باشگاه پارادایس با توسعه زیرساخت‌ها جز ۱۰ باشگاه برتر کشور شد

مدیرعامل باشگاه سوارکاری پارادایس گفت: باشگاه پارادایس نخستین باشگاه خصوصی استان اصفهان است و با توجه به افزایش زیرساخت‌هایی که اخیراً به باشگاه افزوده شده است جز ۱۰ باشگاه برتر کشور محسوب شده‌ایم.

مدیرعامل باشگاه سوارکاری پارادایس گفت: باشگاه پارادایس نخستین باشگاه خصوصی استان اصفهان است که اخیرا با افزایش زیرساخت‌های جدید جز ۱۰ باشگاه برتر کشور محسوب می شود.

محمد دانش پناه در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه هدف مجموعه ورزشی پارادایس، ایجاد فضای ورزشی سالم و خانوادگی است، اظهار کرد: در ابتدا این باشگاه با دو “مانژ” با کف سازی خاص کار خود را آغاز کرد و بعدها به ۳ مانژ افزایش پیدا کرد و این مانژها دارای ابعاد بزرگ‌تری شدند. یکی از این مانژها برای کلاس‌های آموزشی است و دو مانژ دیگر مربوط به سوارکارانی است که صاحب اسب هستند. مانژ بزرگ ۴۵۰۰، متوسط ۲۸۰۰ و کوچک ۱۶۰۰ مترمربع مساحت دارند.

وی گفت: در حال حاضر باشگاه پارادایس دارای ۳ اصطبل است که هر یک از اصطبل ها می‌توانند ۴۰ تا ۵۰ اسب را در خود جای دهد و به ظرفیت اصطبل چهارم که در دست ساخت است ۲۰ رأس اسب اضافه می شود. یکی از اصطبل های باشگاه با معماری خاص از آجر و کاه‌گل ساخته شده به گونه ای که هر ۷ اسب در یک راهرو قرار می‌گیرد و در فصل گرم سال موجب خنک شدن اسب‌ها می‌شود و الهام گرفته از یک معماری اصیل و سنتی با سبک‌های طاق و چشمه‌ای است که در همان سال تأسیس باشگاه ساخته شده است.

مدیرعامل باشگاه سوارکاری پارادایس در خصوص نحوه خدمات‌دهی این باشگاه به علاقه‌مندان رشته سوارکاری، گفت: برخی افراد اسب‌های خودشان را به باشگاه می‌آورند و پانسیون می‌کنند و ما از این اسب‌ها نگهداری می‌کنیم و نگهداری کامل اسب و تیمار آن بر عهده باشگاه است. کلاس‌های آموزشی در چهار رده مبتدی، مقدماتی، متوسطه و پیشرفته برگزار می‌شود و هر شخصی که به این باشگاه می‌آید به شکل تفریحی و تک جلسه‌ای می‌تواند سواری کند و یا به شکل ترمی ثبت نام کند و بر اساس تشخیص مربی در رده مورد نظر ثبت‌نام می‌کند. به غیر از بحث آموزشی، حرفه و کار اصلی این باشگاه در رشته “پرش” و “درساژ” است و بیشتر در این دو رشته فعال هستیم. همچنین بسیاری از مسابقات سوارکاری که هیئت در طول سال برگزار می‌کند به میزبانی باشگاه پارادایس است.

دانش پناه در خصوص مربیان این باشگاه، گفت: مربیان ما سال‌ها سابقه و تجربه در رشته سوارکاری دارند و همه این مربیان دارای مدرک مربی‌گری از فدراسیون سوارکاری هستند و علاقه‌مندان به این رشته بدون هیچ نگرانی می‌توانند زیر نظر امیر حسین مکاری نژاد، امید زمانی، علی کریمی، محمد دانش پناه، مهرنوش عامری و آذر افضل، سوارکاری را به شکل کلاسیک و حرفه‌ای فرا گیرند.

وی افزود: در این باشگاه هیچ محدودیت سنی برای افراد نداریم و هر کسی که آمادگی جسمانی اولیه و متوسط برای آغاز کار داشته باشد می‌تواند به این رشته بپردازد. منظور از آمادگی جسمانی اولیه این است که فرد با ورزش مأنوس باشد، چراکه کسی که ورزش نکرده و دارای بدن خشکی است ورزش سوارکاری برای او سخت‌تر است. مربیان باشگاه در آغاز هر کلاس، نرمش‌های خاصی را روی اسب به افراد می‌دهند که این نرمش‌ها کمک می‌کند روی اسب دارای انعطاف بهتری باشند.

وی اظهار کرد: همچنین افراد باید دارای وزن مناسب باشند، چراکه وزن زیاد برای خود شخص و اسب مضر است. هر کسی اگر یک سال به طور مداوم در کلاس‌های این باشگاه شرکت کند و دوره‌های مبتدی، مقدماتی و متوسطه را بگذراند یک سوارکار تقریباً حرفه‌ای می‌شود و هر کجا خواست اسب‌سواری کند می‌تواند مطمئن باشد که برای سوارکاری مشکلی ندارد. این مهم، مستلزم این است که افراد با رفتارشناسی اسب آشنا شوند تا بدانند کجا چه برخوردی با اسب داشته باشند و در دهنه زدن و بستن زین به اسب متبحر شوند و بتوانند خودشان اسب را در “مانژ” دست گردان کنند.

