باکتری‌ها ، خاک کره ماه را حاصلخیز کردند

گروهی از کارشناسان کشاورزی و تکنیسین‌های زیست‌شناسی در دانشگاه کشاورزی چین کشف کردند که اضافه کردن باکتری به خاک و سنگ‌پوشه‌های شبیه‌سازی شده کره ماه موجب افزایش مقدار فسفات در خاک برای استفاده گیاهان شد

محققان کشاورزی و زیست‌شناسی در کشور چین با اضافه‌کردن باکتری‌هایی به نمونه‌های مشابه خاک کره ماه، قابلیت کشاورزی و رشد گیاهان در این سیاره را افزایش دادند.
به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از «فیز»، گروهی از کارشناسان کشاورزی و تکنیسین‌های زیست‌شناسی در دانشگاه کشاورزی چین کشف کردند که اضافه کردن باکتری به خاک و سنگ‌پوشه‌های شبیه‌سازی شده کره ماه موجب افزایش مقدار فسفات در خاک برای استفاده گیاهان شد.
این کارشناسان در یک مطالعه تحقیقی که نتایج آن در نشریه «زیست‌شناسی ارتباطات» منتشر شده است، سه نوع باکتری را به نمونه‌هایی از مواد آتش‌فشانی اضافه کرده و سپس آنها را از نظر میزان اسیدی بودن (اسیدیته) و قابلیت رشد گیاه آزمایش کردند.
در حالی که چندین کشور در حال طراحی برای اعزام انسان به کره ماه هستند، باید به چند مساله بپردازند که یکی از مهم‌ترین آنها پیدا کردن راهی برای تامین غذای انسان‌های مشغول به کار در کره ماه برای مدتی طولانی‌تر است. راه حل آشکار برای این مساله این است که افراد حاضر و شاغل در کره ماه غذای خودشان را بکارند و تامین کنند. اما این کار نیز با مشکلاتی همراه است از قبیل اینکه چگونه باید خاک را از زمین به کره ماه برای کاشتن و رشد دادن گیاهان خوردنی انتقال داد.
اما برخی این نظر را مطرح کرده اند که می شود خاک کره ماه موسوم به سنگ‌پوشه‌های قمری را برای کشاورزی تغییر داد.
سال گذشته، یک گروه در آمریکا با کاشتن و رشد دادن تعداد کمی علف هرز موسوم به thale cress در نمونه‌های واقعی از خاک کره ماه نشان داد که امکان کاشتن گیاهان در خاک کره ماه وجود دارد.
در این آزمایش مشخص شد که می توان در خاک کره ماه کشاورزی کرد اما کیفیت آن به اندازه کافی خوب نیست که موجب رشد و بلوغ گیاهان و تامین غذا شود.
برای آزمایش کردن قابلیت استفاده از میکروب‌هایی مانند باکتری‌ برای افزایش قابلیت کشاورزی خاک کره ماه، این تیم تحقیقاتی نمونه‌های آتش‌فشانی را از کوهی در کشور چین به دست آورد و آزمایش‌ها نشان داد که این نمونه‌ها مشابه خاک کره ماه است. این محققان سپس سه نوع باکتری را به این نمونه‌های خاک اضافه کردند و سپس خاک را برای بررسی نتایج کار مورد آزمایش قرار دادند.
آنها دریافتند که اضافه کردن هر سه نوع باکتری موجب شد که نمونه‌های خاک اسیدی‌تر شوند و این اقدام منجر به کاهش سطح «پی اچ» (pH) خاک شد. این کار همچنین موجب حل شدن مواد معدنی حاوی فسفات و آزادشدن فسفر می‌شود و آن را برای گیاهان قابل دسترس می‌سازد.
این تیم تحقیقاتی سپس بطور مستقیم با کاشتن گیاه «نیکوتیان» (Nicotiana benthamiana) این خاک به دست آمده را مورد آزمایش قرار داد. این محققان مشخص کردند که این خاک ارتقایافته موجب رشد گیاهانی با ریشه‌های قوی‌تر، ساقه‌های طولانی‌تر و برگ‌های بزرگتر در مقایسه با نمونه‌های خاک معمولی و عمل نیامده می‌شود.