الویت نظارت را بر استخرها قرار دادیم

یلدا توکلی : در جامعه‌ی ورزش که از جامعه جدا نیست در ابتدای شیوع ویروس کرونا لیگ‌های معتبر و اردوهای ملی ضمن رعایت نکات بهداشتی مجبور به ادامه فعالیت بودند. این مطلب را مهرزاد خلیلیان سرپرست فدراسیون پزشکی ورزشی و سخن گوی ستاد مقابله با کرونا در ورزش عنوان کرد و در جمع خبرنگاران افزود: […]

یلدا توکلی : در جامعه‌ی ورزش که از جامعه جدا نیست در ابتدای شیوع ویروس کرونا لیگ‌های معتبر و اردوهای ملی ضمن رعایت نکات بهداشتی مجبور به ادامه فعالیت بودند. این مطلب را مهرزاد خلیلیان سرپرست فدراسیون پزشکی ورزشی و سخن گوی ستاد مقابله با کرونا در ورزش عنوان کرد و در جمع خبرنگاران افزود:  اما با پیگیری‌های وزارت بهداشت و وزارت ورزش و جلسات متعدد که فدراسیون پیگیری کرد توانستیم شرایط نسبتاً مناسبی را بوجود بیاوریم، ولی با کم‌تر شدن محدودیت‌ها شرایط ویژه‌تر و متفاوت‌تری پیش رو خواهیم داشت.

برای فصل بعد لیگ بر اساس شرایط تصمیم گرفته می‌شود

وی درباره برگزاری فصل آینده لیگ برتر فوتبال، تصریح کرد: کرونا پدیده‌ای نوظهور است که نه من و نه هیچ کارشناس دیگر نمی‌تواند آن را پیش بینی کند، حتی سازمان بهداشت جهانی نمی‌تواند آینده ویروس کرونارا پیش بینی کند. امیدوارم ۹ هفته باقیمانده لیگ امسال را با رعایت بهداشت پشت بگذاریم. برای فصل بعد بر اساس شرایط ملی و جهانی تصمیم گرفته می‌شود. به دلیل اینکه مسابقات مقدماتی جام جهانی در مهرماه برگزار می‌شود، اردوها باید آغاز شود. برای لیگ آینده نیز اگر از ما استعلام کنند شرایط را در شهرهای گوناگون می‌سنجیم و نظر خود را اعلام می‌کنیم. وی افزود: همچنان معضل شیوع ویروس کرونا و چالش‌های آن به قوت خود باقی است، اینکه لیگ ادامه پیدا می‌کند یا نه در حیطه اختیارات من نیست و در حیطه اختیارات سازمان لیگ است.

استخرها باید ۵۰ درصد ظرفیت خود را پذیرش کنند

سرپرست فدراسیون پزشکی ورزشی افزود: همه تلاش و خواهش ما برای درست اجرا شدن پروتکل‌های بهداشتی است. استخرها باید ۵۰ درصد ظرفیت خود افراد را پذیرش کنند، جگوزی و سونای مرطوب تعطیل و به هر نفر دو و نیم متر فضا اختصاص داده شود. آب با کلر غلظت سه پی‌پی‌ام یک ضدویروس قوی است. الویت نظارت را بر استخرها قرار دادیم. مدارس فوتبال مجوز گرفته‌اند، محیط‌های باز نسبت به محیط‌های بسته امن تر است. محیط‌های بسته نیازمند توجه نظارت بیشتری است به خصوص ورزش‌های تماسی و درگیر شونده مثل کاراته، تکواندو، بوکس و کشتی نباید انجام شود، اما بخش‌های نمایشی و تمرینی با مربی مانند شمشیر بازی مشکلی ندارد. مسابقات این رشته همچنان ممنوع است، اما بقیه مسابقات مجوز گرفته‌اند و مسابقات جهانی و آسیایی نیز شروع شده است.وی با اشاره به جمع‌های ورزشی، اظهار کرد: نزدیک بودن افراد در زمانی خطرناک است که ۱۵ دقیقه دو یا چند نفر در تماس نزدیک باشند. در فوتبال نزدیک بودن افراد در هنگام کرنر چند دقیقه است و بعد از آن جدا می‌شوند و در فضای باز قرار دارند همچنین حق داشتن شادی پس از گل ندارند، بنابراین مشکلی ایجاد نمی‌شود.

افسران سلامت شروع به کار کردند

سرپرست فدراسیون پزشکی ادامه داد: برای ورزش ما افسران کنترل سلامت پیش‌بینی کرده ایم ،با شروع فعالیت لیگ فوتبال و باز شدن استخرها در مناطق زرد در پی مجوزهای وزارت بهداشت و بیانیه شماره ۱۷، نظارت بیشتری لازم است که با کمک هیئت‌های پزشکی استان‌ها شرایط استانداردی را ایجاد کنیم؛ البته  با شروع لیگ برتر فوتبال افسران سلامت نیز شروع به کار کردند؛ امیدواریم با کمک باشگاه‌ها و فدراسیون فوتبال ۹ هفته باقی مانده از لیگ را با سلامتی و امنیت پشت سر بگذاریم.

الویت اول باید سلامت قهرمانان و ورزش کاران باشد

سرپرست فدراسیون پزشکی ورزشی افزود: طبق اعلام یکی از مسئولان وزارت بهداشت، پروتکل‌های بهداشتی در برگزاری تمرینات ورزشی ۸۰ درصد رعایت شده و رضایت وجود دارد. باشگاه‌ها بسیار همکاری کرده‌اند و در مجموع از این بخش راضی هستم و حتی در بعضی موارد بسیاری جلو تر از ما بودند. خواهش من از سازمان لیگ این است که الویت اول را سلامت قهرمانان و ورزش کاران باشد. قطعاً اشکالاتی وجود دارد، اما تلاش‌های خوبی هم شده است. امیدوارم قولی که فدراسیون فوتبال برای پرداخت حق‌الزحمه افسران سلامت داده را نیز عملی کنند.

حق ندارند جلوی کوهنوردان را بگیرند

سرپرست فدراسیون پزشکی ورزشی با اشاره به سرگردانی گروه‌های کوهنوردی و پذیرش نشدن از سمت دهیاری‌ها با وجود مجوز، گفت: گروه‌های کوهنوری نباید سرگردان باشند. اطلاعیه کوهنوردی را قبل از عید گرفتیم؛ فعالیت آنان در ۱۷ بیانیه ما هست. با این حال یک نامه به فدراسیون کوهنوردی می‌فرستیم تا اگر گزارشی برای تعطیلی کمپ‌ها و عبور و مرور وجود دارد را به ما بدهند. یک بار نیز رئیس جمهور گفت که استانداری‌ها اجازه ندارند که به طور مستقل معابر عبور و مرور را ببندند البته دو هفته پیش که چند استان به شرایط قرمز رسیدند این مجوز را رئیس جمهور به استانداری‌ها داد. برای کوه نوری که در یک فضای آزاد است و فاصله فیزیکی حفظ می‌شود حق ندارند جلوگیری کرده و سلیقه‌ای عمل کنند. این سه ماه حیاتی است. من از وزیر ورزش درخواست کردم که شخصاً در ستاد کرونا ی کشور حضور پیدا بکنند تا بتوانند تعامل بهتری داشته باشند.