امروز شروع کن

قرزانه مستاجران ترس یکی از مهم ترین عوامل شروع هر کاری است. ترس از موفق نشدن، ترس از سرزنش ، ترس از عدم توانایی و… البته نداشتن ترس  و بی مهابا و بدون فکر عمل کردن نیز مخاطراتی دارد که در طی مسیر زندگی میتواند فرد را دچار دردسر های فراوانی کند اما مشکلی که […]

قرزانه مستاجران

ترس یکی از مهم ترین عوامل شروع هر کاری است. ترس از موفق نشدن، ترس از سرزنش ، ترس از عدم توانایی و… البته نداشتن ترس  و بی مهابا و بدون فکر عمل کردن نیز مخاطراتی دارد که در طی مسیر زندگی میتواند فرد را دچار دردسر های فراوانی کند اما مشکلی که این روزها جوانان ما بیشتر با آن رو به رو هستند ، ترس از شروع کسب و کار است. ترس، واژه‌ای سیاه رنگ که سبب افسردگی و یا گریزان بودن از هر مسئله‌ای است که فرد نسبت به آن در دل هراس دارد.

البته ترس حالتی خدادادی است و به صورت فطری در همه انسانها وجود دارد اما اینکه هر فرد چگونه با آن برخورد کند بستگی به تربیت فردی و اجتماعی دارد. اما این را باید دانست که انسانها در طول تاریخ  به هر ترسی که غلبه کرده اند نتیجه اش شده آموختن  مهارت‌های خاص و پیشرفت در عرصه ای مشخص . غلبه بر ترس این نیست که بدون فکر دست به کاری بزنیم بلکه باید با برنامه ریزی و آموزش مهارتی خاص از آن برهه عبور کنیم. مثلا کسی که از سخنرانی در جمع می ترسد نباید یک شبه تصمیم بگیرد و فردای آن روز به پشت تریبون رود. زیرا اینگونه احتمال و ریسک شکست در این کار بالاتر می رود و ترس از سخنرانی به یک کابوس و معضل تبدیل می شود. بلکه برای سخنرانی در جمع باید مدتی آموزش دید و با غلبه بر ترس به خود و همگان نشان دهید که از پس این کار به خوبی بر آمده اید.آن موقع است که ترس جای خود را به اشتیاق می دهد و این اشتیاق موجب پیشرفت خواهد شد. توصیه امام علی (ع) در مورد ترس این است که” هنگامی که از چیزی می‌ترسی، خود را در آن بیفکن، زیرا گاهی ترسیدن از چیزی، از خود آن سخت‌تر است.”

برای مقابله با ترس راهکارهای زیادی وجود دارد اما آنچه مسلم است باید از یک جایی شروع کرد. اقدامات کوچک وقتی به طور مداوم ادامه پیدا کنند، برایتان عزت نفس به ارمغان می‌آورند. اگر نمی‌توانید یک کسب و کار راه بیاندازید، به صورت پاره وقت شروع به کار کنید. میدانید یکی از بزرگترین مشکلاتی که فکر اغلب مردم را در دنیا درگیر خودش کرده چه چیزی است؟ اینکه خیلی از افراد ایده های خوبی در ذهنشان دارند اما کارشان را شروع نمی کنند؛ در واقع شهامت شروع کار را ندارند. برای اینکه مانند این افراد نباشیم یک اصل مهم را باید در نظر بگیریم؛ اینکه خودمان را با افراد بزرگ مقایسه نکنیم. مثلا اگر می خواهید برای خودتان کسب و کاری را راه اندازی کنید نباید خود را با رقیبانتان مقایسه کنید چون این کار باعث می شود شما کارتان را شروع نکنید و ایده هایتان برای همیشه در ذهنتان بماند، اینکه ایده هایتان را هیچ وقت عملی نکنید نه تنها هیچ کمکی به بهتر شدن زندگیتان نمی کند بلکه حالتان خوب نخواهد شد.

افراد بزرگ هم بالاخره از یک جا شروع کرده اند. شاید گفتن و شنیدن این جملات بسیار برایتان تکراری باشد اما با این وجود هنوز هم کاری را شروع نکرده اید؟! پس دوباره و صد بار هم بشنوید که باید از یک نقطه آغاز کنید ولی دست به کار نشوید هیچ سودی عایدتان نخواهد شد. جالب است بدانید گاندی اولین سخنرانی خود را در یک رستوران و برای ۱۵ نفر ارائه داد که از استرس همان جا بیهوش شد اما بعدها به بزرگترین رهبر سیاسی معنوی هند تبدیل شد . ما از خودمان انتظار نداریم گاندی و یا بیل گیتس شویم کما اینکه آنها نیز دست یافتنی هستند اما اگر از خودمان انتظار داشته باشیم که از پس مشکلات زندگیمان بر بیاییم و حداقل بتوانیم مایحتاج خودمان را بر طرف کنیم ، انتظار زیادی نیست. پس نقطه ای را برای شروع انتخاب کنیم و از همین امروز آغاز کنیم. فردایی وجود ندارد تا هست امروز است….