با ۳۰ ویژگی ۲۰ بگیرید!

یکی از اشتباهات مدیران منابع انسانی و کارفرمایان اینست که فقط روی مجموعه مهارت‌های کارمندان تمرکز می‌کنند و خصوصیات مهمی را که سازندهٔ کارمندنمونه است را نادیده می‌گیرند

یکی از آرزوهای هر مدیری این است که کارمندان خوب و نمونه داشته باشد. می‌خواهیم در این مقاله بدانیم چرا بعضی از افراد در کارشان موفق‌تر از دیگران‌اند. در تحقیقی که اخیراً صورت گرفت، از ۵۰۰ رهبر کسب و کار در مورد مشخصات کارمند منحصر به فردشان سؤال شد. طبق نتایج تحقیقات، شخصیت افراد به‌عنوان بارزترین ویژگی خصوصیات کارمند خوب انتخاب شد. ۷۸ درصد از رهبران اظهار داشتند که شخصیت کارمندان آن‌ها را از دیگران متمایز می‌کند.۵۳ درصد به ویژگی‌های فرهنگی افراد اشاره داشتند.۳۹ درصد مهارت‌های کارمندان را در نظر گرفتند. درون گرایی و برون گرایی از مهم‌ترین ویژگی‌های شخصیتی محسوب می‌شود. این ویژگی‌های شخصیتی از زمان کودکی در ما ایجاد می‌شوند و تا اوایل دوران بزرگ‌سالی تثبیت می‌شوند. موارد زیادی در مورد شما در طول دوران زندگی‌تان تغییر می‌کنند اما شخصیت شما همواره بی‌تغییر باقی می‌ماند. بعد از دیدن امار تحقیقات بالا، بد نیست بدانید کارمندان خوب به راحتی قابل تشخیص هستند و دارایی واقعی هر شرکتی هستند که در آن کار می‌کنند. در اینجا ۳۰ ویژگی و خصوصیات یک کارمند خوب آورده شده است.

 

  1. اشتیاق دارند: کارمند خوب و ایده آل در هر موقعیتی بدون توجه به صنعتی که فعالیت می‌کند، علاقه مند به کاری است که انجام می‌دهد. کارمندان پرشور همیشه به موقع می‌رسند و بدون توجه به وظایف مشخص شده، بهترین کار خود را ارائه می‌دهند. ایجاد انگیزه در آنها آسان است زیرا آنها تا حد زیادی خود انگیزه هستند. کارمندان پرشور نیز نسبت به همکاران دیگر خود، کارهایشان را بهتر انجام می‌دهند.

 

  1. آن‌ها پاداش گرفتن را به تأخیر می‌اندازند: چیزی که یک کارمند ایده آل هرگز آن را به زبان نمی‌آورد اینست که این در حیطه وظایف من نیست. این کارمندان خارج از حیطه شغلی خود کار می‌کنند. آن‌ها نه عصبانی می‌شوند و نه حق‌به‌جانب رفتار می‌کنند. آن‌ها به‌جای اینکه پیش از انجام کار انتظار پاداش داشته باشند، کارهایشان را به‌درستی انجام می‌دهند و مطمئن‌اند که حتماً پاداش خواهند گرفت اما اگر نگیرند هم برایشان مهم نیست.

 

  1. سخت کوش هستند: این ویژگی اصلی یک کارمند خوب است. کارمندان سخت کوش ستون فقرات اکثر فعالیت‌های اقتصادی هستند و از شما نمی‌خواهند که کارهای کمتری به آنها بسپارید. کارمندانی که سخت کار می‌کنند بهره وری بیشتری دارند و مایلند به محض تشخیص اشتباهاتشان، خود را اصلاح کنند. شرکت‌ها و مدیرانی که کارمندان سخت‌کوش‌تری نسبت به کارکنان تنبل دارند، مانند خود کارمندان، به موفقیت بیشتری دست خواهند یافت. کارمندان سخت کوش ستون فقرات اکثر فعالیت‌های اقتصادی هستند.

 

  1. می‌توانند تعارض را تحمل کنند: درحالی‌که این کارمندان به دنبال تعارض نیستند، اما از آن فرار نیز نمی‌کنند. کارمند نمونه قادر است تحت چنین شرایطی آرامش خود را حفظ کرده و تعارض‌ها را را به خاطر اهداف بزرگ‌تر تحمل کند. کارمندان نمونه مایل به پذیرش بازخورد و انتقاد هستند که به آنها و شما کمک می‌کند تا به عنوان اعضای یک سازمان رشد کنید.