مدیرعامل باشگاه سوارکاری پارادایس به افتخارات باشگاه سوارکاری پارادایس اشاره و تصریح کرد: تمام مربیان این باشگاه کسانی هستند که در مسابقات استانی و کشوری دارای مقام‌های بالایی هستند و جوایز زیادی را در مسابقات مختلف به خود اختصاص داده‌اند. برای باشگاه افتخار است که مربیانی دارد که زمانی خودشان در این رشته مقام آور بوده‌اند. همچنین کسانی که در باشگاه دارای اسب هستند در سوارکاری افتخار آفرین بوده‌اند.

وی افزود: در سطح کشور و استان میزبان مسابقات بسیاری بوده‌ایم، برای مثال جام پارادایس که در سطح کشوری در این باشگاه برگزار شد مورد استقبال سوارکاران بسیاری قرار گرفت. این باشگاه، نخستین باشگاه خصوصی استان اصفهان است و از نظر مساحت، کیفیت مانژ، تعداد اصطبل ها و تعداد مربیان حرفه‌ای حرف اول را می‌زند و با توجه به افزایش زیرساخت‌هایی که اخیراً به باشگاه اضافه شده جز ۱۰ باشگاه برتر کشور محسوب می‌شویم و در استان اول هستیم.

دانش پناه در خصوص افزوده شدن زیرساخت‌های جدیدِ باشگاه، افزود: مانژ یکِ باشگاه سوارکاری پارادایس با توسعه‌ای که پیدا کرده به عنوان یک مانژ استاندارد ملی می‌تواند میزبان تمام مسابقات پرش با اسب باشد. همچنین با توجه به حضور مهمانان و تماشاگران بسیار در باشگاه پارادایس، جایگاه تماشاگران با گنجایش ۴۷۰ نفر نیز احداث شد که جایگاه داوران و ساختمان VIP نیز در حال احداث است که تکمیل کننده فضای ورزشی باشگاه است

وی با بیان اینکه برای توسعه زیرساخت های باشگاه ۵۰ میلیارد ریال هزینه شده است، تصریح کرد: همچنین یک مانژ، پشتِ باشگاه احداث شده که مخصوص کلاس‌های آموزشی است. یک اصطبل ویژه نیز با توجه به نیاز و تعداد اسب‌های بالا در باشگاه، احداث شد که مطابق با جدیدترین استانداردهای روز دنیا ساخته شده و از نظر اندازه باکس‌ها، ارتفاع سقف‌ها و نورپردازی در مسیری است که همه در جهت استانداردسازی صنعت اسب به کار می‌رود.

دانش پناه درباره در نظر گرفتن تخفیف در شهریه کلاس‌های باشگاه به منظور رفاه حال علاقه‌مندان به این رشته، گفت: در ترم‌های پاییزی و زمستانی تخفیف خاصی برای مشتریان خود قائل می‌شویم و یک تخفیف ویژه نیز به مشتریان همیشگی باشگاه ارائه می‌دهیم. اگرچه ورزش سوارکاری از دیدِ جامعه ورزشی پرهزینه و پرخرج است، اما ین یک تصورِ اشتباه است و می‌توان گفت رشته سوارکاری در قیاس با بسیاری از رشته‌ها کم‌خرج‌تر است. برای مثال در ورزش تنیس فقط یک راکت و زمین نیاز است، اما در سوارکاری هزینه دستمزد کارگران، هزینه نگهداری اسب‌ها، هزینه مانژ، دستمزد مربیان و… وجود دارد که در مقایسه با سایر رشته‌ها هزینه‌ها بسیار بالاتر است، اما با ایجاد یک فضای پرنشاط قصد داریم فرهنگ ورزش کردن را گسترش دهیم تا کسانی که علاقه‌مند به این رشته هستند بتوانند بدون صرف هزینه بالا به سوارکاری روی آورند.

وی گفت: برای رده سنی ۴ تا ۱۰ سال، اسب مخصوص “پونی” را با مربی مخصوص داریم تا بچه‌ها هم بتوانند با آرامش بهتر و خانواده‌ها با اعتماد بیشتر به این ورزش روی آورند. بانوان و آقایان در هر رده سنی می‌توانند ورزش مورد علاقه خود را در باشگاه سوارکاری پارادایس دنبال کنند. هم‌اکنون قرارداد با برخی سازمان‌ها داریم و اگر این قراردادها بسته شود فردی که معرفی‌نامه از این سازمان‌ها داشته باشد مشمول تخفیف می‌شود. باید سازمان‌ها حمایت ویژه کنند تا کارمندانشان به سوارکاری ترغیب شوند.

دانش پناه با بیان اینکه سطح سوارکاری اصفهان در کشور بسیار بالا است و سوارکارانی که در مجموعه پارادایس فعالیت دارند در سطح کشور و بین‌الملل دارای رتبه هستند، گفت: یک اسب خوب نیازمند مربی و تِرینر خوب است تا بتواند اسب مسابقه شود. اسب‌هایی که مستعد باشند، اما ترینر خوب نداشته باشند نمی‌توانند کارآمدی لازم داشته باشند و عمر متوسط یک اسب ۱۵ تا ۲۰ سال است و یک اسب مسابقه حداقل باید ۳ تا ۴ سال سن داشته باشد.

باشگاه سوارکاری پارادایس در سال ۱۳۷۸ تأسیس شد و هم‌اکنون مساحت این باشگاه بالغ بر ۱۶۲ هزار مترمربع است. آغاز به کار این باشگاه با یک اصطبل سنتی با معماری خاصی بود و دو برج کبوتر در ورودی این باشگاه نمای خاصی به این باشگاه داده است.