اقدامات حفاظتی بر روی شلوار جهان پهلوان غلام‌رضا تختی

پیش از این، دوبنده، شناسنامه و دو برگ دعانویس جهان پهلوان تختی نیز در گروه حفاظت و مرمت اشیای پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی‌فرهنگی حفاظت و مرمت شده بود که هم اکنون در موزه به نمایش گذاشته شده‌اند

دریاوفایی : شلوار پهلوانی غلام‌رضا تختی، برای انجام اقدامات حفاظتی به پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی‌فرهنگی سپرده شد.

شهرزاد امین شیرازی مدیر گروه حفاظت و مرمت اشیای پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی‌فرهنگی و مجری این طرح با اعلام این خبر گفت: این قطعه از مجموعه یادگارهای تختی متعلق به موزه ملی ورزش، المپیک، پارالمپیک بوده که در ادامه همکاری‌ها و به دنبال درخواست این موزه، توسط یاسر آکار امین‌اموال موزه به گروه حفاظت و مرمت اشیای پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی‌فرهنگی به طور موقت تحویل داده شد.
او ادامه داد: قرار است در اجرای طرح «شیوه پاکسازی آثار ترکیبی بافته و چرم »به عنوان مورد مطالعاتی به این اثر پرداخته و پس از بررسی، حفاظت شود.
شهرزاد امین شیرازی گفت: نگارنده، نرگس افضلی‌پور و سحر برهان اعضای گروه اجرای طرح پژوهشی «شیوه پاکسازی آثار ترکیبی بافته و چرم» هستند و مسئولیت انجام اقدامات حفاظتی بر روی این اثر را عهده‌دار خواهند بود.
مدیر گروه حفاظت و مرمت اشیای پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی‌فرهنگی با بیان‌اینکه در این اثر پارچه دنیم (جین) به عنوان ماده اصلی و زمینه کار انتخاب شده و نوارهایی از چرم در طول شلوار و در قسمت کمر به آن دوخته شده‌اند، افزود: این نوارهای چرمین علاوه برکارکرد تزئینی باعث افزایش تحمل کشش و بالا رفتن مقاومت اثر در حین انجام حرکات ورزشی می‌شده‌اند.
امین شیرازی اظهار کرد: استفاده مکرر و طولانی مدت آن موجب شده که پارچه برای مدت طولانی علاوه بر چربی و سایر آلودگی‌ها، نمک‌های موجود در تعریق را جذب کرده و تا حدی خشک و شکننده شود، از سوی دیگر این شلوار به دلیلی شرایط نگهداری و نمایش، دچار تغییر فرم شده که ضروری است برای نمایش بهتر اثر تا حد امکان آن را به فرم اولیه برگرداند.
وی خاطرنشان‌ کرد: این امر می‌تواند ارزش‌های نمایشی اثر را افزایش داده، جلوه بصری درخوری به آن بدهد.
مجری طرح حفاظت از شلوار پهلوانی غلامرضا تختی اظهارداشت: با توجه به ارزشمندی و گستردگی آسیب‌های موجود بر روی بافته و چرم در این اثر و ترکیبی بودن و همجواری جنسیت‌های مختلف، پیچیدگی، دقت و همچنین حساسیت در روند پژوهش و عملیات حفاظتی‌مرمتی را صدچندان می‌کند.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری گفت: پیش از این، دوبنده، شناسنامه و دو برگ دعانویس جهان پهلوان تختی نیز در گروه حفاظت و مرمت اشیای پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی‌فرهنگی حفاظت و مرمت شده بود که هم اکنون در موزه به نمایش گذاشته شده‌اند .