اینترنت نسل پنجم برای پولدارها!

فرزانه مستاجران در چند روز گذشته بالاخره وزیر ارتباطات به قولی که در مورد استفاده عموم از فناوری  ۵G  در گوشی های همراه داده بود عمل کرد و در ششمین دوره از نمایشگاه اینترنت و اشیا  ، نسل پنجم تلفن همراه افتتحاح شد. برای این کار زیر ساخت های زیادی لازم بود و به همین […]

فرزانه مستاجران

در چند روز گذشته بالاخره وزیر ارتباطات به قولی که در مورد استفاده عموم از فناوری  ۵G  در گوشی های همراه داده بود عمل کرد و در ششمین دوره از نمایشگاه اینترنت و اشیا  ، نسل پنجم تلفن همراه افتتحاح شد. برای این کار زیر ساخت های زیادی لازم بود و به همین دلیل زمان بری این پروژه شاید قابل توجیه باشد. البته هنوز در سراسر ایران قابل استفاده نیست اما قرار است بعد از تهران شهرهایی چون کیش و مشهد و شیراز نیز از آن تا اسفند ماه امسال بهره مند شوند. در ابتدا میخواهیم بررسی کنیم که این نسل از تلفن های همراه چه مزایایی دارد؟ و آیا به طور عملی در کشور ما قابل استفاده است یا قیمتها بالای گوشی های همراهی که این ظرفیت و پتانسیل را دارا هستند نمیگذارد به سرعت نسل پنجم تلفن های همراه بین مردم جای خود را باز کند؟

تکنولوژی  ۵G یک استاندارد صنعتی است که جایگزین استاندارد رایج کنونی یعنی ۴G  خواهد شد، همان طور که قبلا ۴G  جایگزین ۳G شد. واژه ۵G به معنای ”نسل پنجم“ است؛ این فناوری پنجمین نسل از این استاندارد است. طراحی این استاندارد به گونه ای است که سرعت آن از تکنولوژی ۴G  بسیار سریع تر است. البته هدف این استاندارد صرفا افزایش سرعت اتصالات اینترنتی تلفن های هوشمند نیست. این استاندارد، اینترنت بی سیم بسیار پر سرعتی را در همه جا و برای همه چیزها از جمله خودروهای متصل، خانه های هوشمند و ابزارهای اینترنت اشیا (IoT)، فراهم خواهد کرد. در آینده تلفن هوشمند شما و تمام ابزارهای مجهز به اتصالات سلولی به جای فناوری ۴G از استاندارد ۵G استفاده خواهند کرد. شرکت های فناوری وعده های زیادی درباره ۵G می دهند. اگر چه از نظر تئوری نهایت سرعت ۵G ، ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه  است، اما ۵G  این مقدار را به ۱۰ گیگابیت بر ثانیه (Gbps) افزایش خواهد داد. همان طور که می بینید ۵G صد برابر سریع تر از فناوری کنونی۵G  خواهد بود؛ حداقل از نظر تئوری بالاترین سرعت آن این مقدار خواهد بود.

اما باید بدانید که داشتن سرعت بیشتر در نسل پنجم اینترنت موبایل به خرید یک گوشی جدید و سازگار با نسل پنج نیاز دارد. با توجه به اینکه قطعا خودتان از قیمت موبایل‌ها در بازار خبر دارید، احتمالا می‌توانید حدس بزنید هر گونه تغییر گوشی در حال حاضر باید با وسواس زیاد انجام شود. بیشتر گوشی‌های سازگار با شبکه نسل پنج تا الان قیمت زیادی داشته‌اند. ارزان‌ترین آن‌ها ۱۰، ۱۱ میلیون تومان است که این مبلغ تا بیش از ۵۰ میلیون تومان هم بالا رفته است! اگر فناوری نسل پنجم اینترنت همراه تجاری شود، کمپانی‌های بزرگ اقدام به تولید مدل‌های میان‌رده با قابلیت پشتیبانی از این فناوری خواهند کرد و البته همین حالا هم برخی از تولیدکنندگان تلفن همراه مدل‌هایی از موبایل‌های با ارزش ۳۰۰ یورو و کمتر از آن تولید و روانه بازار جهانی کرده‌اند که به نسل پنجم (۵G) مجهز است. البته این تجاری سازی انجام شده و هم اکنون چند مدل از نسل  پنجم گوشی ها وارد کشور شده که به نقل از سازنده آن میانرده محسوب می شود اما به دلیل وضعیت قیمت دلار و یورو در کشور و هم چنین هزینه گمرک از قیمت های میانرده به بالارده تبدیل شده و هر کسی توان خرید آن را نخواهد داشت.

اما اگر شما جز آن دسته افرادی هستید که قصد دارید گوشی موبایل خود را عوض کنید اما آنقدر ها هم عجله ندارید میتوانید چند ماهی صبر کنید تا موبایل های رده پنجم بیشتری به بازار عرضه شود در آنصورت هم قیمت گوشی های کنونی و هم گوشی های نسل پنجم کاهش خواهد یافت البته این به شرطی است که قیمت دلار ثابت بماند !