ایران در جایگاه پنجم جهانی ثبت آثار ناملموس در یونسکو قرار گرفت

در دولت سیزدهم وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی موفق شد تا کنون دو رتبه صعود کند و ایران در عرصه جهانی از رتبه هفتم به رتبه پنجم رسید.

دریاوفایی : قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی با اعلام خبر ثبت جهانی ۳ پرونده میراث‌ ناملموس کشورمان، از جمله پرونده افطاری، جشن سده و هنر تذهیب در عرصه جهانی گفت: پس از این اتفاق بزرگ توانستیم در میان ۱۸۲ کشور عضو کنوانسیون پاسداری از میراث ناملموس به رتبه پنجم دنیا صعود کنیم.

علی دارابی، قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی ادامه داد: در هجدهمین کمیته بین‌الدولی میراث جهانی یونسکو در کشور بوتسوانا، ایران موفق شد ۳ پرونده ای را که برای ثبت میراث ناملموس ارائه کرده بود، به تصویب برساند.

دارابی توضیح داد: ضیافت افطاری و سنت های حسنه آن پرونده ای بود که از سهمیه ایران مطرح شده بود و چند کشور دیگر از جمله ترکیه، آذربایجان و ازبکستان نیز به این پرونده پیوستند. این اتفاق افتخار بزرگی است که در دولت سیزدهم میسر شد و ما توانستیم یک سنت الهی و اسلامی را به ثبت جهانی برسانیم.

معاون میراث‌فرهنگی ادامه داد: پرونده های بعدی جشن سده و هنر تذهیب بود، این دو پرونده با مشارکت ایران و کشورهای دیگر به ثبت رسید. با ثبت جهانی این سه عنصر تعداد پرونده های کشورمان در حوزه میراث ناملموس از ۲۱ به عدد ۲۴ افزایش یافت.

قائم‌مقام وزیر همچنین افزود: پس از این اتفاق بزرگ ما توانستیم در میان ۱۸۲ کشور عضو کنوانسیون پاسداری از میراث ناملموس به رتبه پنجم دنیا صعود کنیم.
او خاطرنشان کرد: در دولت سیزدهم وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی موفق شد تا کنون دو رتبه صعود کند و ایران در عرصه جهانی از رتبه هفتم به رتبه پنجم رسید.
دارابی در پایان گفت: جا دارد از حمایت‌ها و پشتیبانی های بی دریغ مهندس ضرغامی، مدیران، کارشناسان و سایر دست‌اندرکاران تدوین این پرونده ها در حوزه میراث‌فرهنگی صمیمانه قدردانی کنم. امیدواریم ایران همواره در همه عرصه ها بدرخشد و پرچم جمهوری اسلامی ایران همواره در اهتزار باشد.