ایران کانون نماد میراث فرهنگی ناملموس در منطقه

جمهوری اسلامی ایران از سال ۲۰۰۶ میلادی به کنوانسیون پاسداری از میراث ناملموس پیوسته است و یکی از فعال‌ترین کشورهای جهان در اجرای این کنوانسیون به شمار می‌رود. قریب به سه هزار ثبت ملی میراث‌ناملموس و آمار بیست و یک‌گانه ثبت‌های جهانی میراث‌فرهنگی ناملموس، مصادیق توفیق کشور در جامعه جهانی در حفظ هویت فرهنگی و مشارکت در تدوین پرونده‌های چند ملیتی در راستای ایجاد وفاق اجتماعی ملت‌هاست که در چارچوب کنوانسیون مذکور تحقق یافته است

نماینده یونسکو در شورای حکام مرکز میراث ناملموس تهران:

دریا وفایی : فنگ‌جینگ رئیس بخش فرهنگ دفتر یونسکو در بانکوک که به صورت برخط در پنجمین نشست شورای حکام مرکز مطالعات پاسداری از میراث‌فرهنگی ناملموس در آسیای غربی و مرکزی در تهران برگزار شد، گفت: در تهران با راه‌اندازی مرکز میراث‌فرهنگی ناملموس سمپوزیوم‌های مختلفی برای ارتقای آگاهی و اتخاذ معیارهای حفاظت از میراث‌فرهنگی ناملموس برای نسل‌های آینده برگزار شده و حقیقتا، ثبت آثار میراث‌فرهنگی ایران در یونسکو برای جهانیان بسیارمهم و ارزشمند است.

وی افزود: یونسکو اختیارات ویژه‌ای برای اینکه از میراث‌فرهنگی حفاظت کند، دارد و در این زمینه ۶ کمیسیون تشکیل شده و ابزارهایی را نیز برای حفاظت از میراث‌فرهنگی به کار گرفته است. درهمین خصوص انگیزه‌ها، استانداردها و ابزارهای مهمی برای حفاظت از میراث‌فرهنگی ناملموس در کنوانسیون ۲۰۰۳ وجود دارد و امیدواریم این مسیر در راستای حفاظت از میراث‌فرهنگی ناملموس ادامه داشته باشد.

فنگ‌جینگ با اشاره به عضویت ۱۸۰ کشور از آسیا و اقیانوسیه در این کنوانسیون ادامه داد: نهادها و‌ موسسات ذی‌نفع در سراسر دنیا با سازمان یونسکو برای ترویج‌ میراث‌فرهنگی و ایجاد گفت‌وگو بین کشورهای عضو و همکاری‌های فی مابین و‌ چند جانبه همکاری دارند.

رئیس بخش فرهنگ دفتر یونسکو در بانکوک و نماینده یونسکو در شورای حکام مرکز میراث ناملموس تهران تاکید کرد: میراث‌فرهنگی ایران که به ثبت یونسکو رسیده برای ما و جهانیان بسیار اهمیت دارد و امیدواریم همکاری جمهوری اسلامی ایران با یونسکو ا‌دامه داشته باشد.

میراث‌فرهنگی ناملموس روح فرهنگ یک ملت است

علی دارابی قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور نیز دراین نشست طی سخنانی گفت: جمهوری اسلامی ایران با کسب تجارب ارزشمندش به عنوان مرجعیتی در فعالیت‌های آموزشی، آگاهی افزایی، پاسداری و ظرفیت‌سازی ممتاز شناخته شده است.

