با سهام عدالتمان چه کنیم؟

فرزانه مستاجران در هفته ای که گذشت سهام عدالت با ابلاغ مقام معظم رهبری مجوز آزاد سازی گرفت. سهامی که از ابتدای موجودیتش تا کنون سود چندانی برای دارندگانش در پی نداشته است اینبار قرار است بسیار سود آور شود. به گفته مسئولین امر دارندگان این سهام اکنون دو راه در پیش دارند اما متاسفانه […]

فرزانه مستاجران

در هفته ای که گذشت سهام عدالت با ابلاغ مقام معظم رهبری مجوز آزاد سازی گرفت. سهامی که از ابتدای موجودیتش تا کنون سود چندانی برای دارندگانش در پی نداشته است اینبار قرار است بسیار سود آور شود. به گفته مسئولین امر دارندگان این سهام اکنون دو راه در پیش دارند اما متاسفانه هر دو راه برای مشمولان دچار مشکلاتی شده است و باید دید قصه سهام عدالت در کشور ما بعد از سالها ختم به خیر می شود؟

اولین راهی که مشمولین سهام عدالت می توانند طی کنند در دست گرفتن د مدیریت و مالکیت سهام عدالت خود و در صورت تمایل اقدام  به فروش سهامشان است. البته به نظر می رسد در این راه محدودیت هایی برای فرد وجود دارد. برای مثال ممکن است فقط اجازه فروش ۳۰ درصد از سهام خود را در هر دوره داشته باشد.در راه دوم مشمولان می توانند به صورت غیرمستقیم و از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذار استانی اقدام کنند. در این راستا درصورتی که مشمولان سهام عدالت خود را نفروشند و اختیار اداره و مدیریت آنها را به شرکتهای سرمایه گذاری استانی سهام عدالت بدهند، سازوکاری فراهم می شود که در آینده مشمولان مالک واحدهای صندوقهای قابل معامله این شرکتها شوند. البته این آینده معلوم نیست یک هفته بعد باشد یا یک دهه و بیشتر! حال دارندگان سهام عدالت مانده اند و دو راه ابهام آمیز که تا دهم خرداد باید انتخاب شود.

اما سردرگمی های مذکور در بالا کم بود اضافه شدن کد بورسی به این ماجرا نیز خود باعث ابهامات جدیدی شده است.در این میان، اعلام شده یکی دیگر از اتفاقاتی که برای مشمولین سهام عدالت رخ خواهد داد، صدور کد بورسی برای ان دسته از مشمولینی است که کد ندارند. موضوعی که وزارت امور اقتصادی و دارایی در اولین جلسه کمیته اجرایی آزادسازی سهام عدالت به آن اشاره و اعلام کرد که طبق آن، مقرر شد تا با سرعت لازم نسبت به صدور کد بورسی برای همه دارندگان سهام عدالت اقدام شود.

هر چند آزاد سازی سهام عدالت در این روزهای کرونایی میتواند گشایشی در امور قشر ضعیف جامعه ایجاد کند اما پیچیدگی قوانین و سازکارهای آن تنش زیادی در بین مشمولان ایجاد کرده است البته در شرایط فعلی بازار سرمایه و صعود شاخص‌های بورس کشور، این موضوع می‌تواند موجب تعمیق و رونق هر چه بیشتر این بازار شود که با آزادسازی سهام عدالت معادل ۴۳۰ هزار میلیارد تومان به ارزش بازار سرمایه افزوده خواهد شد.

حالا مردم تا دهم خرداد فرصت دارند که شیوه مورد نظر برای خرید و فروش سهام خود را از طریق پیامک اعلام کنند. اگر مردم انتخاب کنند که مستقیم وارد بورس شوند، سهام‌شان را جدا کرده و به سپرده گذاری بورس می‌دهند تا سهام را به نام خودشان ثبت کنند؛ اما آنهایی که به سامانه وارد نشوند، به معنای آن است که قصد ندارند برای معامله سهام شأن، راسا وارد بورس شوند؛ بنابراین، مدیریت سهام این گروه از مردم از طریق شرکت سرمایه گذاری استانی خواهد بود و مردم سهام آن شرکت‌ها را می‌توانند خریداری کنند. در این صورت سود مثل سالهای قبل است و فرق در این است که یک شرکت سرمایه گذاری سهام مردم را مدیریت می‌کند. البته شکایاتی در این مرحله نیز از سوی مردم در باره ارسال اشتباه پیامک ها در سامانه مورد نظر ثبت شده که مسئولین گفته اند این مشکل بر طرف شده است.

پیشنهادی که میتوان به این مشمولان کرد نفروختن سهام عدالتشان در همان ابتدای امر است زیرا با ورود به بازار بورس و با توجه به شرایط بورس کشورمان و حمایت های دولتی در سال جاری از این بازار امکان سود ده بودن این سهام وجود دارد. البته به شرطی که حمایت ها از این بازار ادامه یابد.