اهدای خون منجر به باطل شدن روزه نمی‌شود

اهدای خون باطل‌کننده روزه نیست و افراد روزه‌دار می‌توانند اهدای خون داشته باشند، اما اهدای خون آنها نباید با آخرین وعده غذایی آنها بیش از چهار ساعت فاصله داشته باشد

مدیرکل سازمان انتقال خون استان اصفهان با بیان اینکه اهدای خون منجر به باطل شدن روزه نمی‌شود، چگونگی دریافت نوبت اینترنتی اهدای خون را تشریح کرد.

علی فتوحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، ضمن تبریک فرارسیدن سال نو و ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: اهدای خون باطل‌کننده روزه نیست و افراد روزه‌دار می‌توانند اهدای خون داشته باشند، اما اهدای خون آنها نباید با آخرین وعده غذایی آنها بیش از چهار ساعت فاصله داشته باشد.

وی با بیان اینکه شرایط مراکز اهدای خون استان به گونه‌ای تنظیم شده است که افراد روزه‌دار و افرادی که روزه‌دار نیستند بتوانند به مراکز اهدای خون مراجعه کنند، افزود: ۵۰ درصد جمعیت استان اصفهان را زنان تشکیل می‌دهند و با توجه به این موضوع انتظار نمی‌رود که تنها سه درصد اهداکنندگان خون از زنان باشند.

مدیرکل سازمان انتقال خون استان اصفهان با بیان اینکه به علت شرایط فیزیولوژیک زنان که امکان مستعد کم‌خونی داشتن هستند، شرایطی برای آنها در راستای اهدای خون در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: اهدای زنان بانوان همراه با تست هموگلوبین آنها است.

  • اهدای خون زنان منجر به کم‌خونی می‌شود؟

وی با اشاره به اینکه سوالاتی توسط پزشک غربالگر اهدای خون از زنان پرسیده می‌شود تا شرایط اهدای خون آنها سنجیده شود، ادامه داد: در پی معاینات و آزمایش‌های انجام شده، در صورتی که زنان دارای کم‌خونی باشند یا اهدای خون آنها منجر به کم‌خونی شود، از اهدای خون آنها جلوگیری خواهد شد.

فتوحی با بیان اینکه مراجعه زنان به مراکز اهدای خون به بررسی وضعیت سلامت و هموگلوبین آنها نیز کمک می‌کند، گفت: شکی در کمبود نیروی انسانی در سازمان انتقال خون وجود ندارد و تمام تلاش‌های انجام شده در راستای رفع این مشکل است.

  • کمبود بودجه و نیروی انسانی در سازمان انتقال خون

وی با اشاره به سامانه http://nobatdehi.ibto.ir/ به منظور دریافت نوبت اینترنتی اهدای خون، اظهار کرد: نوبت‌دهی اینترنتی سازمان انتقال خون استان اصفهان فعال و تمهیداتی نیز اندیشیده شده است که افراد دارای نوبت اهدای خون آنلاین، در زمان دقیق نوبت خود اهدای خون انجام دهند.

مدیرکل سازمان انتقال خون استان اصفهان افزود: کمبود بودجه و نیروی انسانی در سازمان انتقال خون به وضوح قابل مشاهده و نیازمند توجهی ویژه است، چراکه سازمان انتقال خون تأمین‌کننده خون و فرآورده‌های خونی برای بیماران خاص است و ارتباط با حیات و کیفیت زندگی انسان‌ها دارد.

وی با بیان اینکه خیران برای کمک به ساخت پایگاه‌های انتقال خون اعلام آمادگی کرده‌اند و امیدواریم مشکلات این سازمان به زودی رفع شود، تصریح کرد: مجمع خیران اهدای خون تأسیس شده است و چهار کمیته آموزش، تبلیغات، عمران و جذب خیران در راستای انجام اقدامات بسیار خوبی همراهی داشته‌اند.

وی با بیان اینکه در راستای ایجاد جهش در افزایش تبلیغات برای اهدای خون و جذب خیران هستیم، ادامه داد: در سال جاری نیز مصادف شدن تعطیلات ایام نوروز و ماه مبارک رمضان می‌تواند منجر به کاهش مراجعه برای اهدای خون شود.