او تصریح کرد: میراث‌فرهنگی ناملموس روح فرهنگ یک ملت است که اگر نباشد آنگاه دیگر میراث‌فرهنگی ملموسی در جهان متجلی نمی‌شود. به بیانی مصرح، میراث ملموس مولود میراث‌ناملموس ملت‌هاست و از ارزش‌های بی‌مانند هر جامعه و به اعتباری از ارکان حصول پیشرفت پایدار در جوامع صاحب هویت امروز بر شمرده می‌شود که به پشتوانه خرد و اندیشه انسان از دیرباز در نمودهایی چون دانش‌های مرتبط با کیهان و طبیعت هنر و مهارت‌های صنعتگری سنتی و برپایی حیاتی مملو از کردارهای اجتماعی وفاق آور و صلح آفرین همچون آیین‌ها و سنت‌ها و جشن‌ها و تجلی هنرهای اجرایی تبلور یافته و مبین رموز همزیستی‌های انسان مدار در طول تاریخ شده است.

دارابی اظهار داشت: این تجلیات بی‌بدیل در منطقه آسیای غربی و مرکزی به پشتوانه فرهنگ متعالی ملت‌های هویتمند در طول تاریخ با انتقال هوشمندانه بین نسلی، حیات خود را ادامه داده و در دنیای امروز با قدرتی نرم و نافذ به منزله گران‌بهاترین داشته‌های انسانی رخ نموده است. بدون شک، پایداری تمدن‌های کهن ایران و توران و دیگر کشورهای پر پیشینه منطقه، وابسته به انتقال میراث ناملموس آن بوده که در این میان انتقال سینه به سینه و شفاهی این وجه از میراث نقشی چنان سرنوشت ساز داشته است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران از سال ۲۰۰۶ میلادی به کنوانسیون پاسداری از میراث ناملموس پیوسته است و یکی از فعال‌ترین کشورهای جهان در اجرای این کنوانسیون به شمار می‌رود. قریب به سه هزار ثبت ملی میراث‌ناملموس و آمار بیست و یک‌گانه ثبت‌های جهانی میراث‌فرهنگی ناملموس، مصادیق توفیق کشور در جامعه جهانی در حفظ هویت فرهنگی و مشارکت در تدوین پرونده‌های چند ملیتی در راستای ایجاد وفاق اجتماعی ملت‌هاست که در چارچوب کنوانسیون مذکور تحقق یافته است.

قائم‌مقام وزیر میراث‌فرهنگی تأکید کرد: تأسیس این مراکز تحت نظارت یونسکو اقدامی است مورد توجه کشورهای مختلف جهان، زیرا این کشورها از طریق این مراکز با ایفای نقشی کانونی سیاست‌های فرهنگی خود و مناطق پیرامون را برنامه ریزی و هدایت می‌کنند و در عین حال از میراث فرهنگی ناملموس ویژه خود و آنچه با کشورهای دیگر به شکل مشترک دارند پاسداری می‌کنند.

او ادامه داد: اگرچه میراث فرهنگی ناملموس طی دو دهه گذشته در ادبیات بین‌المللی رواج یافته اما در مشرق زمین و به تبع آن در ایران اسلامی این مفهوم قرن‌هاست که مورد توجه است و تجلیات بی‌شمار آن در مناسک آداب و رسوم، دانش‌های سنتی زبان‌ها و هنرهای سنتی بومی و صنایع دستی با تنوعی کم نظیر متجلی هستند.

معاون میراث‌فرهنگی کشور افزود: از این‌رو ایران افتخار دارد به عنوان نقطه‌ای کانونی در منطقه آسیای غربی و مرکزی و دارای توانایی ترویج نمادها و نمودهای غنی میراث‌فرهنگی ناملموس در پاسداری از این مقوله میراثی در کنار کشورهای عضور و بهره گیری از تجارب ارزشمند آنها با تدوین و اجرای برنامه‌های تخصصی برای پاسداری از هویت فرهنگی ملتها، تکریم میان صاحبان فرهنگ‌های گوناگون و صلح حاصل از آن را زمینه‌سازی کند و با ایجاد فرصت اشتراک‌گذاری میان آنها الگوهای موفق تعامل میان انسان، طبیعت و منابع سرزمینی را شناسایی نکند و برای تضمین پایداری آنها از طریق شبکه‌سازی درست تبادل تجارب را میسر کند.