بازسازی و بازگشایی تالار هنر با اعتبار ۸۰ میلیارد ریال

شهردار اصفهان: بازسازی تالار هنر از مطالبات هنرمندان در جلسات و دیدارها بود  در برنامه این هفته “هر یکشنبه، یک افتتاح” بازگشایی تالار هنر پس از اتمام مراحل بازسازی انجام شد و این مرکز مجددا در اختیار هنرمندان و هنردوستان قرار گرفت. به گزارش اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، در پروژه بازسازی و بازگشایی […]

شهردار اصفهان: بازسازی تالار هنر از مطالبات هنرمندان در جلسات و دیدارها بود

 در برنامه این هفته “هر یکشنبه، یک افتتاح” بازگشایی تالار هنر پس از اتمام مراحل بازسازی انجام شد و این مرکز مجددا در اختیار هنرمندان و هنردوستان قرار گرفت.

به گزارش اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، در پروژه بازسازی و بازگشایی تالار هنر، احیای سالن کوچک، اصلاح استاندارسازی پلاتوهای تمرین، ساخت اتاق فرمان مستقل برای سالن کوچک با تجهیزات، تعمیر سیستم‌ های تهویه و سرمایشی و گرمایشی و تاسیسات، احیای سالن کنفرانس سالن کوچک، اصلاح ورودی تالار و رمپ گذاری برای معلولان، تعمیر تجهیزات نور و صدای آن و … در دستور کار قرار گرفته بود و امروز مورد بهره برداری مجدد قرار گرفت.

برای بازسازی و بازگشایی تالار هنر بالغ بر مبلغ ۸۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

دیگر پروژه این منطقه، پروژه مشارکتی تجاری اداری میثم است که در عرصه‌ ای به وسعت ۸۹۸ مترمربع با زیربنای دو هزار و ۴۰۰ متر مربع احداث شده و دارای دو واحد تجاری، هشت واحد اداری است.

دو پروژه عمرانی و فرهنگی منطقه ۱۰ شهرداری اعتبار ۲۸۰ میلیارد ریال را به خود اختصاص داده است.

*بازسازی تالار هنر از مطالبات هنرمندان در جلسات و دیدارها بود

قدرت اله نوروزی، شهردار اصفهان در این مراسم با اشاره به ۲۵ بهمن مصادف با یکصدمین سالروز اجرای اولین اپرای ایران در اصفهان توسط مرحوم میرزاده عشقی، استاد، نویسنده و هنرمند قدیمی ایران، اظهار کرد: اولین اپرای اصفهان توسط وی در بیش از ۱۰۰ سال پیش اجرا شد.

وی با بیان اینکه یکی از خواسته های هنرمندان در جلسات و دیدارها، رسیدن تالار هنر به جایگاه و شأن واقعی بود، تصریح کرد: پیگیری لازم برای بازسازی این بنا انجام و در ابتدا برای این تالار بودجه ۵ میلیاردی در نظر گفته شد اما با توجه به اهمیت این مکان در نگاه شهرداری اصفهان، این بودجه به ۸ میلیارد رسید و اکنون این مرکز به هنرمندان تقدیم میشود تا این عزیزان در تالار هنر با هنرنمایی خود به شادی و آسایش مردم کمک کنند.

شهردار اصفهان دغدغه مدیریت شهری را تزریق شادی و نشاط به مردم با استفاده از توان هنرمندان ذکر کرد و افزود: کار شهرداری ایجاد ساختار و زیربناست و این هنرمندان هستند که برای این مجموعه ها تولید محتوا کرده و هنر را به نمایش میگذارند.

*سالن تئاتر شهر در چهارباغ پس از رفع موانع احداث می شود

وی با بیان اینکه سالن تئاتر شهر در چهارباغ نیز پس از رفع موانع ساخته می شود، اضافه کرد: لازم است اقدامات لازم برای مکان ها و زیرساخت های دیگری نیز که مانند تالار هنر ظرفیت بازسازی دارند، انجام شود.

