با یک دهم پولی که برای طرح تحول سلامت هدر شد، می توانستیم با کوئید ۱۹ مقابله بهتری داشته باشیم

با یک دهم پولی که برای طرح تحول سلامت هدرشد، می توانستیم با کوئید۱۹ مقابله بهتری داشته باشیم.
عجیب است که برای همه صنوف به جز جامعه پزشکی ماسک سه لایه وجود دارد

محسن مصلحی دبیر شورای‌ عالی نظام پزشکی کشور در گفتگو با ما ضمن انتقاد از کمبود شدید ماسک سه لایه برای پزشکان بیان داشت: خیلی عجیب است که ماسک سه لایه جراحی درصنوف مختلف و فروشگاههای مربوط به تجهیزات ایمنی آن جا وجود دارد اما برای جامعه پزشکی وجود ندارد. این موضوع برای جامعه پزشکی قابل قبول نیست که با کمبود ماسک حتی ماسک سه لایه جراحی که ضروری ترین اقلامشان است مواجهند.

وی افزود: در تلاشیم تا درحوزه تامین وسایل حفاظت شخصی چه برای همکاران دربخش بستری و چه بخش سرپایی تمهیدات لازم هرچه سریعتر صورت گیرد.

دبیر شورای‌ عالی نظام پزشکی کشور با اشاره به طرح تحول نظام سلامت گفت: اگر حداکثر یک دهم منابعی که در برنامه طرح تحول سلامت صرف شد برای هماهنگی های بین بخشی و ارگان ها هزینه کرده بودیم امروز وضعیت بسیاربهتری در مقابله با کوید۱۹ داشتیم.

وی اضافه کرد: اگر آن همه پول را هدر نداده بودند امروز مردم اطمینان خاطر بیشتری به حوزه سلامت داشتند. اگر آی تی که یکی از ضروریات نظام ارجاع پرونده الکترونیک سلامت است گسترش پیدا کرده بود امروز در بحث مقابله با کوید ۱۹ اثراتش را می دیدم. یعنی بستر آماده ای برای اطلاعات و سرعت ارسال آن داشتیم، به هرحال این کار را انجام ندادیم. متاسفانه همیشه همینطور بوده که مبالغ کمتر را عاقلانه خرج نمی کنیم بعد برای عوارضش غیر عاقلانه، بسیار هزینه می کنیم.

مصلحی با بیان اینکه ” اگر دولت مبلغی را برای کوید ۱۹ می پردازد، از مردم است” ادامه داد: اصطلاحی وجود دارد به نام “غوی سیاه” یعنی وقتی اتفاقی می افتد دولت ها فورا می گویند “غیر قابل پیش بینی” بوده، درحالیکه اینگونه نیست ما باید هزینه تصمیمات نادرستی را که می گیریم بپردازیم و مشخص باشد به چه دلیلی این تصمیمات را گرفتیم. الان که وضع را به اینجا رساندیم تکلیف چیست؟ آیا باید استعفا بدهیم برویم یا اینکه پاسخگو باشیم؟

مصلحی همچنین گفت: در این دوران کرونایی بیشترین مشکلمان خستگی و فرسودگی کادردرمان است و ضروریست تا حداقل با بازیابی جایگاه مخدوش شده این تلاشگران که متاسفانه طی سال های گذشته شکل گرفته، اندکی از آن ها دلجویی شود.

دبیر شورای‌ عالی نظام پزشکی کشور درادامه صحبت هایش تصریح کرد: دراذهان عمومی این گونه جا افتاده که همه جامعه پزشکی متومل هستند در حالی که واقعا اینگونه نیست. در صد بسیار اندکی از جامعه پزشکی درآمدهای غیرمتعارف دارند اما جماعت کثیری از پزشکان اوضاع اقتصادیشان به این شکل نیست.

افزایش تعرفه های پزشکی موضوع دیگری بود که محسن مصلحی درباره آن توضیح داد: ادامه کار برای یک سری از مراکز تشخیصی درمانی سخت شده است و اگر تعرفه ها بازنگری نشود، دو خطر جدی رخ می دهد. همانطور که الان هم گاهی گزارش هایی به دستمان می رسد. یکی عدم توسعه مراکز تشخیصی و راه اندازی مراکز جدید و نهایتا افت کیفیت و دیگر اینکه مراکز مجبور می شوند هزینه هایشان را هرطور شده جبران و تامین کنند بنابراین ناچارا دوباره به مردم فشار وارد می شود.

وی با تاکید براینکه افزایش تعرفه های پزشکی نباید از جیب مردم تامین شود بیان داشت: این امر باید با کمک دولت و سازمان های بیمه گرمحقق گردد. کمااینکه قرار بود پیرو دستور رئیس جمهور تعرفه ها بازنگری شوند. امیدواریم در هفته های آینده این قول عملی شود البته اگر بخواهد تعرفه های پزشکی را از جیب مردم زیاد کند هنری نکرده است.

دریا وفایی

اخبار اصفهان