 

  1. اعتماد به نفس دارند: شما همیشه کارمندی می‌خواهید که به توانایی‌های خود مطمئن باشد. برای یک مدیر ممکن است سخت یا خسته کننده باشد که دائماً مجبور باشد از یک کارمند حمایت کند و ارزش یا مهارت‌های آنها را یادآوری کند. کارمندان با اعتماد به نفس ابتکار عمل را به دست می‌گیرند و وقتی نوبت به امتحان چیزهای جدید یا یادگیری مهارت‌های جدید می‌رسد، بسیار بهتر عمل می‌کنند. گاهی اوقات می‌توان اعتماد به نفس را در یک کارمند ایجاد کرد، اگر قبلاً آن را نداشته باشد. این اغلب در مورد کارکنان جدیدتر و سن پایین‌تر اتفاق می افتد.

  1. جزئی نگر هستند: شما قطعاً کارمندانی می‌خواهید که جزئیات گرا باشند. توجه به جزئیات اغلب بدون توجه به اینکه در چه صنعتی کار می‌کنید، بسیار مهم است. اگرچه اشتباه در کسب و کار همیشه وجود دارد، اما کارمندانی که جزئیات گرا هستند کمتر مرتکب آن می‌شوند و احتمالاً به کار خود افتخار بیشتری می‌کنند. هرچقدر اشتباهات کارکنان کمتر باشد، مدیران شادتر و کسب و کار بهتری خواهید داشت.

 

  1. صداقت دارند: به کارکنانی که صادق هستند می‌توان اعتماد کرد تا در نهایت در رتبه‌های بالاتری قرار گیرند و مسئولیت بیشتری به آنها داده شود. از طرف دیگر، کارمندانی که صادق نیستند، احتمالاً در هیچ سازمانی دوام زیادی نخواهند داشت. کارکنان صادق صداقت نشان می‌دهند و اغلب می‌توانند برای کارهای مالی استفاده شوند یا کلیدها و سایر منابع حساس را به آنها سپارد. ارزشی که آنها به کسب و کار شما می‌بخشند را نمی‌توان دست کم گرفت.

 

  1. تاریخچه موفقی دارند: به دنبال کارمندانی بگردید که از قبل کمی موفقیت داشته باشند. کارمندانی که موفق شده‌اند، چه در سرگرمی‌های خود یا در پست‌های شغلی قبلی، احتمالاً اعتماد به‌نفس بیشتری خواهند داشت و شواهد قابل‌توجهی مبنی بر اخلاق کاری و تلاش‌های خود دارند. موفقیت یک جنبه عالی برای اندازه گیری کارکنان در مصاحبه است، مخصوصاً که شما در تلاش برای پر کردن یک موقعیت جدید هستید که بخش بسیار حساسی است و به یک نفر عالی نیاز دارید.

 

  1. خوش بین هستند: هر کسب و کار و صنعت با چالش‌هایی مواجه است. این نحوه واکنش مردم به چالش‌ها است که نشان می‌دهد آنها چه کسی هستند. همیشه باید به دنبال کارمندانی باشید که بیشتر خوش بین باشند تا بدبین. کارمندان خوش بین می‌توانند خلق و خوی و اعتماد به نفس اطرافیان خود را تقویت کنند و به احتمال زیاد از هر گونه شکست احتمالی عقب نشینی می‌کنند. کارمندان خوشبین انتخاب بسیار بهتری هستند زیرا کارمندان بدبین اغلب اگر اشتباهی مرتکب شوند ممکن است اعتماد به نفس خود را از دست بدهند یا جا بزنند.

  1. شجاع هستند: یکی از ویژگی‌های کارمند خوب این است که در زمان‌هایی اظهارنظر می‌کنند که دیگران صحبت نمی‌کنند. موضوع صحبت ممکن است پرسیدن یک سؤال دشوار یا گرفتن یک تصمیم اجرایی باشد. آن‌ها قبل از صحبت کردن فکر می‌کنند و همیشه بهترین زمان و مکان را برای اظهار نظر انتخاب می‌کنند.

