بازتاب کشف واکسن کرونا بر بازار جهانی طلا/ نوسانات سکه آرام می‌شود

رئیس اتحادیه طلا و جواهر اصفهان با اشاره به بازتاب کشف واکسن کرونا بر بازار جهانی طلا، گفت: توقف معاملات سکه در بورس کالا موجب کاهش تلاطم قیمت سکه در بازار خواهد شد.

هوشنگ شیشه بران با تحلیل بازارهای جهانی، اظهار کرد: خوش‌بینی‌ها به آزمایش واکسن جدید کرونا موجب شد، در معاملات امروز بازارهای آسیایی ارزش دلار آمریکا کاهش و تقاضا برای دارایی‌های پرریسک افزایش یابد.

وی افزود: تشدید تنش‌های تجاری میان آمریکا و چین موجب رشد ۰.۲ درصدی قیمت طلا شده است.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر اصفهان با بیان اینکه با انتشار گزارش‌هایی مبنی بر مثبت بودن نتایج اولیه آزمایش یک نوع واکسن جدید برای مقابله با کرونا، ارزش دلار آمریکا امروز در برابر بیشتر ارزها افت کرد، گفت: شاخص دلار که نرخ برابری آن را در مقابل سبدی از ارزهای جهانی اندازه‌گیری می‌کند، در معاملات امروز سه‌شنبه در سطح ۹۹.۶۸ قرار گرفت.

وی افزود: خوش‌بینی‌ها به کشف واکسن برای بیماری کووید-۱۹ و همچنین برداشته شدن محدودیت‌ها در بیشتر کشورهای غربی و شرقی، بهبود بازارهای سرمایه در وال‌استریت، بازارهای نوظهور و همچنین رشد قیمت کامودیتی‌ها را به‌دنبال داشته است.

شیشه بران اضافه کرد: شیوع ویروس کرونا و افزایش عدم قطعیت موجب شده، قیمت جهانی طلا از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون رشد ۱۴ درصدی را تجربه کند.

وی با بیان اینکه صبح روز گذشته (دوشنبه) بهای اونس طلا بر فراز سطح ۱۷۶۰ دلاری قرار گرفت و رکورد ۹۱ ماهه را جابه‌جا کرد، گفت: کمتر کسی تصور می‌کرد که تا عصر، اونس تا ۱۷۳۰ دلار نیز عقب بنشیند و خبر کشف واکسن کافی بود تا اطمینان به آینده اقتصاد، حداقل به شکل مقطعی و هیجانی افزایش یابد و همین اطمینان، سبزپوشی دسته‌جمعی بازارهای سهام و سقوط اونس را رقم زد.

وی همچنین یادآور شد: یک ماه پیش نیز بازارهای سهام به کشف داروهای کرونا از سوی شرکت گیلیاد واکنش‌های مقطعی نشان داده بودند، البته این واکنش‌ها تداوم نیافت و پس از چند هفته خوش‌بینی‌ها کاهش یافت، بنابراین باید منتظر ماند و دید که آیا کشف واکسن جدید مدرنا هم به همان سرنوشت دچار می‌شود یا بازگشایی سریع‌ترکسب‌وکارها را به‌دنبال خواهد داشت.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر اصفهان با اشاره به اینکه هر یورو با ۰.۹ درصد رشد، امروز به‌ازای ۱.۰۹۱۷ دلار مبادله شد، افزود: هر اونس فلز زرد امروز سه‌شنبه با قیمت ۱۷۳۵ دلار معامله شد.

وی به بازار نفت اشاره کرد و گفت: قیمت نفت با امید به افزایش تقاضا و همچنین کاهش مازاد عرضه در بازارهای جهانی امروز و برای چهارمین روز متوالی با رشد قیمت همراه شد، قیمت نفت برنت ۰.۳ درصد بالا رفته و به قیمت ۳۴ دلار و ۹۲ سنت برسد.

شیشه بران افزود: نفت آمریکا نیز با رشدی ۲.۳ درصدی فاصله خود با برنت را کاهش داد و ۳۲ دلار و ۵۵ سنت در هر بشکه قیمت خورد.

وی با تحلیل بازار ایران نیز، گفت: در بازار ایران نرخ ارز در صرافی‌ ملی امروز سه‌شنبه اعلام شد و بر این اساس قیمت دلار نسبت به دیروز ۵۰ تومان کاهش یافت و به ۱۷ هزار و ۱۵۰ تومان رسید.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر اصفهان با بیان اینکه قیمت دلار امروز برای فروش در صرافی ملی، ۱۷۱۵۰ تومان اعلام شد، افزود: این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۷۰۵۰ تومان خریداری می‌کنند.

