افزایش ۱۸ درصدی روزهای ناسالم در کلانشهر اصفهان

در سال گذشته ۱۱ روز با هوای پاک، ۱۸۲ روز با هوای سالم، ۱۴۵ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و ۲۷ روز ناسالم برای عموم مردم در کلانشهر اصفهان ثبت شده است

رییس اداره امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: تعداد روزهای ناسالم در کلانشهر اصفهان در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۱۸ درصد افزایش یافت و فقط در ۱۱ روز هوای پاک داشتیم.

بابک صادقیان افزود: در سال گذشته ۱۱ روز با هوای پاک، ۱۸۲ روز با هوای سالم، ۱۴۵ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و ۲۷ روز ناسالم برای عموم مردم در کلانشهر اصفهان ثبت شده است.

وی ادامه داد: این در حالی است که در سال ۱۴۰۰ در کلانشهر اصفهان ۲ روز هوای پاک، ۲۱۷ روز با هوای سالم، ۱۲۷ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و ۱۹ روز ناسالم برای عموم مردم ثبت شده بود.

صادقیان از جمله عوامل مؤثر در کاهش کیفی هوای کلانشهر اصفهان در سال گذشته را فعال شدن کانون‌های گرد و غبار در نیمه نخست سال و افزایش استفاده از سوخت‌های فسیلی، شرایط خاص جوی و اقلیمی که به پایداری هوا و وارونگی دما منجر شد و استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه شهید منتظری در نیمه دوم سال عنوان کرد.

صادقیان با بیان اینکه در سال گذشته در ماه بهمن شرایط خوبی از نظر شاخص کیفی هوای کلانشهر اصفهان داشتیم، تصریح کرد: در این ماه، بارش‌های خوبی صورت گرفت و روزهای با هوای پاک افزایش یافت.

رییس اداره امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان همچنین با اشاره به ثبت ۱۱ روز با هوای پاک در نیمه نخست فروردین امسال در کلانشهر اصفهان، گفت: این تعداد معادل کل تعداد روزهای هوای پاک در سال گذشته است.

وی با تاکید بر اینکه ثبت این تعداد هوای پاک در اصفهان در یک ماه در سال‌های اخیر کم سابقه است، تصریح کرد: بارش باران و وزش باد در این زمینه تأثیر دارد و امیدواریم این شرایط تداوم داشته باشد.

صادقیان خاطرنشان کرد: در زمان حاضر اطلاعات مربوط به شاخص کیفی هوای کلانشهر اصفهان با استفاده از داده‌های ۱۲ ایستگاه در جدول مربوطه در پایگاه اینترنتی اداره کل حفاظت محیط زیست استان قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: از بین این ایستگاه‌ها، پنج ایستگاه متعلق به اداره کل حفاظت محیط زیست و بقیه ایستگاه‌ها متعلق به شهرداری اصفهان است.

وی ادامه داد: اطلاعات مندرج در برنامه کاربردی سامانه پایش کیفی هوا مربوط به چهار ایستگاه متعلق به حفاظت محیط زیست است به‌همین دلیل شاخصی که در جدول کیفیت هوای کلانشهر اصفهان در سایت اینترنتی اداره کل قرار می‌گیرد، معتبرتر است.

به گزارش ایرنا، در نیمه نخست فروردین امسال هوای کلانشهر اصفهان در ۱۱ روز در وضعیت پاک (سبز) و در چهار روز در وضعیت سالم قرار داشت.

اصفهان یکی از آلوده‌ترین کلانشهرهای کشور به‌شمار می‌آید و با چالش‌های محیط زیستی بسیاری مانند خشکسالی، فرونشست و تمرکز صنایع در شعاع ۵۰ کیلومتری مواجه است.

این کلانشهر حدود ۲ میلیون نفر جمعیت دارد و بطور میانگین روزانه ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو در آن تردد می‌کند و صنایع کوچک و بزرگ بسیاری آن را احاطه کرده‌اند.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ (AQI) خطرناک است.