ایجاد تحول در نظام آموزش عالی با تحقق شعار پویش، پایش ورویش

 رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان  در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: در تلاش هستیم با اجرای طرح پویش ارتباط بین دانشگاه و صنعت را افزایش دهیم و شرایط تحصیل و مهارت آموزی را برای دانشجویان ارتقا دهیم. به گفته پیام نجفی، دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان از مجموعه دانشگاه‌های مطرح کشور است و […]

 رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان  در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: در تلاش هستیم با اجرای طرح پویش ارتباط بین دانشگاه و صنعت را افزایش دهیم و شرایط تحصیل و مهارت آموزی را برای دانشجویان ارتقا دهیم.

به گفته پیام نجفی، دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان از مجموعه دانشگاه‌های مطرح کشور است و دانشگاه‌های بسیار بزرگ و توانمند این مجموعه جزو دانشگاه‌های پیشرو کشور است.همچنین دو دانشگاه جامع آزاد اسلامی اصفهان، واحد خوراسگان ونجف آباد است و دانشگاههای بسیار بزرگ مانند کاشان ، خمینی شهر، فلاورجان و شهرضا در این مجموعه قرار دارد.

نجفی یکی از اصلی ترین دغدغه‌های بزرگ دانشگاه را ایجاد اشتغال برای دانشجویان دانست وافزود؛ سعی داریم شرایط اشتغال را ایجاد کنیم و آموزش، پژوهش و فناوری کاربردی باشد.

رئیس دانشگاه آزاد واحد خوراسگان با بیان اینکه شعار طرح پویش، پایش و رویش در همین راستاست، افزود: در طرح پویش جدی‌تر وارد می‌شویم تا دانشجویان علاقه مند همزمان با تحصیل در بنگاه اقتصادی که اعلام نیاز کرده‌اند، در قالب کارآموزی و کارورزی شروع به فعالیت کنند.

به گفته وی: لازم است این دانشجویان در طول تحصیل برای کار کردن در صنعت و بنگاه اقتصادی مهارت لازم را کسب کنند و زمانی که فارغ‌التحصیل می‌شوند از نظر علمی و اجرایی توان کافی داشته باشند.

طرح پویش بر اساس اعلام نیاز صنایع مختلف است

پیام نجفی در ادامه گفت: طرح پویش براساس اعلام نیاز صنایع مختلف است و فراخوان آن نیز داده شده تا دانشجویانی که علاقه‌مند هستند همزمان با تحصیل وارد بازار کار شده و علاوه بر گذراندن واحدهای کارآموزی یا کارورزی خود، به صورت جدی مشغول کار شوند.

وی همچنین افزود: تعداد واحدهای کارورزی در نظر گرفته شده برای طرح پویش بیشتر از حد متعادل است به عبارت دیگر این واحدها با واحدهای کارآموزی و کارورزی که دانشجویان در هر رشته تحصیلی داشتند، متفاوت است.

به اعتقاد نجفی چانچه طرح پویش محقق شود در نظام آموزش عالی تحولی اتفاق می‌افتد و نیروهای ماهرتری برای صنعت و بنگاه‌های اقتصادی تربیت می‌شوند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان ادامه داد: رشته‌هایی که طرح پویش برای آن‌ها اختصاص داده شده تنها محدود به رشته‌های فنی نیستند بلکه رشته‌های علوم انسانی و کشاورزی نیز آن را دارند؛ بر این اساس ارتباط مؤثر و دوستانه با اتاق بازرگانی اصفهان در مرکز نوآوری اصفهان داریم تا با همکاری آن‌ها و اتاق کار به صورت مشترک این طرح را پیاده کنیم.

نجفی با بیان اینکه این الگو می‌تواند برای سایر مؤسسات عالی نیز کاربرد داشته باشد، افزود: دانشگاه‌های آزاد واحد شهرستان‌ها نیز برای بنگاه‌های اقتصادی اطراف همان منطقه کار می‌کنند و در تلاش هستیم برای مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا نیز طرح پایش را اجرا کنیم.

رونمایی از طرح پویش در اصفهان وعملیاتی شدن آن در سطح کشور

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان در ادامه این نشست  گفت  به زودی از طرح پویش رونمایی شده و در استان اصفهان به صورت آزمایشی اجرا می‌شود تا در سطح کشور عملیاتی شود.

وی با اعلام اینکه  نیاز به رشته‌های فنی، مهندسی، کشاورزی و علوم پایه همچنان وجود دارد گفت، در حالی‌که رشته‌های پر مخاطب ما به غیر از این رشته‌ها هستند و ما در آینده به متخصصان رشته‌هایی همچون کشاورزی، باغبانی، زراعت، مهندسی برق، آی تی، متالوژی و نساجی هم نیاز خواهیم داشت.

به گفته پیام نجفی  سازه‌های گلخانه و سطح زیر کشت گلخانه‌ای به سرعت در کشورمان در حال افزایش است و به منظور توسعه این حوزه نیازمند متخصص هستیم.

در حوزه IT نیاز به متخصص توانمند داریم

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان ادامه داد: در بسیاری از کشورهای دنیا حوزه IT بسیار مورد توجه است و نرم افزارها و سخت افزارهایی در آن تولید می‌شود. چنانچه دانشجویان در کشور ما همراه با تحصیل، اشتغال و کارورزی داشته باشند بهره وری و میزان تولید سخت افزار و نرم افزار را در این حوزه خواهیم داشت .  وی  گفت؛ سرای نوآوری IT و تکنولوژی آموزشی دانشگاه آزاد اصفهان زمینه و بستر را برای فارغ التحصیلان این حوزه فراهم می‌کند.

نجفی با اعلام اینکه: رشته‌هایی مانند مهندسی متالوژی، شیمی و نفت از جمله رشته‌های مورد نیازکشوراست، گفت به عنوان مثال مهندسی شیمی مورد نیاز صنایع است و ما به متخصصان این رشته نیاز داریم ، همچنین مهندسی نفت نیز یکی از رشته‌های پرمخاطب محسوب می‌شود.

پذیرش دانشجو بدون آزمون با شرط معدل بالا

وی در ادامه با اشاره به نحوه پذیرش دانشجو تصریح کرد: پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های بزرگ ما در صورت پذیرش بدون آزمون با شرط معدل انجام می‌شود و تلاش داریم دانشجویان با معدل بالاتری در این دانشگاه‌ها مشغول تحصیل شوند. همچنین در تلاش هستیم در شرایطی که کرونا آموزش‌ها را به فضای مجازی برده است از توان اساتید برجسته که برخی از آنان فرصت‌های مطالعاتی خود را در خارج از کشور می گذرانند استفاده کنیم.

به گفته وی سعی می کنیم سطح علمی واحدهای جامع و بزرگ دانشگاه آزاد بالاتر باشد؛ بر این اساس پذیرش با آزمون و پذیرش بدون آزمون داریم که در پذیرش بدون آزمون، سوابق تحصیلی فرد در نظر گرفته می‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان ادامه داد: بعضی رشته‌ها از جمله دندانپزشکی، پرستاری و مامایی صرفاً بر اساس کنکور پذیرش دارند و رشته‌های بدون آزمون و رشته‌های با آزمون روی سایت مرکز دانشگاه آزاد اسلامی مشخص شده است.

نجفی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان شرکت‌های دانش بنیان و مراکز رشد شاخصی دارد و در تلاش هستیم با اجرای طرح پویش ارتباط بین دانشگاه و صنعت را افزایش دهیم و شرایط تحصیل و مهارت آموزی را برای دانشجوها ارتقا دهیم.