نوروزی تاکید کرد: از هنرمندان عزیز تقاضا داریم نگذارند مجموعه هایی مانند تالار هنر با تعطیلی و رخوت مواجه شود. لازم است هنرمندان پویایی و نشاط لازم را در چنین مجموعه هایی ایجاد کنند. همانگونه که از حدود ۱۰۰ سال پیش بزرگان هنر اصفهان چنین کردند و اصفهان را به عنوان نماد هنر در کشور ثبت کردند.

*توجه ویژه مدیریت شهری به حوزه فرهنگ و هنر

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان در این آیین با بیان اینکه امیدواریم این فضای جدید شرایطی را برای رشد و تعالی هنرمندان فراهم کرده و مروج هنر باشد، اظهار کرد: بر این باوریم که هنرمندان ما سرمایه ای ارزشمند در اختیار دارند که در هیچ شرایطی آن را از دست نمی دهند. در طوفان حوادث این هنر است که امدادرسان هنرمند بوده و دارایی گران سنگ و ارزشمندی برای شهر است.

علیرضا نصر اصفهانی تصریح کرد: مدیریت شهری در این دوره به بحث هنر به طور جدی پرداخت و با رویکردی موثر شرایطی فراهم کرد تا دو منطقه رهنان و خوراسگان در مناطق ۱۱ و ۱۵ شهرداری از سینما برخوردار شوند.

وی ادامه داد: همچنین احداث تالار تئاتر شهر در چهارباغ عباسی با مشارکت بخش خصوصی و اراده مدیریت شهری رقم می خورد، طراحی لازم صورت گرفته و قرار است بخش خصوصی احداث آن را انجام دهد و امیدواریم هر چه زودتر شاهد راه اندازی این تالار باشیم.

وی با بیان اینکه در شهری مسئولیت داریم که مهد علم و هنر و تمدن است،‌ افزود: باید ابزار لازم در اختیار هنرمندان قرار بگیرد تا هیچ هنرمندی احساس کمبود نداشته باشد و توجه به هنر یک توجه برجسته و مورد قبول و عنایت هنرمندان باشد.

نصر تاکید کرد: بهترین قاضی برای تالار هنر که چه اتفاقاتی برای آن افتاده خود هنرمندان هستند و امیدواریم اتفاقات دیگری نیز رقم خورده و رضایت هنرمندان را برآورده کنیم.

*۶۰۰ میلیارد تومان پروژه مشارکتی در منطقه ۱۰ شهرداری اصفهان

مدیر منطقه ۱۰ شهرداری اصفهان نیز در آئین بهره برداری از پروژه‌ های عمرانی و فرهنگی منطقه ۱۰ شهرداری، با بیان اینکه تالار هنر با قدمتی بیش از دو دهه نقش موثر و قابل توجهی در حوزه‌ های نمایشی و تئاتر ایفا می‌ کرد، اظهار کرد: به دلیل شرایط خاص عمرانی که برای این مجموعه به وجود آمده بود تالار هنر نیاز به مرمت و بازسازی داشت؛ در سال ۹۸ با پیمانکار قرارداد بسته شد و بخش‌ های زیربنایی، تاسیسات سالن اصلی، پلاتوها، اتاق گریم، رختکن، سرویس‌ های بهداشتی، سایت اداری و آسانسور بازسازی شد.

حمید شهبازی تصریح کرد: تالار هنر با صرف هزینه‌ ای بالغ بر ۸ میلیارد تومان به صورت مشارکتی با سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری، مرمت و بازسازی شد، همچنین با توجه به ظرفیت ‌های این منطقه در حوزه مشارکت‌ ها و استفاده از سرمایه‌ های بخش خصوصی، پروژه مشارکتی مجموعه تجاری اداری میثم را در زمینی به مساحت ۹۰۰ مترمربع با زیربنای دو هزار و ۴۰۰ مترمربع با صرف هزینه ‌ای بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان احداث کردیم.

وی ارزش پروژه های مشارکتی منطقه ۱۰ شهرداری را ۶۰۰ میلیارد تومان ذکر کرد و افزود: از این نظر در بین مناطق ۱۵ گانه، منطقه ‌ای ویژه و ممتاز به شمار می‌ آییم که امیدواریم با توجه به راهبردها و سیاست‌ های شهرداری تعداد پروژه ‌های مشارکتی را افزایش دهیم.

