اگر باران بیاید زاینده‌رود در نوروز جاری می‌شود

بخشی از آب جاری شده در زاینده‌رود حاصل روان آب‌ها و سیلاب‌های گذشته نیز به سمت تالاب بین‌المللی گاوخونی رفته اما تداوم این شرایط منوط به بارش‌های اسفند و تصمیم گیری مسئولان در هفته‌های پیش روست

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: ادامه جریان فعلی و یا جاری سازی با حجم آب بیشتر رودخانه زاینده‍ رود در تعطیلات نوروز ۱۴۰۲ در کلان‌شهر اصفهان، منوط به بارش‌های روزهای آینده و میزان ذخیره سد زاینده‌رود است.

محمود چیتیان افزود: اکنون آب به میزان متغیر در رودخانه در حال جریان است و امیدواریم این روند در روزهای آینده ادامه داشته باشد.

وی اضافه کرد: خروجی سد زاینده رود با هدف بازگشایی این رودخانه حدفاصل سد چم آسمان تا شهرستان اصفهان و تخصیص آب برای آبیاری کشت کشاورزان این خطه قبل از نیمه شب ۲۰ بهمن افزایش یافت.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان تصریح کرد: بخشی از آب جاری شده در زاینده‌رود حاصل روان آب‌ها و سیلاب‌های گذشته نیز به سمت تالاب بین‌المللی گاوخونی رفته اما تداوم این شرایط منوط به بارش‌های اسفند و تصمیم گیری مسئولان در هفته‌های پیش روست.

رودخانه زاینده رود و پل‌های تاریخی روی آن مانند خواجو، سی و سه پل، مارنان، جویی و شهرستان از جمله جاذبه‌های گردشگری اصفهان به ویژه در ایام نوروز است.

زاینده‌رود که به طول افزون بر ۴۵۰ کیلومتر بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران به شمار می‌رود.

اصفهان وضعیت آبی نابسامان و کم‌سابقه‌ای را در نیم‌قرن اخیر سپری می‌کند بطوریکه رودخانه زاینده‌رود در ۲ دهه اخیر از سد چم آسمان در شهرستان لنجان واقع در غرب استان تا تالاب گاوخونی به دفعات خشکانده و از مهر سال ۹۹ تاکنون نیز، این موضوع باز تکرار می‌شود.

سد زاینده‌رود به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین سدهای مرکز کشور و تأمین‌کننده آب شرب، محیط‌زیست، کشاورزی و صنعت در منطقه مرکزی ایران، در سال ۱۳۴۹ با ظرفیت افزون بر ۱.۲ میلیارد مترمکعب بهره‌برداری شد، این سد قوسی شکل در ۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان در شهرستان چادگان قرار دارد.