اقتصاد ورزشی برای جلوگیری از عمل جراحی

فرزانه مستاجران شاید تصور اینکه ورزش کردن بتواند از بسیاری عمل های جراحی  جلوگیری کند برای ما سخت باشد زیرا در کشورمان آنچنان که باید ورزش و حرکات اصلاحی رواج نیافته و بسیاری از پزشکان تنها راه علاج برخی از بیماری ها را در اتاق عمل یافت می کنند . بدون اینکه در نظر داشته […]

فرزانه مستاجران

شاید تصور اینکه ورزش کردن بتواند از بسیاری عمل های جراحی  جلوگیری کند برای ما سخت باشد زیرا در کشورمان آنچنان که باید ورزش و حرکات اصلاحی رواج نیافته و بسیاری از پزشکان تنها راه علاج برخی از بیماری ها را در اتاق عمل یافت می کنند . بدون اینکه در نظر داشته باشند یک عمل جراحی چه ریسکی و چه عواقبی برای فرد و خانوده اش میتواند داشته باشد. گاهی یک عمل جراحی میتواند تا آخر عمر بیمار را درگیر خود کند این در حالی است که می شود با حرکات اصلاحی و دستگاه های جدید بسیاری از مشکلات مانند دیسک کمر یا گردن، پای پرانتزی، اسکولیوز (کژپشتی، انحراف یا کجی جانبی ستون فقرات)، لوردوز و….  را درمان کرد. پیامدهای ناشی از وضعیت بدنی غیر صحیح به حدی گسترده است که در ابعاد جسمی، روحی، اقتصادی، اجتماعی قابل تعمق و بررسی می باشد و درمان آن در سنین جوانی از هزینه های هنگفت جهت جراحی و درمان این ناهنجاری در آینده جلوگیری می کند. البته این ورزش ها زمان بر است و تا بهبودی کامل بیمار باید بر آنها مداومت کند اما هم از لحاظ اقتصادی و هم جسمی و روحی بسیار بهتر از عمل جراحی است. این صحبت به نشانه ی این نیست که تمام عمل های این قبیل را باید متوقف کرد اما بسیاری از این عمل ها غیر ضروری هستندکه به دلایل مختلف هم چون گرفتن هزینه از بیمار و یا نا آگاه بودن پزشک توصیه می شوند.

بیهوشی، ضعف بدن، ریزش مو، هزینه بالای مسکن‌ها و دارو‌های کنترل درد و عفونت که سالانه اقتصاد درمان را با چالش مواجه می‌کنند برخی از عوارض جراحی‌ هستند. از سوی دیگر برخی بیماران به صورت بیمارگونه تمایل به جراحی زیبایی دارند. در بسیاری از موارد دیده شده که جراحی بینی برای بیماران عملی غیرضروری به حساب می‌آید ولی فرد بیمار متقاضی جراحی است. این افراد فقط به عمل بینی اکتفا نمی‌کنند و انواع جراحی‌های دیگر را انجام دهد. این معضل در همه جای دنیا وجود دارد ولی در ایران شاید بتوان گفت که خیلی بیشتر است. یعنی افراد به جای اینکه ورزش کنند به عمل جراحی پیکر تراشی روی می آورند  و به نظرشان بهترین راه را انتخاب کرده اند در صورتی که نمی دانند آنها تنها، راحت ترین راه را انتخاب کرده اند و عوارض این چنین عمل هایی تا آخر عمر با آنها می ماند.

توسعه نوآوری در صنعت ورزش می تواند بسیاری از این مشکلات را حل کند. اگر مردم اطلاع داشته باشند که با نوآوری هایی که در نوع حرکات اصلاحی و دستگاه های ورزشی ایجاد شده میتوانند به اهداف خود در زمینه زیبایی و یا حتی غلبه بر برخی بیماری را دست یابند شاید تمایل کمتری به تیغ جراحی نشان دهند. روز گذشته  سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست‌ جمهوری از پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی بازدید کرد. وی در این بازدید اظهار کرد: در تلاشیم با حمایت از تیم‌های استارت آپی، نوآوری‌ها در صنعت ورزش را توسعه دهیم. این مرکز فضایی برای ورود نوآوری و فناوری به عرصه ورزشی کشور بوده و این نوآوری‌ها می‌تواند تحول بزرگی در حوزه ورزشی ایجاد کند. باید کاری کنیم که تجاری‌سازی ایده‌ها در حوزه ورزش شتاب بگیرند.

البته شاید عمر این دولت به قولهای داده شده کفاف نیابد اما این صحبت ها باید در دولتهای بعدی عملی شود تا در سالهای آتی که کشور ما با جمعیتی میانسال رو به رو خواهد شد از پس نیاز های آنها برآید و میانسالان مان نیز مانند جوانانمان در نبود امکانات به سر نبرند.