«اِسپوکس»، رشته مناسب ورزشی برای اماکن عمومی است

رشته ورزشی اسپوکس برگرفته از انواع ابزار جنگی و غیرجنگی ایران باستان به شکل ایمن (اسفنجی) است و از تحرک بالایی برخوردار بوده و نیاز به سرعت، هوشیاری و قدرت دارد.

رییس کمیته اِسپوکس هیات انجمن‌های ورزشی اصفهان گفت: این رشته، ورزش مناسبی برای انجام در اماکن عمومی مانند پارک‌هاست و می‌تواند به یک تفریح خانوادگی تبدیل شود.

نادر تُرکیان، افزود: این رشته نیاز آنچنانی به مکان ورزشی مُجهز ندارد و چه در یادگیری و چه در اجرا، بار مالی زیاد بر دوش ورزشکار نمی‌گذارد لذا می‌تواند بصورت فراگیر توسعه یابد.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر، رشته اسپوکس ورزشی کم‌خطر است بنابراین فارغ از رده سنی، قابلیت تبدیل به یک رشته خانوادگی را دارد.

رییس کمیته اسپوکس اصفهان ادامه داد: از این رشته با توجه به جذابیت بالا و خصوصیات ذکر شده می‌توان در برنامه‌های ورزشی مدارس و دانشگاه‌ها بعنوان نقطه هدف و مُتعاقب آن در اداره‌ها و اماکن عمومی بهره برد.

تُرکیان تصریح کرد: این روزها بدلیل مشکلات اقتصادی و کمبود زمان، مردم از کم هزینه‌ترین ورزش‌ها که به مکان اختصاصی نیاز ندارد استقبال می‌کنند از همین رو معرفی رشته اسپوکس، بخش قابل‌توجهی از شهروندان را با ورزش مأنوس می‌کند.

وی با اشاره به برگزاری مسابقات اسپوکس استان گفت: در این مسابقات ابوالفضل روح‌الامین، محمد طاها بهمنیار، ابوالفضل اصلانی، علی ایزدی، علیرضا ترکیان و پارسا نبوی‌زاده در رده سنی نونهالان تا بزرگسالان، مقام‌های برتر را کسب کردند.

رییس کمیته اسپوکس اظهار داشت: در بخش بانوان این مسابقات نیز نهال جعفری، النا مشرف، فاطمه سالک، آوا بقایی، ریحانه سلیمی، آیناز بهزادی و هاجر میرزایی در رده سنی نونهالان تا بزرگسالان موفق به کسب مدال طلا شدند.

به گزارش ایرنا، رشته ورزشی اسپوکس برگرفته از انواع ابزار جنگی و غیرجنگی ایران باستان به شکل ایمن (اسفنجی) است و از تحرک بالایی برخوردار بوده و نیاز به سرعت، هوشیاری و قدرت دارد.

این رشته که در ایران از زیر مجموعه‌های فدراسیون انجمن‌های ورزشی به شمار می‌رود، نخستین بار توسط محمدرضا هاشم‌پور (قهرمان جهان، مربی و داور بین‌المللی هنرهای رزمی) در سال ۱۳۹۰ در کشورمان پایه‌گذاری شد