 

  1. تناسب فرهنگی با سازمان شما دارند: برخی از کارمندان به خوبی با شما و تیم شما ارتباط برقرار می‌کنند، در حالی که برخی دیگر شخصیت مناسبی ندارند که با همه خوب رفتار کنند. هر زمان که فردی را برای پیوستن به تیم خود استخدام می‌کنید، باید در نظر داشته باشید که آیا آنها با فرهنگ محل کار شما مطابقت دارند یا خیر. این لزوماً به معنای ملیت نیست، بلکه به شخصیت کلی و سبک بین فردی آنها اشاره دارد. یافتن فردی که با دیگران تناسب داشته باشد، زمان جا افتادن در مجموعه را به حداقل می‌رساند و راحت‌تر ارتباط دوستی برقرار می‌کند. شخصیت شامل تعدادی از مزیت‌ها و گرایش‌های باثبات است که ما در طول زندگی به‌دست می‌آوریم.

 

  1. خصوصیات رهبری دارند: باید به دنبال کارمندانی باشید که در نهایت بتوانید رهبری را در آنها پرورش دهید. چه بخواهید شخصی جایگزین شما شود یا نقش ستوانی را در زیر دست خود داشته باشید، احتمالاً به رهبران بیشتری نیاز دارید تا به شما در مدیریت یک سازمان بزرگتر کمک کنند. کارمندانی که رهبری خود را نشان می‌دهند می‌توانند در مواقع لزوم مسئولیت را بر عهده بگیرند و همچنین به احتمال زیاد پیروان بهتری خواهند بود، زیرا آنها چالش‌های منحصر به فردی را که با رهبر بودن پیش می‌آید، تشخیص می‌دهند.

 

  1. هرگز راضی نمی‌شوند: یکی از خصوصیات کارمند خوب و نمونه این است که معتقده همه چیز می‌تواند بهتر از حال حاضر باشد همچنین وقتی صحبت از رشد شخصی می‌شود همیشه فرصت برای پیشرفت بیشتر وجود دارد و نباید به موقعیت فعلی قانع شویم. این کارمندان بدون توجه به این‌که کارها در چه مرحله‌ای است، تمایل دارند که بازهم پیشرفت کنند.

  1. جاه طلب هستند: ایده خوبی است که به دنبال کارمندانی باشید که جاه طلب باشند. شما باید در اینجا یک خط باریک بکشید، زیرا نمی‌خواهید کارمندی را استخدام کنید که فکر می‌کند برای شغل فعلی خود خیلی بالاتر است؛ اما از طرفی شما نمی‌خواهید کسی را استخدام کنید که از ماندن در همان جایگاه شغلی برای بقیه عمر خود راضی باشد. به دنبال فردی باشید که مایل به ارتقاء در رتبه باشد، زیرا این نشان می‌دهد که آنها به این کار علاقه مند هستند و بهترین تلاش خود را به کار خواهند گرفت.

 

  1. با هوش هستند: کارمندان خوب به طور کلی برای موقعیت شغلی خود به اندازه کافی باهوش هستند. همیشه باید به دنبال نشانه‌هایی از هوش مرتبط باشید. این به معنای تمرکز بر دانشی است که به صنعت شما یا شغل مورد نظر مربوط می‌شود. به یاد داشته باشید که شخصیت با هوش (IQ) و هوش هیجانی (EQ) تفاوت دارد.

  1. مستقل و عمل گرا هستند: یک کارمند عمل گرا و مسقل بدون نیاز به مشورت مداوم یا درخواست کمک از شما، گام‌هایی را برای تکمیل اهداف خود برمی دارد. در حالی که برای کارمندان خوب است که احساس کنند می‌توانند برای مشاوره به شما مراجعه کنند، اما همچنان باید کمترین میزان مراجعه کردن به شما را داشته باشند. کارمندان عملگرا و مستقل عالی هستند زیرا بدون اینکه بیش از یک بار به آنها گفته شود کار را کامل می‌کنند و اغلب با ابتکار عمل عالی و مفیدی از خود نشان می‌دهند. هیچ مدیری نمی‌خواهد دائماً روی شانه‌های کارمندانش آویزان باشد. همیشه باید سعی کنید کارمندان مستقلی پیدا کنید که بتوانند کار را بدون نیاز به یادآوری مکرر انجام دهند.

