انتظار معجزه برای ایجاد هوای پاک در اصفهان نداشته باشیم

لاهیجان زاده با بیان اینکه ۴۴ درصد از آلودگی اصفهان بر اساس ذرات معلق ۲.۵ pm تا شعاع ۵۰ کیلومتری مربوط به سهم ذوب آهن است، تاکید کرد: این موضوع نیاز به مدیریت دارد و با مجمع نمایندگان استان نیز در میان گذاشتیم و لازم است که نمایندگان درباره مباحث محیط زیستی مانند ذوب آهن و نیروگاه پیگیری‌های لازم را به‌ویژه در زمینه بودجه داشته باشند

مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان گفت: درحالی‌که ۷۰ درصد جمعیت و صنعت استان در شعاع ۵۰ کیلومتری اصفهان متمرکز است و یک میلیون دستگاه خودرو و موتورسیکلت در آن تردد دارد، نباید انتظار معجزه برای ایجاد هوای پاک داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، احمدرضا لاهیجان زاده در جمع خبرنگاران در اصفهان افزود: ۷۰ درصد جمعیت و صنعت اصفهان در ۱۰ درصد از مساحت کل این استان متمرکز شده است و در حالی این حجم از تمرکز و تردد یک میلیون دستگاه خودرو و موتور سیکلت را داریم که در این محدوده، وزش باد در ۶۰ درصد از روزهای سال وجود ندارد.

وی با بیان اینکه این مسائل و چالش‌ها به چگونگی نگاه به ارزشگذاری محیط زیست باز می‌گردد، اظهار داشت: دانش آموختگان دانشگاهی، تصمیم گیران و مشاوران آینده ما هستند بنابراین باید برای محیط زیست ارزش قائل باشند که امروز این نگاه چندان وجود ندارد.

لاهیجان زاده تاکید کرد: لازم است ارزش‌گذاری محیط زیست در دوران دانشگاه به دانشجویان آموزش داده شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به اینکه ۹۶ درصد تولید انرژی کشور از سوخت فسیلی است، تاکید کرد: این موضوع یک اشتباه راهبردی است زیرا بسیاری از کشورها حتی کشورهایی که دارای منابع گازی هستند به مصرف انرژی خود تنوع داده‌اند و از انواع انرژی مانند خورشیدی، بادی، هسته‌ای و حتی زغال سنگ استفاده می‌کنند.

به گفته وی، مازوت به‌عنوان سوخت جایگزین در ایران در نظر گرفته شده که این اشتباه بزرگی بود که به دلایل مختلف در چند دهه گذشته اتفاق افتاده است.

وی همچنین با اشاره به اینکه امروز بسیاری از تالاب‌ها در سراسر کشور با مشکلاتی مواجه هستند، گفت: وقتی می‌خواهیم مدیریت آب در زمینه حوضه‌های آبریز را بررسی کنیم باید به وضعیت تالاب‌ها نگاه کرد.

لاهیجان زاده با بیان اینکه حدود ۸۰۰ هزار حلقه چاه در کشور داریم که ۴۰۰ هزار حلقه از میان آنها، غیر مجاز است، افزود: فلات ایران به آبکش تبدیل شده و وجود این تعداد چاه غیر مجاز، علامت سؤال بزرگی است.

وی با بیان اینکه لازم است متولیان هریک از مباحث مطرح امروز مانند انرژی و آب، پاسخگو باشند، تصریح کرد: برخی از دستگاه‌هایی که تصمیم اساسی می‌گیرند و به این وقایع منجر می‌شوند، پشت سر محیط زیست پنهان هستند زیرا می‌دانند ما سپر بلا هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره آلایندگی صنایع بزرگ استان مانند فولاد مبارکه و ذوب آهن توضیح داد: در فولاد مبارکه چند طرح محیط زیستی در حال اجراست که مرحله نخست یکی از آنها یعنی طرح فاضلاب چند شهر شامل انتقال و تصفیه فاضلاب و استفاده مجدد از آن به زودی بهره برداری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه با تکمیل مرحله دوم طرح فاضلاب شهری توسط فولاد مبارکه دیگر ارتباط آن با زاینده رود قطع خواهد شد، افزود: در زمینه گرد و غبار نیز برای غبارگیرهای قوی توسط این شرکت اقدام شده است.

لاهیجان زاده خاطرنشان کرد: درباره ذوب آهن با پیگیری‌های حفاظت محیط زیست، طرح جامعی تعریف شد اما بسیار کُند اجرا می‌شود و تا کنون چند جلسه درباره مباحث حقوقی و قضایی از جمله در شورای حفظ حقوق بیت المال درباره این واحد صنعتی برگزار شده است.

