انحصار و صادرات؛ دلیل گرانی سیب‌زمینی

در حال حاضر بازار سیب‌زمینی انحصار به شخص است و بیشتر این محصول در انبارها و سردخانه‌ها ذخیره شده و امروز نه‌تنها صادرات سیب‌زمینی داریم، بلکه عرضه این محصول انحصار به چند نفر شده است

رئیس اتحادیه صنف میوه و سبزی‌فروش شهرستان اصفهان گفت: دلیل گرانی سیب زمینی، انحصار آن به شخص در کشور و همچنین صادرات است.

نوروزعلی اسماعیلی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به کاهش قدرت خرید مردم در بازار میوه، اظهار کرد: تا زمانی که کشاورزی و بارهای ما صنعتی نشده است، شاهد نوسان قیمت میوه در بازار هستیم، البته پاییز امسال افزایش قیمت میوه نداشتیم و زمانی گفته می‌شد، گوشت گران است، اما امروز همه اجناس و میوه‌ها گران است.

وی با اشاره به اینکه پیاز و سیب‌زمینی صادر می‌شود، تأکید کرد: نمی‌توان جلوی صادرات محصولات را بگیریم و این روزها شاهد افزایش قیمت سیب‌زمینی هستیم.

رئیس اتحادیه صنف میوه و سبزی‌فروش شهرستان اصفهان گفت: در حال حاضر بازار سیب‌زمینی انحصار به شخص است و بیشتر این محصول در انبارها و سردخانه‌ها ذخیره شده و امروز نه‌تنها صادرات سیب‌زمینی داریم، بلکه عرضه این محصول انحصار به چند نفر شده است.

وی افزود: در حال حاضر بیشتر صیفی‌جات همچون خیار، سیب‌زمینی و پیاز از کشور صادر می‌شود.

وی به کاهش قدرت خرید مردم و تغییر مدل خرید میوه توسط آنها اشاره کرد و گفت: امروز کیسه‌های میوه بسیار کوچک و برخی دانه‌دانه و محدود میوه می‌خرند.

رئیس اتحادیه صنف میوه و سبزی‌فروش شهرستان اصفهان درباره اینکه چرا بیشترین تخلفات صنفی مربوط به میوه و سبزیجات است؟ گفت: شاید یکی از دلایل این موضوع خرید روزانه مردم است، در حالیکه شاید آنها سالی یک‌بار کت‌وشلوار می‌خرند.