مدیر منطقه ۱۰ شهرداری اصفهان با بیان اینکه در سال جاری ۵۴ پروژه در منطقه ۱۰ اجرا شده است، تاکید کرد: از این تعداد ۱۵ پروژه در حوزه عمرانی و مابقی در شهرداری منطقه پس از طی فرآیند اداری و قانونی انتخاب پیمانکار اجرایی شد.

وی اضافه کرد: در سال ۹۸ تعداد پروژه‌ های عمرانی این منطقه نسبت به سال ۹۷ رشد ۸۳ درصدی داشت و در سال جاری نیز نسبت به سال گذشته تعداد پروژه ‌های عمرانی منطقه ۱۰۳ درصد افزایش داشته است. درصدد اجرای پروژه‌ هایی هستیم که اثرگذاری آن در زندگی مردم مشخص باشد.

شهبازی با اشاره به قرارگیری مسیر پروژه رینگ چهارم در محدوده منطقه ۱۰، گفت: برای اجرای مسیر رینگ در این منطقه باید ۲۰۰ هزار مترمربع از اراضی را آزادسازی می‌ کردیم که خوشبختانه در زمان مقرر بدون تاخیر انجام شد، همچنین آزادسازی فضای لازم سه ایستگاه خط دو مترو شامل ایستگاه‌ های لاله، شاهد و قدس انجام شده است.

*بازسازی تالار هنر انگیزه ای برای ایجاد سالن های نمایشی بهتر  

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان در حاشیه این مراسم اظهار کرد: تالار هنر در گذشته شرایط بسیار خوبی داشته اما پس از گذشت سالها دچار فرسودگی شده و تجهیزات آن مستعمل شده بود، دیواره های این تالار به دلیل همین فرسودگی مشکلاتی را ایجاد کرده بود و هنرمندان دچار نارضایتی شده بودند.

کوروش محمدی تصریح کرد: با تصمیم شورای پنجم شهر روی بازسازی و مرمت این تالار تاکید شد تا از فضاهای موجود استفاده بهینه و حداکثری صورت بگیرد که با کمک شهرداری منطقه ۱۰ و همت آنها قراردادهای لازم برای بازسازی و مرمت این بنا در سال گذشته بسته شد.

وی با بیان اینکه امروز فضاهای لازم و تجهیزات تالار هنر، همگی به روز، امکانات لازم فراهم و شرایط بهتری برای هنرمندان آماده شده است، اضافه کرد: امیدواریم بازسازی این تالار باعث شود برای سایر علاقمندان هنرهای نمایشی سالن ها و امکانات بهتری فراهم شود.

*تقارن بازگشایی تالار هنر با یکصدمین سالگرد اجرای اولین اپرا در اصفهان

معاون فرهنگی شهردار اصفهان و رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان نیز در این مراسم گفت: اجرای اپرای اصفهان در صد سال پیش توسط میرزاده عشقی، دلالت بر آن داشته که این شهر تا چه حد مرجع و مأمن هنرمندان بوده و خواهد بود.

محمد عیدی ادامه داد: در ادوار گذشته تاکید بر این بوده که تئاتر یک ریشه قدسی دارد که مأخذی برای گفت ‌وگوی انسان با خدایان است. تئاتر صرفا جایی برای بروز و ظهور خلاقیت‌ های هنری نیست، بلکه جایی است تا از طریق این هنر، ناشنیده‌ هایی شنیده و روایت‌ های ناگفته ‌ای استماع شود.

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان افزود: تقارن بازگشایی تالار هنر با یکصدمین سالگرد اجرای اولین اپرا در اصفهان توسط میرزاده عشقی که یکی از مفاخر کشور ایران بوده را گرامی می‌ دارم. این موضوع دلالت می کند که اصفهان تا چه حد مرجع و مأمن هنرمندان بوده و هست و خواهد ماند. از پیگیری هنرمندان برای بازگشایی تالار هنر تشکر می‌ کنم. با تأکیدات شهردار و عزم جدی اعضای شورای شهر و همت بلند شهرداری منطقه ۱۰ این مکان بازگشایی شد.