 

  1. قابلیت اطمینان دارند: کارمندان خوب همیشه کسانی هستند که می‌توانید به آنها تکیه کنید. نمی‌توان روی کارمندان بی ثبات یا غیرقابل اعتماد حساب کرد که کارشان را انجام دهند یا به موقع حاضر شوند؛ اما کارمندان قابل اعتماد می‌توانند مانند پایه‌های کسب و کار یا سازمان شما عمل کنند. آن‌ها مانند ابزارهای وفاداری هستند که می‌توانید در صورت نیاز به انجام یک کار یا کار خاص از آنها استفاده کنید.

 

  1. بهنگام بودن: برخی گفته‌اند که وقت شناسی بازتاب احترام است. این در هیچ کجا به اندازه نیروی کار صادق نیست. کارمندان به موقع عالی هستند زیرا نشان می‌دهند که به کار خود متعهد هستند و از هدر رفتن منابع شرکت و زمان شما جلوگیری می‌کند. هرگز به کارمندی که نمی‌تواند به سرعت در محل کار حاضر شود، شانس ندهید.

  1. به موقع به اصلاح امور می‌پردازند: چه در امور جزئی و چه در کارهای مهم سازمان، این کارمندان از کنار مشکلات رد نمی‌شوند. آن‌ها به مشکلات به‌گونه‌ای می‌نگرند که باید سریعاً و به بهترین شکل ممکن حل شوند. جمله «این کار همیشه همین شکلی انجام می‌شود» در واژگان کارمند منحصر به فرد وجود ندارد.

 

  1. بلوغ دارند: همانطور که در بالا ذکر شد، بلوغ در هر محیط کاری یک مسئله بزرگ است. کارمندان بالغ می‌توانند اختلافات محل کار و انتقاد را بدون زیر و رو کردن کلمات حل کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند کار بسیار بهتری برای ارائه راه حل‌های خلاقانه اما مسئولانه برای مشکلاتی که ممکن است با آن مواجه شوند انجام دهند. به ویژه اگر قصد دارید یک موقعیت مدیریتی را در سازمان خود پر کنید، به دنبال بلوغ باشید.

 

  1. سازگاری دارند: انطباق پذیری یا سازگاری در اینجا به این معناست که یک کارمند می‌تواند تفکر یا راه حل‌های خود را برای یک موقعیت معین در صورت نیاز تغییر دهد. متفکران انعطاف ناپذیر اغلب شرکت‌ها را در حالی که بازارها و صنایع اقتصاد جهانی دائماً در حال تغییر هستند، سقوط می‌دهند. بدون شک امروز سازگاری مهمتر از هر مقطع دیگری در تاریخ است.

 

  1. از نظر فنی متبحر هستند: در عصر حاضر، هیچ بهانه‌ای برای کارمندی وجود ندارد که نداند چگونه تعمیرات اولیه کامپیوتر را انجام دهد یا گوشی خود را به روز کند. یافتن کارمندانی که از نظر فنی به اندازه کافی برای انجام این وظایف اساسی مهارت داشته باشند، باید برای هر موقعیتی ضروری باشد، حتی اگر در بخش فناوری اطلاعات کار نکنند. کارمندانی که از نظر فنی باهوش نیستند همه فرایندها را کند می‌کنند.

 

  1. تیم گرا هستند: همانطور که پیدا کردن کارمندی که به خوبی با فرهنگ محل کار شما مطابقت داشته باشد خوب است، پیدا کردن فردی تیم محور نیز بسیار مهم است. فردگرایی تا حدی عالی است، اما اکثریت قریب به اتفاق شرکت‌ها برای انجام پروژه‌های بزرگ‌تر به کار گروهی متکی هستند.

 

  1. پاسخگو هستند: اگر شما به‌عنوان مدیر با یک گزارش اشتباه از پرسنل مواجه شوید، پاسخی که از اغلب کارمندان خواهید شنید اینست که بی‌تقصیرند و مشکل پیش آمده را به گردن نمی‌گیرند؛ اما کارمندان منحصر به فرد پاسخ‌گواند و همیشه مسئولیت کارها، تصمیمات و تمام نتایج، چه خوب و چه بد را بر عهده می‌گیرند. کارمندان نمونه اشتباهاتشان را به مدیریت بازگو می‌کنند و می‌دانند که مدیران برای بهبود کارها حضور دارند نه برای یافتن مقصر!

