ایرانی یا خارجی، هیچ کس نمی‌داند!

 مرضیه محب رسول: انتخاب شما به عنوان یک خریدار در بازار پوشاک برندهای ایرانی است یا خارجی؟ آیا حاضر هستید برای یک لباس تولید ایران پولی بیشتر از برندها و تولیدات چینی تایوانی و یا نهایتاً ترکیه‌ای بپردازید؟ لباس‌های ایرانی کیفیت و دوام بیشتری دارند یا برندهای غیر وطنی؟ سوالی که جواب خوشایندی ندارد  این‌ها […]

 مرضیه محب رسول: انتخاب شما به عنوان یک خریدار در بازار پوشاک برندهای ایرانی است یا خارجی؟ آیا حاضر هستید برای یک لباس تولید ایران پولی بیشتر از برندها و تولیدات چینی تایوانی و یا نهایتاً ترکیه‌ای بپردازید؟ لباس‌های ایرانی کیفیت و دوام بیشتری دارند یا برندهای غیر وطنی؟

  • سوالی که جواب خوشایندی ندارد

 این‌ها سوالاتی است که جواب‌های تقریباً مشخصی دارد. سال‌هاست نه برای برندهای ایرانی سرمایه گذاری و تبلیغات و بازاریابی‌های درستی در کشور انجام شده و نه قیمت و نحوه تولیدات و کیفیت محصولات مشتریان داخلی را جذب کرده است نتیجه آنکه امروز تولید کنندگان و فروشندگان پوشاک برای یک فروش بی درد سرتر و پر سودتر برندهای ایرانی را با مارک‌های خارجی به فروش می‌رسانند. در فرهنگ رایج و نگاه عامه مردم به جز چند برند پوشاک لاکچری ایرانی که عمدتاً لباس‌های رسمی با کیفیت بالا تولید می‌کنند و قیمت‌های بسیار گرانی هم دارند پوشاک ایرانی نوعی خرید بدون ضمانت جنس و نوعی هدر دادن پول است. در واقع وجود لباس‌های با کیفیت و با قیمت‌های مناسب آن هم با نام و نشان ایرانی در بازار به شدت کمیاب و البته گران است این در حالی است که بسیتری از لباس‌های موجود در بازار همان تولیدات ایرانی است که به اصطلاح مارک دوزی شده است این مساله البته تازگی ندارند سال‌هاست محصولات زیادی از شلوارهای لی در بازار با مارک‌های ترک گرفته تا پیراهن و تیشرت و وسایل ورزشی … با برندهای غیر ایرانی فروخته می‌شود و رویه‌ای رایج میان تولید کنندگان پوشاک در کشور است و نکته جالب اینکه هر چقدر کیفیت یک محصول تولید شده در داخل بالاتر باشد احتمال اینکه مارک خارجی بر روی آن قرار بگیرد بیشتر هم می‌شود. این مساله ای است که نه تنها تولید کنندگان با آن کنار آمده‌اند بلکه متصدیان بازار هم سالهاست فقط آن را نظاره می‌کنند.

  • حاشیه سود بالا با برند سازی های فیک

زمانی صاحب یکی از بزرگ‌ترین تولیدی‌های کت و شلوار در اصفهان است او سالهاست برای بزرگ‌ترین فروشگاه‌های مردانه کشور کت و شلوار تولید می‌کند اما تقریباً بر روی هیچ کدام از لباس‌ها برندهای ایرانی خورده نمی‌شود به گفته او سفارشات بر اساس نیاز مشتری و با تعیین مارک مورد نظر او دوخته می‌شود و اغلب به نام کت و شلوارهای ترک در مغازه‌ها پشت ویترین قرار می‌گیرد به گفته او اگر قرار باشد تولیدات به نام ایرانی فروخته شود هزینه‌ها و مبلغ فروش گاهی تا نصف کاهش می‌یابد و این مساله برای مغازه دارها صرفه اقتصادی ندارد.