عیدی اظهار امیدواری کرد: تالار هنر با قریحه هنرمندان بتواند راهکارهای جدیدی را برای داشتن شهری فرهنگی با شاخصه زیست پذیری، حیات محوری و معناگرایی داشته باشد.

*لزوم ساماندهی اطراف تالار هنر

مدیر انجمن هنرهای نمایشی استان اصفهان، کارگردان تئاتر و هنرمند برگزیده جشنواره بین المللی فیلم فجر در حاشیه این مراسم، اظهار کرد: بالغ بر ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر از هنرمندان شهر اصفهان به صورت مستقیم و همین تعداد نیز به صورت غیرمستقیم در حال استفاده از امکانات تالار هنر هستند و می توان این مکان را تنها مرکز تخصصی اجرای نمایش تئاتر در شهر اصفهان دانست.

احسان جانمی تصریح کرد: با توجه به اینکه جمعیت هنرمندان تئاتر طی سال های اخیر افزایش قابل توجهی داشته و با توجه به توسعه این رشته، امیدوارم بروکراسی های اداری برای فعالان و هنرمندان این رشته کمتر شود.

وی ضمن تشکر از شهرداری بابت بازسازی و مرمت تالار هنر، افزود: لازم است شهرداری پارک اطراف این تالار و حضور برخی افراد را ساماندهی کند تا شأنیت این تالار و جایگاه هنرمندان در آن حفظ شود. همچنین امیدواریم در جاهای دیگری از شهر سالن هایی برای تئاتر ایجاد شود.

مدیر انجمن هنرهای نمایشی استان اصفهان، تالار هنر را تنها ظرفیت موجود تئاتر اصفهان ذکر کرد و گفت: دو سال بسیار سخت بر تئاتر اصفهان گذشت. به همین دلیل بازسازی و مرمت تالار هنر هم اکنون اهمیت بسیار زیادی برای تئاتر اصفهان پیدا کرده است.

*بازسازی و مرمت تالار هنر، حرکتی بسیار ارزشمند

محمدعلی میاندار از بازیگران و پیشکسوتان عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون در اصفهان نیز در حاشیه این مراسم گفت: جای خالی سالن نمایش در اصفهان از گذشته همواره مدنظر اهالی تئاتر در اصفهان بوده و باعث سرگردانی اهالی این رشته شده بود به همین دلیل بازسازی و مرمت تالار هنر از سوی شهرداری اصفهان حرکتی بسیار ارزشمند است.

وی حضور و حمایت مادی و معنوی مدیران فرهنگی شهر از تئاتر را ضروری دانست و تصریح کرد: با این حمایت ها هنرمندان این رشته می توانند بدون دغدغه اجراهای خود را روی صحنه ببرند، امیدواریم با حمایت های لازم تئاتر اصفهان روزهای بسیار خوبی را پیش رو داشته باشد و نمایش های مختلف روی صحنه بدرخشد.

بازیگر نقش معلم در سریال خاطره انگیز قصه های مجید گفت: اصفهان با فضای فرهنگی خود مورد نظر و آشنایی تمام مردم ایران است، اصفهان سرزمین هنر از جمله هنرهای دستی و نمایشی است و تئاتر اصفهان دارای سابقه بسیار طولانی است امیدوارم با حمایت هایی که از تئاتر اصفهان صورت می گیرد شاهد دوران طلایی دیگری در تئاتر اصفهان باشیم.

وی تاکید کرد: مدیران و دولت ها می آیند و می روند اما این هنرمندان هستند که همواره برای مردم می مانند بنابراین لازم است از این قشر حمایت های لازم صورت بگیرد.

این بازیگر پیشکسوت تئاتر اضافه کرد: قرار است برای چهارباغ نیز سالن تئاتری احداث شود، با توجه به اینکه مرکزیت اصفهان خیابان چهارباغ است و همه ایران این خیابان را می شناسند ضروری است هر چه سریعتر نسبت به احداث این سالن اهتمام لازم صورت بگیرد.

در پایان این مراسم شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان از برگزیدگان اصفهانی سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر تجلیل کردند.