امکان تأیید و انتقال چک‌های جدید با عابربانک فراهم شد

بانک آینده در راستای گسترش و سهولت دسترسی به خدمات سامانه صیاد (پیچک) برای انجام امور ثبت، تأیید و انتقال چک‌های جدید صیادی، اقدام به ارائه این خدمات از طریق دستگاه‌های خودپرداز و کیوسک‌های بانکی کرد. بر این اساس، خدمات ثبت، تأیید و انتقال چک‌های بنفش‌رنگ با عبارت «کارسازی این چک منوط به ثبت صدور، […]

بانک آینده در راستای گسترش و سهولت دسترسی به خدمات سامانه صیاد (پیچک) برای انجام امور ثبت، تأیید و انتقال چک‌های جدید صیادی، اقدام به ارائه این خدمات از طریق دستگاه‌های خودپرداز و کیوسک‌های بانکی کرد. بر این اساس، خدمات ثبت، تأیید و انتقال چک‌های بنفش‌رنگ با عبارت «کارسازی این چک منوط به ثبت صدور، تأیید و انتقال آن در سامانه صیاد است»، از طریق خودپردازها و کیوسک‌های بانک آینده ارائه می‌شود.

بر این اساس، نحوه دریافت خدمات سامانه صیاد از طریق خودپردازها به‌شرح زیر است:

الف) نحوه استفاده صادرکنندگان چک از خدمات خودپرداز:

صادرکننده چک می‌تواند با در اختیار داشتن یکی از کارت‌های بانکی صادر شده از سوی بانکی که دسته‌چک وی را صادرکرده، به خودپرداز بانک مذکور مراجعه کرده و پس از طی فرایند احراز هویت (ورود اطلاعات رمز اول کارت) و مراجعه به منوی ثبت چک، با واردکردن اطلاعات شناسه صیادی ۱۶ رقمی مندرج در برگه چک که قصد صدور آن را دارد و مشاهده اطلاعات اولیه ثابت چک، نسبت به ثبت صدور چک با واردنمودن اطلاعات تاریخ، مبلغ و مشخصات ذی‌نفع چک و دلیل ارائه چک (بابت) اقدام کند.

* به‌عنوان مثال چنان‌چه دسته‌چک از سوی بانک x صادر شده باشد، متقاضی صدور چک (صادرکننده چک) می‌تواند با استفاده از کارت بانکی صادره از بانک x و مراجعه به خودپرداز بانک یادشده نسبت به ثبت صدور چک اقدام کند.

هم‌چنین، صادرکننده امکان استعلام وضعیت چک را از طریق درگاه خودپرداز را دارد.

ب) نحوه استفاده گیرندگان چک از خدمات خودپرداز:

گیرنده چک می‌تواند با در اختیار داشتن یکی از کارت‌های بانکی و مراجعه به خودپرداز (شرط یک‌سان بودن بانک صادرکننده کارت و ارائه‌دهنده خودپرداز الزامی است)‌ و پس از طی فرایند احراز هویت (ورود اطلاعات رمز اول کارت) و مراجعه به منوی استعلام و تأیید دریافت/ انتقال چک، با وارد کردن اطلاعات شناسه صیادی ۱۶ رقمی مندرج در برگه چک دریافتی و مشاهده اطلاعات چک ثبت‌شده به نفع خود، عملیات تأیید دریافت چک/انتقال چک به شخص ثالث را انجام دهد.

* به‌عنوان مثال چنان‌چه متقاضی تأیید چک به خودپرداز بانک x برای انجام عملیات تأیید/ انتقال (در دو منوی جداگانه) در دسترس مراجعه می‌کند، الزاماً با استفاده از کارت بانکی صادرشده توسط بانک x می‌تواند نسبت به تأیید و یا انتقال چک اقدام کند.

این عملیات می‌تواند در خصوص هر چک صادرشده از شبکه بانکی انجام پذیرد.

ج) عودت انتقال چک:

دریافت‌کننده چک با استفاده از این منو، امکان عودت چک را در صورت لغو معامله دارد و چک عودت‌شده را می‌تواند به شخص انتقال‌دهنده چک، بازگرداند.

د) استعلام وضعیت انتقال: امکان استعلام وضعیت انتقال چک برای مشتریان (صادرکننده و تأییدکننده چک) با استفاده از این منو وجود دارد.