 آنگونه که رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک دوخته اصفهان گفت: در حال حاضر پوشاک و یا کت‌وشلوار دوخت داخل با کیفیت بالایی تولید می‌شود، اما تنها با زدن یک مارک خارجی عنوان می‌شود، کت‌وشلوار ترک است و با قیمت بالایی فروخته می‌شود. ابراهیم خطابخش، با اشاره به وضعیت بازار پوشاک در آستانه شب عید، اظهار کرد: باید توجه داشت قیمت پوشاک نسبت به بقیه بازارها افزایش نیافته و حتی نسبت به ابتدای امسال ثابت مانده، اما مردم قدرت خرید پایینی دارند.. وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیشتر پوشاک موجود در بازار تولیدات داخل هستند، تصریح کرد: اکنون کیفیت تولیدات پوشاک ایرانی قابل‌رقابت با خارج است، اما متأسفانه یا در تهیه لوازم اولیه تولید پوشاک همچون نخ، آستری، لایه چسب و … با کمبود و یا گرانی روبرو هستیم. خطابخش گفت: در حال حاضر کت‌وشلوار دوخت داخل با کیفیت بالایی تولید می‌شود، اما تنها با زدن یک مارک خارجی عنوان می‌شود، کت‌وشلوار ترک است و با قیمت بالایی فروخته می‌شود. وی افزود: این کار به دلیل تقاضای مشتریان شکل می‌گیرد، در حالیکه برخی مشتریان همین جنس را با برند ایرانی خرید نمی‌کنند. وی البته تأکید کرد: در حال حاضر ۹۰ درصد پوشاک موجود در بازار، تولید داخل است و برخی پوشاک که در مغازه‌ها به اسم ترک فروخته می‌شود یا به‌صورت قاچاق وارد شده و یا از قبل در مغازه‌ها بوده و فروش نرفته است. رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک دوخته اصفهان اضافه کرد: در حال حاضر نمایندگی پوشاک برندهای خارجی چندان در اصفهان فعال نیستند و به دلیل حمایت از تولیدات داخل تابلوهای آنها پایین آمد، چراکه وقتی تولیدکننده خوب در بازار فعال است، دلیلی به فعالیت برندهای خارجی پوشاک باقیمت‌های بالا نداریم.

  • از کجا به کجا رسیده‌ایم

ماجرای این مدل از عرضه پوشاک ایرانی البته به همین جا ختم نمی‌شود ایران روزگاری قطب صنعت نساجی خارومیانه بود حتی بر اساس سند چشم انداز ۱۴۰۴ این صنعت باید در جایگاه سوم خاورمیانه و پنجاه ام جهان قرار بگیرد اما امروز تقریباً چیزی از نساجی ایران باقی نمانده است حاصل سال‌ها واردات بی رویه پوشاک و مواد اولیه نساجی ارزان قیمت از چین موجب شد تا بسیاری از کارگاه‌ها و کارخانه‌های بزرگ بسته شوند مواد اولیه ایرانی در صنعت پوشاک آنچه باقی مانده تولیدات نسبتاً گرانی را به بازار عرضه می‌کند چرا که وابسته به مواد اولیه وارداتی است و با افزایش نرخ دلار و افت ارزش پول ملی عملاً محصولات تولیدی قابل رقابت با خارجی‌ها نیست در نتیجه محصول ایرانی قیمت‌هایی تقریباً مشابه خارجی‌ها پیدا کرد این مساله در نهایت کفه ترازوی انتخاب مشتریان میان لباس‌های ایرانی گران اما با کیفیت و برندهای مطرح اما با قیمت‌های به نسبت مناسب و هم پایه با ایرانی‌ها را ب سمت انتخاب خارجی‌ها سنگین‌تر کرد کم کم فروشندگان ترجیح دادند لباس‌های دوخت ایران اما با برندهای خارجی را به مشتریان عرضه کنند.

  • طنز ماجرا…

نکته طنز ماجرا اینکه چندی پیش مسولان اعلام کردند برخی از پوشاک قاچاق برای جلوگیری از جریمه و مقابله نهادهای نظارتی با مارک‌های ایرانی به فروش می‌رسد پوشاکی که البته عمدتاً با کیفیت پایین و قیمت‌های کم در بازار عرضه می‌شود نایب رییس اتحادیه تولید، صادرات نساجی و پوشاک با اشاره به آمادگی قاچاقچیان پوشاک برای تصاحب بازار شب عید، گفت: پوشاک قاچاق وارداتی با تغییر برند به عنوان پوشاک تولید داخل عرضه می‌شود. به گفته وی اغلب این لباس‌ها از ترکیه وارد کشور می‌شود. به نظر می‌رسد بازار پوشاک ایران آش درهمی است که مشتریان سخت بتوانند سره را از ناسره تشخیص دهند در حالیکه با کیفیت‌های ایرانی برند خارجی می‌خورند و با حاشیه سود خوبی به فروش می‌رسد ارزان قیمت‌های بازار عمدتاً خارجی‌هایی هستند که به نام ایرانی به مشتریان فروخته می‌شوند. چوبی که هم تولید کننده را از سود واقعی محروم کرده و هم خریداران را هر روز از نام و برندهای تولید ایران ناامیدتر گره‌ای که هر روز کورتر می‌شود.