وی با بیان اینکه ۴۴ درصد از آلودگی اصفهان بر اساس ذرات معلق ۲.۵ pm تا شعاع ۵۰ کیلومتری مربوط به سهم ذوب آهن است، تاکید کرد: این موضوع نیاز به مدیریت دارد و با مجمع نمایندگان استان نیز در میان گذاشتیم و لازم است که نمایندگان درباره مباحث محیط زیستی مانند ذوب آهن و نیروگاه پیگیری‌های لازم را به‌ویژه در زمینه بودجه داشته باشند.

وی همچنین با اشاره به اینکه خروج حدود ۱۹۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده از اصفهان وابسته به تصمیم هیات دولت و مجلس است، گفت: در پالایشگاه اصفهان ۱۱ میلیون لیتر بنزین یورو ۵ و ۲۲ میلیون لیتر گازوییل استاندارد با گوگرد پایین تولید وارد چرخه مصرف کشور می‌شود و کاری که باید دنبال کنیم این است که تا زمانی‌که این میزان سوخت، نیاز استان را رفع نکند به خارج استان منتقل نشود.

لاهیجان زاده به قانون هوای پاک اشاره و اضافه کرد: در این قانون ۱۷۶ تکلیف دستگاه بین ۲۳ دستگاه اجرایی توزیع شده است و حفاظت محیط زیست، نقش نظارتی دارد و در همین راستا ما پارسال سامانه‌ای را برای دریافت همه فعالیت‌های دستگاه‌های اجرایی راه اندازی کردیم و گزارش کامل فعالیت‌ها به دیوان محاسبات و اصل ۹۰ مجلس ارائه شد که بر اساس آن مسوولانی که ترک فعل داشتند، مشخص می‌شود.

وی اهرم‌های نظارتی اداره کل حفاظت محیط زیست را اعلام جرم علیه واحدهای آلاینده و عوارض آلایندگی دانست و اظهار داشت: در ۲ ماه گذشته ۲۲ واحد آلاینده در اصفهان پلمب و ۸۶ مورد شکایت قضایی در این زمینه ثبت شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان با بیان اینکه واحدهای آلاینده ناگزیر به اختصاص یک درصد از محل فروش خود برای عوارض آلایندگی هستند، تصریح کرد: این موضوع باعث می‌شود که صنعتگران به سمت اصلاح سامانه‌های خود حرکت کنند.

وی ادامه داد: در زمینه ابزارهای قانونی که در اختیار محیط زیست است، بطور استثنا برای واحدهای صنعتی بزرگ در مقیاس ملی در تهران تصمیم گیری می‌شود.

رییس هیات مدیره جمعیت پیام سبز نیز در این نشست گفت: توسعه بدون نگاه به پایداری در کشور رایج شده و برخی فقط به دنبال ایجاد کارخانه بودند درحالیکه زیربناهای زندگی حفظ نشده است.

مهدی بصیری با اشاره به اینکه میانگین تولید فولاد در دنیا کاهش اما در ایران افزایش یافته است، افزود: ما وقتی با مشکل پایداری شبکه گاز مواجه می‌شویم نباید فعالیت‌های آموزشی و اجتماعی محدود شود بلکه آنها که آلوده می‌کنند باید تعطیل شوند.

این استاد دانشگاه با طرح پرسشی درباره مازوت سوزی در اصفهان و انتقاد از تصمیم گیران، تاکید کرد: لازم است فرهنگ توجه به مسائل محیط زیستی درست شود.

وی با بیان اینکه باید رسانه‌های قوی داشته باشیم تا بتوانند فرهنگ را درست کنند، اضافه کرد: وقتی فردی انتقاد می‌کند، یعنی به دولت احترام می‌گذارد زیرا می‌خواهد که وضعیت بهبود یابد بنابراین رسانه‌ها باید بتوانند حرف منطقی را به جامعه منتقل کنند.

بصیری همچنین با بیان اینکه مجموعه‌های صنعتی فولاد و ذوب آهن چاه‌های بسیاری دارند، تصریح کرد: فضای سبز اطراف آنها کمک چندانی به بهبود کیفیت هوا نمی‌کند بلکه فقط نقش زمین‌گیری دارد و مصرف آب آنها قابل توجه است.

وی افزود: چرا باید بطور مداوم طرح‌های توسعه تعریف شود، اصفهان دیگر جای توسعه آهن و فولاد نیست اما این چرخه باطل همچنان تکرار می‌شود.

بصیری با تاکید بر اینکه ما مشکلات اساسی درباره مسائل محیط زیست در استان اصفهان داریم، گفت: نمایندگان ما در این زمینه قدرت کافی ندارند.

نشست مطبوعاتی با موضوع چگونه هوای پاک را وارد کنیم روز سه‌شنبه توسط جمعیت حمایت از منابع طبیعی و محیط زیست اصفهان (پیام سبز) برگزار شد.۲۹ دی ماه روز ملی هوای پاک است.