اولین پروژه کلان آزادراهی کشور آماده افتتاح شد/ عوارض ۱۲هزار تومانی آزادراه شرق اصفهان

معاون وزیر راه و شهرسازی از آماده افتتاح‌شدن آزادراه کنارگذر شرق اصفهان به‌عنوان اولین پروژه کلان آزادراهی کشور در سال جهش تولید خبر داد. به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، خیرالله خادمی در نشست خبری افتتاح راه‌آهن خواف ــ هرات و آزادراه شرق اصفهان (سپاهان) اظهار کرد: در کل کشور در بخش ریلی ۳۴۰۰ کیلومتر خط […]

معاون وزیر راه و شهرسازی از آماده افتتاح‌شدن آزادراه کنارگذر شرق اصفهان به‌عنوان اولین پروژه کلان آزادراهی کشور در سال جهش تولید خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، خیرالله خادمی در نشست خبری افتتاح راه‌آهن خواف ــ هرات و آزادراه شرق اصفهان (سپاهان) اظهار کرد: در کل کشور در بخش ریلی ۳۴۰۰ کیلومتر خط آهن در دست کار داریم. ۸ پروژه با ۱۵۶۰ کیلومتر به‌عنوان جهش تولید محسوب می‌شوند که پیشرفت فیزیکی بالایی برخوردار است.

وی با اشاره به این‌که ۱۳۴۵ آزادراه در قالب ۲۱ پروژه در حال ساخت است، افزود: ۹ پروژه آزادراهی به‌طول ۶۵۱ کیلومتر در اولویت قرار دارد تا بتوانیم امسال و سال آینده آنها را به بهره‌برداری برسانیم.

 ۷۸۰۰ مسیر بزرگراهی در کل کشور در دست اجراست که از این میزان ۱۷۶۱ کیلومتر از این پروژه‌های بزرگراهی در قالب ۳۲ محور در نظر گرفته شده است.

مجموع سرمایه‌گذاری برای این پروژه‌ها ۲۴هزار میلیارد تومان است، اضافه کرد: در بخش ریلی برای ۸ پروژه (۱۵۳۲) چهارهزار و ۷۸۰ میلیارد تومان اعتبار ریالی و ۳۰۰ میلیون اعتبار ارزی در نظر گرفته شده است. آزادراه ۸۴۱۳ میلیارد تومان اعتبار دارد و در راه و بزرگراه نیز ۴۲۵۴ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل با بیان این‌که این اعداد با توجه به افزایش نرخ ارز حدود ۵۰ درصد افزایش یافته است،‌ گفت: برای اتمام این پروژه‌ها در مجموع ۳۵هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

خادمی با اعلام این‌که پنجشنبه آینده اولین پروژه آزادراهی کلان کشور در سال جهش تولید (آزادراه کنارگذر سپاهان) به بهره‌برداری می‌رسد، ابراز کرد: از محور کاشان به اصفهان شروع این مسیر به‌طول ۶۳.۶ کیلومتر است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که بازگشت سرمایه آتیه صبا برای این آزادراه ۱۰ساله است،‌ گفت: با احتساب سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذار قبلی احتمالاً دوره بازگشت ۱۵ساله خواهد بود.

سیدعلیرضا عظیمی‌پور مدیرعامل شرکت آتیه صبا نیز در این نشست اظهار کرد: آزادراه شرق اصفهان در حوزه حمل‌ونقل و توزیع کالا در کشور و اقتصاد منطقه نقش مؤثری خواهد داشت، ضمن این‌که توسعه صنعت گردشگری می‌تواند در منطقه نقش خوبی را ایفا کند.

وی یادآور شد: بر اساس مصوبه هیئت دولت در سال ۹۵ با ترکیب مشارکت ۳۰ و ۷۰ درصد (صندوق بازنشستگی) این قرارداد با شرایط ‌BOT امضا شد و تا امروز ۷۰۰ میلیارد تومان در پروژه هزینه شده است که برآورد می‌شود به ۱۰۰۰ میلیارد تومان افزایش یابد.