 

  1. از چالش‌ها استقبال می‌کند: کارمندان بزرگ نه تنها به هر مناسبتی برمی‌خیزند، بلکه از چالش‌هایی که ظاهر می‌شوند استقبال می‌کنند. اغلب اوقات، این ویژگی با بسیاری از ویژگی‌های دیگر مانند سازماندهی و اشتیاق همراه است.

 

  1. آن‌ها افراد ناسازگار سازمان را خنثی می‌کنند: مواجه‌شدن با افراد ناکارآمد و ناسازگار برای همه ما خسته‌کننده است اما کارمندان نمونه، ارتباطشان را با این افراد کنترل می‌کنند و سعی می‌کنند احساساتشان را تحت اختیار بگیرند. هنگام روبه‌رویی با چنین افرادی سعی می‌کنند منطقی باشند و ناامیدی یا عصبانیتشان را بروز ندهند. آن‌ها دیدگاه‌های افراد ناکارآمد را در نظر گرفته و به دنبال راه‌حلی برای حل مشکلات می‌گردند.

 

  1. محترمانه رفتار می‌کنند: پیدا کردن کارمندانی که هم برای خودشان و هم برای دیگران احترام قائل هستند، همیشه خوب است. این کارمندان می‌دانند که چگونه از مرزهای بین خود و سایر افراد تبعیت کنند و اگر احساس کنند که به اشتباه به آنها بی احترامی شده، از خود دفاع خواهند کرد. البته که بسیار مهم است که مدیران خودشان افراد محترمی باشند، زیرا هیچ چیز مهم‌تر از یادگیری احترام کارکنان از مدیران نیست.

  1. درگیر می‌شوند: اغلب، بهترین کارمندان کسانی هستند که درگیر فرهنگ محیط کار یا رویدادهای محل کار هستند. کسی که فقط برای ساعات کاری خود حاضر می‌شود و هرگز با تیم ارتباط برقرار نمی‌کند، نسبت به کسی که دائماً درگیر مأموریت و شرکت است، کارمندی کم ارزش است. اگر می‌خواهید یک کارمند خوب و نمونه در شرکت شما باشد، شخصی را با این خصوصیات پیدا کنید.

 

  1. دوست داشتی‌اند: همه همکاران و پرسنل سازمان به این کارمندان علاقه‌مندند. آن‌ها دارای مهارت‌های رهبری هستند (حتی اگر در پست مدیریتی نباشند). در خارج از سازمان یک کارمندنمونه می‌تواند برند مجموعه را به خوبی معرفی کند و مدیران این نوع کارمندان را برای ملاقات با مشتریان می‌فرستند بدون اینکه نگران نحوه رفتار و گفتار آن‌ها باشند.

  1. نوآورانه رفتار می‌کنند: در نهایت، ایده خوبی است که به دنبال کارمندانی باشید که در حوزه یا تخصص خود نوآور هستند. این روزها شرکت‌ها و کسب‌وکارها با انجام کارهایی که قبلاً انجام داده‌اند، به موفقیت نمی‌رسند. آن‌ها با اولین شدن در چیزی جدید و عالی برنده می‌شوند. کارمندانی که انگیزه خلاقانه و نوآوری هوشمند برای راه اندازی شرکت شما در آینده دارند ارزشی به اندازه طلا دارند.

  • کلام آخر

یکی از اشتباهات مدیران منابع انسانی و کارفرمایان اینست که فقط روی مجموعه مهارت‌های کارمندان تمرکز می‌کنند و خصوصیات مهمی را که سازندهٔ کارمندنمونه است را نادیده می‌گیرند؛

در نتیجه، استخدام‌های اشتباهی در سازمان صورت می‌گیرد که فرایند آموزش پرسنل جدید را طولانی و خسته‌کننده می‌کند و تأثیر منفی روی بهره وری کارمندان دارد و آن‌ها را دیرتر به نتیجه مورد نظر می‌رساند؛ بنابراین برای داشتن کارمند نمونه و منحصر به فرد باید به خصوصیات آنها که چند مورد از آن در مقاله به آن اشاره شد، توجه داشته باشید نه اینکه فقط روی مهارت‌های آنها متمرکز شوید.