری به مناسبت روز ملی آب با بیان اینکه طول شبکه فاضلاب این کلانشهر بالغ بر سه هزار و ۹۰۰ کیلومتر است، افزود: از این رقم ۳۰ کیلومتر نیز در وضعیت خیلی بحرانی و نیازمند به اقدام فوری برای اصلاح و بهسازی قرار دارد.

وی ادامه داد: تأمین اعتبار، مهم‌ترین نیاز و دغدغه در بهسازی و اصلاح شبکه فاضلاب منطقه است که به حمایت ملی نیاز دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خاطرنشان کرد: بر همین اساس حدود ۵۰ میلیون یورو اعتبار در سفر امسال رییس جمهوری به اصفهان برای این امر درخواست شد که قرار است از محل اعتبارات این سفر، ردیفی برای آن پیش بینی شود.

اکبریان با تاکید بر ضرورت پایش تصویری شبکه فاضلاب برای رفع عیب و جلوگیری از بروز سوانح تصریح کرد: ویدئومتری (پایش و اندازه‌گیری تصویری) در سال‌های اخیر در شبکه‌های آب و فاضلاب استان گسترش یافته است.

وی در بخش دیگر سخنان خود با بیان‌اینکه گام (فاز) اضطراری سامانه دوم آبرسانی به اصفهان به همت شرکت آب منطقه‌ای، مجری و سازنده آن، امسال در مدار قرار گرفت، اظهار داشت: این طرح بخشی از کمبود آب آشامیدنی استان را جبران کرد ولی یازهم مشکل کمبود آب پابرجاست.

مدیرعامل آبفا اصفهان افزود: بر اساس پیش بینی‌ها و پیشرفت طرح، در سال ۱۴۰۲ حجم بیشتری از آب توسط این سامانه تأمین خواهد شد و در شبکه آبرسانی در دسترس مصرف کنندگان قرار خواهد گرفت.

مدیرعامل آبفا اصفهان با اشاره به حساسیت برای حفظ بافت تاریخی و میراث فرهنگی اصفهان ادامه داد: در همین پیوند هرگونه وارد شدن صدمه احتمالی از طریق سازه‌های آبی و فاضلابی به ابنیه تاریخی اصفهان رصد می‌شود و تمهیدات رفع خطر نیز بدنبال آن انجام می‌گیرد.

وی با تاکید براینکه حفظ سلامت آب مهمترین مساله شرکت آبفاست، گفت: آب آشامیدنی در استان اصفهان چه در مناطق شهری و چه روستایی، سالم و بدون هرگونه عامل بیماری‌زا مانند مواد سمی و شیمیایی مُضر است و آزمایشگاه آب و فاضلاب، سنجش سلامت و کیفیت آب را بطور مستمر و دقیق انجام می‌دهد.

وی با اشاره به جهاد آبرسانی به روستاها با هدف تأمین آب آشامیدنی سالم و پایدار در این نواحی گفت: امسال شماری از مناطق شهرستان‌های نایین، سمیرم و فریدونشهر با مشارکت قرارگاه امام حسن (ع) از این پروژه بهره‌مند شدند و در روزهای آینده نیز ۱۵ روستای استان به شبکه تأمین آب متصل می‌شوند.

اکبریان با اشاره به خشکسالی های متمادی و خشکی رودخانه زاینده‌رود در سال‌های اخیر تصریح کرد: این موضوع سبب خشک شدن چاه‌های فِلمَن در حریم رودخانه شد، در حالی که این چاه‌ها سال‌های قبل بخش قابل توجهی از نیاز آب آشامیدنی استان را تأمین می‌کرد.

به گزارش ایرنا، شرکت آب و فاضلاب اصفهان، یکصد شهر و ۹۴۸ روستای استان را تحت پوشش دارد.