وی ادامه داد: قیمت یورو نیز برای فروش در صرافی‌ ملی ۱۸۶۰۰ تومان اعلام شد و قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۸۵۰۰ تومان است.

شیشه بران همچنین افزود: شاخص کل بورس در شروع معاملات امروز (سه‌شنبه) با رشد ۱۰ هزار واحدی و با غلبه خریداران بر فروشندگان دوباره وارد کانال یک میلیون واحدی شد و شاخص کل این بازار با ۵۷۹۷ واحد صعود رقم یک میلیون واحدی را ثبت کرد.

وی یادآور شد: با شیوع ویروس کرونا در جهان، قیمت اونس طلا در بازارهای جهانی در شرایطی که حدود ۱۰۰ روز در دامنه ۱۵۰۰ دلار باقی مانده بود، از اواخر بهمن‌ماه روند صعودی به خود گرفت و به تدریج وارد دامنه ۱۶۰۰ دلار شد و در چند روز اخیر از مرز ۱۷۰۰ دلار گذشته است.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر اصفهان گفت: در واقع در مدت ۹۲ روز معادل ۱۸۱ دلار افزایش یافته است، به عبارت دیگر اونس طلا در این مدت ۱۱.۴ درصد افزایش یافته است.

وی اظهار کرد: بهای دلار به نرخ صرافی‌های بانکی نیز از حدود ۱۳ هزار و ۸۵۰ تومان ۲۶ بهمن ۹۸ به ۱۷ هزار و ۲۰۰ تومان در ۲۹ اردیبهشت ماه رسیده است که نشان‌دهنده رشد ۲۴ درصدی ارز است.

شیشه بران گفت: با شروع کسب و کارها بعد از رفع محدودیت های کرونا تقاضای فعلی ارز در ایران را به سطح قبل از شیوع این ویروس نزدیک کرده، بنابراین تقاضای ارز از عرضه آن به طور موقت پیشی گرفته و موجب رشد بهای ارز شده است.

وی با تاکید بر اینکه شرایط کشورهای خارجی موجب کاهش تقاضای واردات از سوی آن کشورها و به تبع، کاهش موقتی صادرات غیرنفتی ایران شده است، افزود: این در حالیست که تقاضای فعلی ارز در ایران به سطح قبل از دوران شروع کرونا نزدیک شده است، بنابراین تقاضای واقعی ارز از عرضه به طور موقت پیشی گرفته و موجب رشد بهای ارز شده است.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر اصفهان گفت: قیمت سکه که متاثر از بهای ارز و طلای جهانی است، رشدی بیش از اونس و ارز داشته است.

وی ادامه داد: بهای سکه از ۵ میلیون و ۱۹۹ هزار تومان در ۲۶ بهمن ماه با ۴۳.۵ درصد افزایش به ۷ میلیون و ۴۹۰ هزار تومان در ۲۹ اردیبهشت ماه ۹۹ رسیده است.

شیشه بران با بیان اینکه از روز گذشته توقف معاملات سکه در بورس موجب شد تا تقاضای کاذب در بازار از بین برود و اکنون حباب سکه حدود ۲۴۵ هزار تومان شده است، تاکید کرد: بعد از توقف معاملات سکه در بورس، عرضه و تقاضا تا حدودی متعادل شد و این امر سبب شد تا تقاضای کاذب در بازار سکه از بین برود.

وی گفت: طی دو روز گذشته ناظر بورس اعلام کرد نمادهای معاملاتی گواهی سپرده کالایی سکه طلا به دلیل وجود قیمت های نامتعارف در تابلوی معاملات تا اطلاع ثانوی در مرحله پیش گشایش باقی خواهد ماند.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر اصفهان با اشاره به اینکه روند قیمت طلا وسکه در بازار امروز اندکی کاهش داشته است، گفت: امروز سه شنبه در لحظه تنظیم این خبر هر گرم طلای ۱۸ عیار ۷۳۵ هزار تومان، سکه طرح قدیم ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، سکه امامی ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۲ میلیون و ۲۲۰ هزار تومان و سکه یک گرمی یک میلیون و ۸۰ هزار تومان در بازار اصفهان قیمت گذاری شد.